بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل رونق و تنوع اقتصاد ترکیه و وابستگی آن به زیرساخت‌های قوی و توسعه یافته ترجیح می‌دهند در ترکیه املاک و مستغلات بخرند. خرید املاک و مستغلات در ترکیه به عنوان یک خارجی می‌تواند دلهره‌آور باشد، بنابراین ابتدا باید درباره هزینه‌ها، مالیات، محدودیت‌ها و مدارک لازم برای خرید ملک در ترکیه تحقیق کنید و دریابید که چگونه می‌توانید به طور قانونی به عنوان یک خارجی ملکی را در ترکیه خریداری کنید. اگر به دنبال راهنمایی جامع برای آشنایی با قوانین خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی هستید، در ادامه این راهنما همراه ما باشید.

شرایط خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

قانون مالکیت املاک و مستغلات در ترکیه

قانون مالکیت در ترکیه بیان می‌کند که شهروندان خارجی حق خرید ملک در ترکیه را دارند. قبل از سال 2012، قانون خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی توسط قانون متقابل ارائه می‌شد، در آن زمان حق مالکیت املاک و مستغلات در ترکیه برای خارجی‌ها محدود به کشورهایی بود که به ترک‌ها اجازه می‌دادند در آن املاک داشته باشند. معامله به این روش بر اساس قانون املاک ترکیه در سال 2012 لغو شده است.

قانون جدید مالکیت املاک و مستغلات در ترکیه

از 18 می 2012، شهروندان بیش از 180 کشور در سراسر جهان حق دارند در ترکیه دارای املاک باشند. پنج ملیت از این اصلاحیه اخیر در مورد قانون مالکیت خارجی در ترکیه مستثنی شده‌اند، ملیت‌های سوریه، کوبا، کره شمالی، ارمنستان و قبرس مجاز به داشتن املاک و مستغلات در ترکیه نیستند.

در سه ماهه پایانی سال 2021 و با صدور ماده 13 قانون مالکیت املاک در ترکیه، دولت برای اتباع خارجی قانون خرید ارز خارجی را وضع کرد. قانون خرید ارز خارجی یک قانون اجباری است و سرمایه‌گذار خارجی را ملزم می‌کند هنگام خرید ملک و قبل از انتقال مالکیت، ارزهای خارجی را با بانک مرکزی ترکیه مبادله کند.

اخذ اقامت و شهروندی ترکیه با سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات

یک خارجی می‌تواند در ترکیه دارای ملک باشد. در هنگام خرید ملک با اتباع خارجی در مورد مراحل قانونی و دریافت سند مالکیت مانند یک شهروند ترکیه رفتار می‌شود. با تملک ملک به اتباع خارجی اقامت قانونی در داخل کشور ترکیه تحت عنوان اقامت ملکی داده می‌شود که هر سال یکبار این اقامت تمدید می‌شود. علاوه بر این سرمایه‌گذاران خارجی در بخش املاک و مستغلات در ترکیه، که ملکی به ارزش 400000 دلار خریداری کنند، فرصت دریافت شهروندی ترکیه را دارند.

هزینه های خرید ملک در ترکیه

مدارک لازم برای خرید ملک در ترکیه

مدارک لازم برای خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی به شرح زیر است:

  • مدارک شناسایی
  • گذرنامه ترجمه شده
  • دو قطعه عکس
  • شماره مالیاتی (می‌بایست از اداره مالیات ترکیه اخذ شود)
  • افتتاح حساب بانکی در یکی از بانک‌های معتبر کشور ترکیه (با ارائه شماره مالیاتی و گذرنامه انجام می‌شود)
  • ارائه تاپو (سند مالکیت) به اداره اسناد
  • ارائه گزارش ارزش‌گذاری ملک که شامل ارزش مالی ملک مورد نظر است (گزارش توسط شهرداری تهیه و تأیید شود)
  • بیمه زلزله
  • رسیدهای پرداختی خریدار و فروشنده

راهنمای گام به گام خرید ملک در ترکیه

خرید ملک و انتقال مالکیت بین فروشنده و خریدار در یک روز و طی مراحلی آسان انجام می‌شود. مراحل خرید ملک در ترکیه را می‌توان در چند نکته خلاصه کرد که عبارت‌اند از:

  • پس از تصمیم‌گیری برای انتخاب ملک مناسب، خریدار باید برای امضای قرارداد خرید به ترکیه بیاید و یا نماینده وی باید در نمایندگی رسمی تأیید شده توسط دفتر اسناد رسمی ترکیه و یا در یکی از سفارت‌های ترکیه در خارج از کشور حضور یابد.
  • دریافت شماره مالیاتی از اداره مالیات که برای تسهیل در معاملات رسمی به خارجیان در ترکیه داده می‌شود و در عرض چند دقیقه دریافت می‌شود.
  • کپی پاسپورت ترجمه شده به ترکی و تأیید شده توسط سردفتر اسناد رسمی.
  • دریافت گزارش ارزیابی املاک (برای اتباع خارجی)، گزارشی که ارزش ملک را بر اساس تصمیمی که توسط یک شرکت ارزیابی املاک تأیید شده طبق رویه‌های خاص صادر می‌شود را نشان می‌دهد.
  • با مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک تابو، فروشنده ملک را به نفع خریدار جدید رد می‌کند و سپس به مالک جدید سند مالکیت ملک جدیدش داده می‌شود.
  • هر دو طرف باید مالیات مالکیت ملک را به میزان 4% قیمت ملک ثبت شده بپردازند، این مبلغ به طور مساوی بین فروشنده و خریدار تقسیم و سپس پرداخت شود.

