یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین گفت: هدف اول سفر آیت‌الله رئیسی به کشورهای آمریکای لاتین، سیاسی و هدف دوم اقتصادی و در واقع شکستن تحریم‌های بین‌المللی تاحد امکان بود.

سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین با هدف شکستن تحریم‌های بین‌المللی انجام شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
 
هادی اعلمی فریمان، کارشناس امور آمریکای لاتین، در گفت‌وگو با خبر۲۴ در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: سه کشور، نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا که رئیس جمهور کشورمان به آن‌ها سفر کرده است، عمدتا در زمره کشورهای تحت تحریم‌ هستند.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما برخی تحریم‌ها علیه کوبا لغو شد و حواله‌های مالی و سفرهای توریستی نیز آزاد شد اما با روی کار آمدن دونالد ترامپ همان تحریم‌هایی که قبلا بود برگشت که مهمترین آن تحریم‌ها در حوزه مالی است. یعنی در حوزه مالی تراکنش‌ها کلا ممنوع شد و سفر به این کشور نیز بسیار محدود شد.

این کارشناس اظهار داشت: نیکاراگوئه نیز تحت تحریم‌های شدید حقوق بشری قرار دارد و در بحثی که اپوزیسیون داخلی در مخالفت با دانیل اورتگا داشتند، تحریم‌های حقوق بشری در این کشور مجددا اعمال شد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت تحریمی ونزوئلا، تاکید کرد که این کشور تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار دارد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز مانند این کشورها تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار دارد و به نظر می‌رسد ایران و به همراه کشورهای آمریکای لاتین می‌خواهند به نوعی با همگرایی به یکدیگر کمک کنند تا تحریم‌ها را دور بزنند.

اعلمی فریمان تصریح کرد: هدف اول سفر آیت‌الله رئیسی، سیاسی و هدف دوم اقتصادی و در واقع شکستن تحریم‌های بین‌المللی تاحد امکان بود. این کشورها می‌توانند از طریق تهاتر کالا، منابع و خدمات به یکدیگر کمک کنند تا به نحوی راه تنفس اقتصادی ایجاد شود.

این کارشناس امور آمریکای لاتین مدعی شد: در واقع امروز جمهوری اسلامی ایران با حضور در حیاط خلوت آمریکا می‌خواهد معادلات سیاسی و ایدئولوژیک خود را دنبال کرده و نوعی همگرایی با این کشورها ایجاد کند.

وی ادامه داد: حوزه‌های همکاری وسیعی با کشورهای آمریکای لاتین داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به حوزه‌های نفت و انرژی، کشاورزی، همکاری‌های بهداشتی و درمانی و دیگر حوزه‌ها اشاره کرد.

اعلمی فریمان توسعه اقتصادی را از پایه‌های مهم امنیت یک کشور دانست و بیان کرد: برای توسعه اقتصاد باید مراودات سیاسی تقویت شود و جذب سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری در دیگر کشورها در دستور کار دولت قرار گیرد.

انتهای پیام/

24-news.ir/vdcam6n6w49nee1.k5k4.html

24-news.ir/vdcam6n6w49nee1.k5k4.html