لرزش دست‌ها و صدای بلند به هم خوردن ظروف وقتی فنجان چای و نعلبکی در دستان فرد مسن قرار گرفته، تقریبا یک تصویر آشنا برای همه افراد به شمار می‌رود؛ با فرضیه‌های متعدد که این لرزش از چه چیزی نشأت گرفته است؟

قهوه بهترین راه برای مقابله با پارکینسون
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

گاهی این تصویر به قدری در چشم افراد عادی جلوه می‌کند که پارکینسون با نهایت جسارت و به آرامی به بدن افراد وارد می‌شود و طی  مدت کوتاهی فرد را زمین‌گیر می‌کند. این بیماری در ابتدا به شکلی ضعیف بروز کرده و علائمی همچون لرزش و ضعف جسمانی را بروز می‌دهد که غالبا در میان کهنسالان شایع‌تر است.

البته نباید از این بیماری غفلت کرد؛ نوشیدن قهوه می‌تواند تا حد زیادی در جلوگیری از بیماری پارکینسون موثر باشد و خطرات جبران‌ناپذیر این بیماری را به حداقل برساند.

بنابراین نباید از تاثیر قهوه در درمان پارکینسون چشم‌پوشی کرد چراکه علاوه بر درمانی لذت‌بخش، تاثیراتی بسیار مثبت بر روی بدن افراد باقی خواهد گذاشت.

 

بیماری پارکینسون چیست؟

پارکینسون یکی از بیماری‌های شایع مغز است که بعد از آلزایمر به عنوان یکی از فراگیرترین مشکلات در میان مردم سرتاسر جهان به شمار می‌رود.

 باید گفت که پارکینسون به ۵ سطح مختلف تقسیم‌بندی می‌شود که در هنگام بروز سطح اول آن، تقریبا ۸۰ درصد سلول‌های مغزی تولید کننده دوپامین از بین رفته‌اند. این ماده به انتقال دهنده‌های  عصبی، دستور حرکت و منتقل کردن پیام‌ها را می‌دهد؛ از این جهت نبود دوپامین می‌تواند تاثیرات بسیار زیادی در روند حرکتی فرد بر جای گذاشته و مشکلاتی از جمله عدم توانایی سخن گفتن، عدم توانایی برای حرکت و... را بر جای بگذارد.

با پیشرفت بیماری و رسیدن به سطح‌های بالاتر آن، تواناهایی فرد بیش از پیش‌، دچار اختلال شده و موجب می‌شود تا فرد به شکل کلی توانایی‌های حرکتی خود را از دست بدهد؛ در نتیجه این اتفاق، شخص بیمار، نیازمند مراقبت‌های مداوم قرار می‌گیرد و نمی‌تواند به راحتی به انجام امور روزمره خویش برسد.

 

تاریخچه بیماری پارکینسون

این بیماری از قرن‌ها پیش در میان مردم وجود داشته و در منابع تمدن‌هایی از جمله چین و هند، گزارش‌هایی مبنی بر مشاهده بیماری مورد نظر ارائه شده و با استناد به این موارد می‌توان تاریخچه پارکینسون را به چندین قرن پیش، نسبت داد.

البته حدود دو قرن پیش، یعنی در سال ۱۸۱۷ میلادی، مردی به نام جیمز پارکینسون علائم این بیماری را با عنوان بیماری مغزی به جامعه معرفی کرد اما مورد قبول افراد آن زمان قرار نگرفت و تعداد زیادی از این بیماران، جان خود را از دست دادند.

پس از گذشت چندین دهه، یک عصب‌شناس فرانسوی، پارکینسون را تحت عنوان بیماری  به جهان معرفی کرد و از نام جیمز پارکینسون در نام‌گذاری آن بهره برد. تا این زمان تاثیر قهوه در درمان پارکینسون برای هیچ‌کس مشخص نشده بود.

 

 

چگونه می‌توان بیماری پارکینسون را تشخیص داد؟

همان‌گونه در ابتدا بیان شد، پارکینسون یکی از بیماری‌های شایع در میان کهنسالان به شمار می‌رود. البته افراد جوان نباید از این موضوع غفلت کنند چراکه پارکینسون تنها محدود به بازه سنی ۶۵ سال به بالا نیست و این امکان وجود دارد که برخی از افراد در سنین پایین‌تر به این بیماری دچار شوند. بنابراین نحوه تشخیص علائم این بیماری تا حد بسیار زیادی دارای اهمیت است. از جمله دلایل بروز بیماری پارکینسون عبارت‌اند از:

  • کمبود ویتامین D و B12
  • کمبود اسید فولیک
  • استنشاق آلاینده‌ها
  • استنشاق آفت‌کش‌ها
  • برخورد ضربه به سر
  • آسیب‌های مغزی
  • عوامل موروثی
  • آلودگی هوا و... .