یک خارجی چه نوع املاک و مستغلاتی می‌تواند در ترکیه بخرد؟

به طور کلی رعایت شرایط مالکیت قانونی در ترکیه کلیدی برای کسب حق مالکیت بدون محدودیت خواهد بود. قوانین مالکیت در ترکیه این امکان را برای همه شهروندان بیشتر کشورهای جهان فراهم کرده است. یک خارجی قادر به خرید املاک و مستغلاتی زیر در ترکیه است:

آپارتمان

یک خارجی قادر به خرید آپارتمان در ترکیه با همه گزینه‌ها و انواع آن به صورت نقد یا اقساط است. مهم نیست که هدف از مالکیت مسکن، کار، تجارت یا سرمایه‌گذاری باشد.

ویلا

امکان خرید ویلا در ترکیه برای یک خارجی به منظور اقامت، سرمایه‌گذاری و یا اخذ تابعیت ترکیه بدون هیچ محدودیتی امکان‌پذیر است.

زمین

اتباع خارجی مجاز به خرید انواع زمین کشاورزی یا ساختمانی در ترکیه با امکان سرمایه‌گذاری در آن و بهره‌مندی از محصول آن هستند.

مغازه

سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند مغازه‌هایی را در ترکیه در مجتمع‌های تجاری بزرگ یا بازارهای پر جنب و جوش بخرند. از این طریق سرمایه‌گذاری آنها بازده خوبی را به همراه خواهد داشت، علاوه بر این می‌توانند از گزینه اخذ شهروندی ترکیه نیز استفاده کنند.

اقامت ترکیه با خرید ملک

هزینه‌های خرید ملک

سرمایه‌گذار برای خرید ملک در ترکیه می‌بایست هزینه‌هایی را متقبل شود. خریداران معمولاً 7 تا 10.5 درصد از قیمت ملک را به عنوان هزینه‌های جانبی پرداخت می‌کنند. بخش قابل توجهی از این پول به عنوان مالیات بر دارایی به دولت تعلق می‌گیرد. سپس حق تمبر و هزینه‌های قانونی به همراه سایر هزینه‌ها مانند کمیسیون مشاور املاک وجود دارد. خرید ملک در ترکیه بسیار ارزان‌تر از خرید ملک در سایر کشورهای اروپایی است.

مالیات خرید ملک در ترکیه

ارزش ثابت و مشخصی برای مالیات خرید ملک جدید در ترکیه وجود ندارد، اما مالیات به صورت درصدی از قیمت ملک فروخته شده محاسبه می‌شود. مالیات سند ملکی، مالیاتی است یکباره که با ثبت سند در اداره ثبت املاک ترکیه پرداخت می‌شود و 4 درصد ارزش ملک است. این مالیات به طور مساوی توسط مالک و خریدار پرداخت می‌شود و هر یک از آنها 2 درصد ارزش ملک را می‌پردازند.

مزایای خرید ملک در ترکیه

لازم به ذکر است که خرید ملک در ترکیه دارای مزایای زیادی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اخذ مجوز اقامت ملکی در ترکیه.
  • اخذ تابعیت ترکیه مشروط بر اینکه ارزش ملک کمتر از 400 هزار دلار آمریکا نباشد.
  • اخذ پاسپورت ترکیه، پس از اخذ تابعیت ترکیه.
  • موقعیت استراتژیک ترکیه امکان موفقیت سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را به دلیل میانجیگری آن بین آسیا و اروپا فراهم می‌کند.
  • قیمت املاک و مستغلات در ترکیه در مقایسه با قیمت املاک در اروپا ارزان‌تر است.
  • هزینه زندگی در ترکیه علاوه بر طبیعت زیبای آن نسبتاً پایین است.

سخن پایانی

آگاهی از قوانین، مقررات و مدارک لازم برای خرید ملک در ترکیه بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که خرید خانه شما به آرامی و بدون استرس انجام می‌شود. به عنوان یک خارجی، ممکن است هنگام خرید یا اجاره ملک در ترکیه با محدودیت‌های خاصی مواجه شوید. دانستن اینکه چگونه این قوانین ممکن است بر شما تأثیر بگذارد می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری صحیح در هنگام انتخاب ملک کمک کند.