قبرس شمالی، قبرس ترک‌نشین یا در واقع جمهوری ترک قبرس شمالی یکی از پرتقاضاترین کشورهای مهاجرپذیر در چند سال اخیر بوده است و مهاجرین ایرانی تبار درصد قابل توجهی از کل مهاجرین این کشور را تشکیل می‌دهند.

بررسی شرایط کار و حقوق در قبرس شمالی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

همانطور که می‌دانید شرایط مهاجرت، اخذ ویزا و اقامت اکثر کشورها روز به روز در حال سخت‌تر شدن است این مسئله باعث شده است مهاجرت به کشورهای خارجی برای بسیاری از افراد ممکن نباشد.

قبرس شمالی در حال حاضر جزء معدود کشورهایی است که شرایط مهاجرت به آن بسیار راحت و نهایت همکاری و سازش را با مهاجرین خود دارد و زندگی در این کشور به سرعت برای مهاجرین به روال عادی در می‌آید.

روش‌های مختلفی ازجمله اقامت تحصیلی، اقامت سرمایه‌گذاری و اقامت کاری جهت کسب اقامت دائم و موقت قبرس شمالی وجود دارد که اقامت کاری یکی از پرتقاضاترین روش‌های اخذ اقامت قبرس شمالی است.

افرادی که به قصد اقامت قبرس شمالی به این کشور مهاجرت می‌کنند نیازی به ویزا نداشته اما با ورود به این کشور باید درخواست ویزای کاری داده و در حوزه کاری مورد نظر خود مشغول به کار شوند تا بتوانند اقامت کاری خود را دریافت کنند.

اگر شما هم قصد مهاجرت کاری به این کشور در حال توسعه و رو به پیشرفت را دارید بهتر است تا پایان این مطلب با ما همراه باشید چراکه قصد داریم مفصلا به مسئله شرایط کاری و حقوق در قبرس شمالی بپردازیم.

 

بررسی شرایط کار و حقوق در قبرس شمالی

در هر کشوری ازجمله قبرس شمالی وارد شدن به بازار کار برای مهاجرین شرایط خاص خود را دارد و یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی مهاجرین یافتن کار با حقوق مناسب است و ما در ادامه سعی کرده‌ایم به این موضوع به شکل کامل بپردازیم.

 

شرایط کار در قبرس شمالی

مهاجرینی جویای کار قبرس شمالی هستند ابتدا باید برای یکی از ویزاهای کاری این کشور ازجمله ویزای کاری، ویزای کارآموزی، ویزای استارت آپ، ویزای کار در شرکت‌های عمومی، ویزای کار در شرکت‌های بین المللی، ویزای کار در خانه، ویزای TRNC و... تقاضا و مدارک مربوط به ویزای موردنظر خود را ارائه دهند.

پس از تایید مدارک و سوابق شخصی شما از طرف دولت قبرس شمالی ویزای کاری را در حوزه تخصص و تحصیل خود دریافت خواهید کرد و سپس می‌توانید از طرف شرکت‌های کاریابی، برنامه‌های کاریابی، شبکه‌های اجتماعی اشتغال، اطلاعیه‌های استخدام و... جویای کار شوید.

در نهایت در صورت یافتن فرصت شغلی مناسب شما باید با کار فرمای موردنظر وارد مذاکره و در صورت توافق قرارداد کاری را امضا کرده و مشغول به کار شوید البته دست‌یابی به شغل‌های تاپ و رده‌های شغلی بالا برای مهاجرین مقداری دشوار خواهد بود.

 

مدارک مورد نیاز ویزای کاری در قبرس شمالی

باتوجه به اینکه شما برای چه نوع ویزای کاری اقدام کرده باشید یک سری از مدارک مورد نیاز متغییر یا متفاوت خواهد بود اما لیست کلی مدارک مورد نیاز جهت تقاضا برای ویزای کار در قبرس شمالی شامل موارد زیر است.

  1. مدارک هویتی ازجمله شناسنامه و... همراه با ترجمه
  2. بیمه نامه
  3. پاسپورت
  4. گواهی عدم سوء پیشینه
  5. رزومه کاری
  6. سوابق تحصیلی
  7. گواهی پزشکی
  8. درخواست دعوت‌نامه کاری
  9. قرار داد محل اقامت و....

 

33

لیست مشاغل مورد نیاز قبرس شمالی

اگرچه هرکشوری در حوزه‌های بیشماری نیاز به اشتغال و جذب نیروی انسانی دارد اما قبرس شمالی با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی، جغرافیایی، فرهنگی و... خود در یک سری از گروه‌های شغلی نیاز بیشتری به تامین نیروی انسانی دارد که این مشاغل شامل موارد زیر هستند.

