آیا تابه‌حال به رفتن به یک کشور خارجی فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید برای دریافت ویزا باید چه مدارکی ارائه دهید؟ ویزاها مدل‌های مختلفی دارند که یکی از مدل‌های رایج آن ویزای توریستی است. بسیاری از کشورها این ویزا را برای افراد مختلف و با هدف‌های متفاوت صادر می‌کنند. برای اینکه بتوانید ویزای توریستی دریافت کنید، باید مدارک مورد نیاز خود مانند ترجمه فیش حقوقی، پروانه کسب و سایر مدارک را آماده کرده و آن‌ها را در یک دار الترجمه رسمی ترجمه کنید. در این مطلب درباره ویزای توریستی و مدارک مورد نیاز آن صحبت خواهیم کرد.

همه چیز درباره مدارک مورد نیاز برای ویزای توریستی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

ویزای توریستی چیست؟

ویزای توریستی نوعی از ویزای موقت از که برای اهداف کوتاه‌مدت برای افراد صادر می‌شود. افرادی که این ویزا را دریافت می‌کنند، اجازه کار و تحصیل در کشور مقصد را نخواهند داشت مگر اینکه بتوانند با توجه به شرایط خود ویزای توریستی خود را به ویزای دیگری تبدیل کنند. برای اینکه ویزای توریستی دریافت کنید باید به قوانین صدور ویزا برای کشور مقصد توجه کنید. شرایط و قوانین ویزای توریستی در هر کشوری متفاوت است و شما باید ابتدا مقصد خود را مشخص کنید تا بتوانید مدارک لازم را جمع‌آوری کنید.

انواع ویزای توریستی

ویزای توریستی مدل‌های مختلفی دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ویزای شینگن

یکی از مشهورترین ویزاهای موقت توریستی ویزای شینگن است که با کمک آن می‌توانید به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفر کنید و در بازه زمانی اعتبار ویزا در آن کشورها حضور داشته باشید. ویزای شینگن مدل‌های مختلفی دارد که با توجه به شرایط به شما اعطا می‌شود.  در نوع توریستی آن شما می‌توانید به کشورهای عضو شینگن سفر کنید و به مدت ۹۰ روز در این کشورها اقامت داشته باشید.

ویزای دیدار بستگان

یکی دیگر از مدل‌های ویزای توریستی ویزای دیدن بستگان است که شما معمولا باید از طرف شخصی که در آن کشور اقامت دارد، دعوت‌نامه دریافت کنید. این ویزا برای افرادی که والدین، فرزند، همسر یا یکی از اعضای درجه یک صادر می‌شود تا بتوانند در طول مدت مشخصی به دیدار فرد مورد نظر بروند.

ویزای گردشگری

یکی از مهم‌ترین کاربردهای ویزای توریستی برای گردش و بازدید از یک کشور خارجی است. با کمک این ویزا شما می‌توانید در طول مدت مشخصی در این کشور اقامت داشته باشید و گردش و تفریح کنید.

سفرهای خاص کوتاه مدت

ممکن است شما برای هدف خاصی مانند شرکت در یک جشنواره، نمایشگاه یا سمینار بخواهید به یک کشور دیگر سفر کنید. در این صورت شما باید با ارائه اصل مدارک و ترجمه آن‌ها در یک دار الترجمه رسمی، ویزای توریستی مورد نیازتان را دریافت کنید.

ویزای درمانی

یکی دیگر از انواع ویزای توریستی، ویزایی است که شما می‌توانید با هدف درمان دریافت کنید و برای مدت مشخصی در کشور مورد نظرتان اقامت داشته باشید.

شرایط دریافت ویزای توریستی

در قدم اول شما باید مدارک لازم برای ویزای توریستی را ارائه کنید. این مدارک به کشور صادرکننده ویزا بستگی دارد و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به‌طور کلی شما باید اصل و ترجمه مدارک به روسی، انگلیسی، آلمانی یا هر زبان دیگر را با توجه به مقصد خود انجام دهید و مدارک خود را ارائه کنید.

8

علاوه بر ارائه مدارک، شما باید ثابت کنید که از پس مخارج سفر و مدت اقامت خود در کشور مقصد بر می‌آیید. بنابراین باید مدارک لازم برای نشان‌دادن تمکن مالی را به سفارت کشور مقصد ارائه دهید. این مدارک معمولا شامل مانده‌حساب یا گردش سه‌ماهه حساب شما خواهد بود. مدارک مالی به این دلیل از شما دریافت می‌شود که بتوانید اثبات کنید تنها برای تفریح، گردش یا هدف مشخصی به‌طور موقت قصد سفر به این کشور را دارید و بعد از تمام‌شدن مهلت ویزا به کشور خود برمی‌گردید.