 برای اطمینان بیشتر از وجود بیماری، پزشک مخصوص، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد تا از بودن یا نبود بیماری در فرد مطلع شود.  درواقع پس از بررسی آزمایشات ژنتیکی، سیستم خودآگاه، تصویربرداری‌های عصبی و آزمایشات بویایی می‌توان به شکل قطعی این بیماری را تشخیص داد.

 به صورت کلی علائم پارکینسون به شرح زیر است:

  • لرزش اندام‌ها
  • بروز حرکات غیرارادی و عدم توانایی در کنترل آن‌ها
  •  عدم تعادل
  • خشک و سفت شدن عضلات بدن، همراه با درد
  • کند شدن حرکات
  • عدم توانایی برای نوشتن با خط خوش
  • مشکل در حرف زدن
  • جنون
  • عدم کنترل بر روی اعصاب و... .

 

قهوه چه تاثیری بر روی پارکینسون دارد؟

قهوه تاثیرات مثبت زیادی بر روی مغز دارد و در درمان اغلب بیماری‌های مغزی از جمله آلزایمر، افسردگی، زوال عقل و... بسیار موثر است.

این نوشیدنی فوق‌العاده در درمان سایر بیماری‌ها از جمله دیابت نوع ۲، کبد چرب، پیری زودرس و .... نیز تاثیرگذار بوده و می‌توان به عنوان یه راه‌حل ساده و جذاب به آن نگاه کرد.

بیماری پارکینسون نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ درواقع تحقیقات ثابت کرده‌اند که نوشیدن قهوه در درمان پارکینسون تاثیرات بسیار زیادی دارد و افراد می‌توانند با نوشیدن مقدار معینی از این نوشیدنی در طی روز، زندگی سالم‌تری را تجربه  کرده و این لرزش خسته کننده را به نابودی بکشانند.

به عبارت بهتر، تاثیر قهوه در درمان پارکینسون بسیار مشهود است و قطعا یک راه‌حل مناسب برای این نوع بیماران  خواهد بود‌.

 

قهوه چگونه بر پارکینسون تاثیر میگذارد؟

همان‌طور که بیان شد قهوه تاثیرات بسیار زیادی در درمان بیماری‌هایی مانند پارکینسون از خود نشان داده است.

به دیگر بیان قهوه با پوشش مومی شکل خود که از اسید چرب THE  ساخته شده قادر است از سلول‌های مغز محافظت کند. از سوی دیگر تی اچ ای به همراه کافئین موجود در قهوه می‌تواند از تجمع بعضی از پروتئین‌ها  در مغز جلوگیری کرده و سلول‌های مغزی را در شرایط  بسیار خوبی نگه دارد.

این نوشیدنی خارق‌العاده دارای مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان نیز هست که با مصرف آن می‌توان از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان  پیشگیری کرد.

بنابراین افراد نباید در خرید و‌ نوشیدن قهوه، کوتاهی کنند. به عنوان مثال خرید کپسول نسپرسو با طعم‌های جذاب می‌تواند بهترین ایده برای کسانی باشد که قصد دارند برای اولین بار، مزه این نوشیدنی دلنشین را بچشند و از فواید بی‌نظیر آن بهره ببرند.

البته خرید از یک فروشگاه معتبر اهمیت زیادی دارد؛ چراکه قهوه خریداری شده برای اثرگذاری بهتر به کیفیت بالایی نیاز دارد که این‌ موضوع تنها با خرید از یک فروشگاه معتبر مانند سام کیش امکان‌پذیر می‌شود.

 

تاثیر قهوه بر سلامتی

بیماری پارکینسون یکی از مشکلات رایجی است که بعد از آلزایمر به عنوان شایع‌ترین بیماری مغزی شناخته می‌شود.

این بیماری از قرن‌ها پیش در میان مردم بروز کرد که با علائمی از جمله لرزش بدن، ضعف حرکت، عدم تعادل و... خود را نشان داده است

با نوشیدن قهوه می‌توان تا حد زیادی از بروز این بیماری جلوگیری کرد چراکه اسیدهای چرب به همراه کافئین به سلامت سلول‌های مغزی دامن می‌زنند و لذت حال خوب را به فرد هدیه می‌دهند به عبارتی، تاثیر قهوه در درمان پارکینسون بسیار مشهود بوده و یک راه‌حل خوشمزه به شمار می‌رود.

 البته خرید قهوه باکیفیت اهمیت بسیار زیادی دارد از این جهت باید با خرید از یک فروشگاه معتبر مانند سام کیش، قهوه‌ای درجه یک را تهیه و نوش‌جان کرد تا سلامتی فرد تضمین شود.