  • کشاورزی و دامداری
  • تمامی مشاغل ساختمان سازی
  • بناگاه‌ها و شرکت‌های معاملات ملکی
  • خدمات تفریحی، رفاهی و گردشگری
  • صادرات و واردات کالاهای مختلف بین‌المللی
  • مشاغل مالی
  • مشاغل مرتبط با هتل، رستوران، کافه، قنادی، فروشگاه مواد غذایی و...
  • آژانس مسافرتی
  • آرتیست و حرفه‌ آرایشگری
  • خدمات فنی، تعمیرکاری، تاسیسات و...
  • خدمات کامپیوتری
  • حسابداری
  • مارکتینگ
  • بازاریابی و...

 

34

 

اینکه شما در قبرس شمالی تا چه حد فرصت شغلی پیش‌رو خواهید داشت کاملا تحت تاثیر تخصص‌ و مهارت شما، میزان تحصیلات، رزومه شغلی، سطح تسلط شما به زبان ترکی و انگلیسی و... است اما بطور معمول در قبرس شمالی یافتن شغل اولیه برای مهاجرین بسیار راحت است.

 

 

میزان حقوق و درآمد در قبرس شمالی

یکی از پرتکرارترین سوال‌هایی که در مورد کار و مهاجرت به قبرس شمالی وجود دارد میزان درآمد و حقوق در این کشور است و باید گفت که حقوق و درآمد ماهانه در این کشور همانند دیگر کشورها تابع فاکتورهای مختلفی است.

حقوق شما به نوع شغل، سطح تخصص، تحصیلات و... بستگی دارد اما حداقل حقوق در قبرس شمالی بطور تقریبی برای یک کارگر ساده معادل 16000 لیر است اما معمولا حتی کارگران ساده نیز درآمدی بیش از این مبلغ دریافت می‌کنند و درآمد متوسط در این کشور حدود 23000 لیر است.

بدون شک هرچقدر که سابقه کاری شما بیشتر و تخصص، مهارت و تحصیلات شما خاص‌تر باشد شرایط اشتغال و درآمد شما نیز بهتر خواهد بود قطعا با دریافت اقامت دائم و تسلط بیشتر شما بر زبان ترکی و انگلیسی فرصت‌های شغلی با حقوق بیشتر پیش‌روی شما خواهد بود.

 

نتیجه گیری کار و درآمد در قبرس شمالی

در نگاه اول شاید چنین به نظر برسد که میزان حداقل حقوق یا بطور کل درآمد ماهانه مهاجرین در قبرس شمالی پایین است اما باید در نظر داشته باشید که هزینه‌های ثابت و جاری در قبرس شمالی نیز بسیار مقرون به صرفه بوده و این کشور مالیات بسیار کمی دارد.

بنابراین اگرچه حقوق متوسط در قبرس شمالی به نسبت دیگر کشورها چندان وسوسه برانگیز نیست اما در مقابل با توجه به پایین بودن هزینه‌ها حتی یک کارگر ساده می‌تواند زندگی نرمال و متوسطی را در این کشور تجربه کند و به مرور زمان به وضعیت شغلی بهتری دست پیدا کند.

در ضمن باید در نظر داشته باشید که اولویت استخدام در مشاغل تاپ و رده‌های شغلی بالا در قبرس شمالی با ساکنین اصلی این کشور است اما شما با کسب اقامت این کشور حتی می‌توانید ثبت شرکت کرده و بیزینس خاص خود را طبق قوانین راه‌اندازی کنید.

 

 

آیا با ویزای تحصیلی می‌توان در قبرس شمالی کار کرد؟

باید گفت که خیر شما به عنوان دانشجو تنها حق 20 ساعت کار پاره وقت در قبرس شمالی را داشته و اگر ویزای کاری نداشته باشید نمی‌توانید در این کشور مشغول به کار شوید.

 

چگونه می‌توان ویزای کاری قبرس شمالی را تمدید کرد؟

شما باید حداکثر ظرف 90 روز از تاریخ انقاضای ویزای کاری خود درخواست تمدید کرده و نباید در طول مدت کار خود بیش از 135 روز را در خارج از قبرس شمالی سپری کنید.

 

هزینه ویزای کاری قبرس شمالی چقدر است؟

برای اخذ ویزای کاری قبرس شمالی شما ابتدا باید سه مجوز لازم را دریافت کنید که هزینه این مجوزها تقریبا 1100 لیر است و سپس نیازمند یک ضمانت بانکی با هزینه حدودی 6200 تا 15200 لیر هستید.

 

برای مشاهده کامل شرایط کار در قبرس شمالی می توانید وارد این سایت شوید.