مهاجرت با ویزای توریستی

دریافت ویزای توریستی راه پرطرفداری است که شما می‌توانید به کشور دیگری سفر کنید. یادتان باشد که این ویزا مهلت‌دار است و شما برای مدت کمی اجازه اقامت در کشور مقصد را دارید. نکته مهم این است که با کمک ویزای توریستی نمی‌توانید در کشور مورد نظر درس بخوانید یا کار کنید. البته باید بدانید که در بعضی از کشورها شما می‌توانید با کمک ویزای توریستی به آن کشور بروید و بعد از آن ویزای خود را به ویزای کاری یا تحصیلی تبدیل کنید.

پس فراموش نکنید که ویزای توریستی را نمی‌توان برای اهداف مهاجرتی در بلندمدت مناسب دانست، مگر اینکه شما شرایط تبدیل ویزای توریستی به سایر ویزاها را داشته باشید. یادتان باشد که شرایط تبدیل به ویزا در هر کشوری متفاوت است و ممکن است روش‌ها و مراحل خاص و دشواری داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به تغییر ویزا، از شرایط و مدارک لازم مطلع شوید.

تبدیل ویزای توریستی به ویزای تحصیلی

اگر سن شما زیر ۱۸ سال است، برای اینکه بتوانید در سفر از کشور مقصد ویزای تحصیلی دریافت کنید، باید در یک دبیرستان ثبت نام کنید و مدارک لازم برای ادامه تحصیل را ارائه دهید. شرط لازم برای تبدیل ویزا برای افراد بالای ۱۸ سال این است که از یک دانشگاه در کشور مقصد پذیرش تحصیلی بگیرند. بعد از دریافت پذیرش تحصیلی، باید مدارک مورد نیاز مانند ترجمه مدارک به روسی، انگلیسی یا هر زبان دیگر را به همراه تمکن مالی مورد نیاز را ارائه دهید تا ویزای شما تبدیل به ویزای تحصیلی شود.

تبدیل ویزای توریستی به ویزای کاری

در بعضی از کشورها با توجه به شرایط و قوانین آن کشور، می‌توانید در مدتی که اجازه اقامت موقت دارید، به دنبال کار باشید. اگر بتوانید در این مدت کار مناسب و پیشنهاد کاری معتبر دریافت کنید، می‌توانید ویزای توریستی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید. برای این کار باید مدارک شغلی مانند ترجمه فیش حقوقی، سوابق بیمه، قرارداد و مدارک دیگر را ارائه دهید تا بتوانید مراحل دریافت ویزای کاری خود را طی کنید.

مدت زمان ویزای توریستی چقدر است؟

مهلت ویزای موقت توریستی برای هر کشور متفاوت است و بستگی به کشور مقصد دارد. بنابراین قبل از اینکه سفر خود را برنامه‌ریزی کنید، باید از این بازه زمانی اطلاع داشته باشید. برای مثال دریافت ویزای شینگن بین سه تا شش ماه اعتبار دارد، اما در بعضی از کشورها مانند امارات، مهلت این ویزا دو هفته است.

9

مدارک لازم برای دریافت ویزای توریستی

در بخش‌های قبل گفتیم که هر کشور برای صدور ویزای توریستی، شرایط و مدارک خاصی را از متقاضیان طلب می‌کند. البته بعضی از مدارک معمولا در بین بسیاری از کشورها مشترک است و شما باید حتما آن‌ها را در اختیار داشته باشید.

  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • پاسپورت معتبر با حداقل شش ماه اعتبار
  • دو قطعه عکس رنگی جدید
  • ترجمه فیش حقوقی، پروانه کسب، حکم کارگزینی و مدارک شغلی دیگر
  • بیمه مسافرتی معتبر

یادتان باشد ترجمه مدارک به روسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی یا با توجه به زبان رسمی کشور مقصد انجام می‌شود. البته بسیاری از کشورها ترجمه به انگلیسی را نیز از شما می‌پذیرند. برای این کار باید به دار الترجمه رسمی مراجعه کنید که زیر نظر قوه قضاییه فعالیت می‌کند.

ترجمه رسمی مدارک برای ویزای توریستی

ویزای توریستی یکی از ویزاهای محبوب و پرطرفدار برای رفتن به یک کشور خارجی است. البته یادتان باشد که این ویزا در دسته ویزاهای موقت قرار می‌گیرد و شما باید بعد از اتمام مهلت آن، به کشور خود بازگردید. به همین دلیل شما باید در کنار مدارک هویتی و شناسایی، مدارکی مانند ترجمه فیش حقوقی و سایر مدارک شغلی را ارائه می‌دهید. این کار برای اثبات این است که شما در کشور خود دارای شغل و درآمد هستید و قصدتان از دریافت ویزا، صرفا گردش و بازدید از بستگان است. شما با ارائه این مدارک در واقع بیان می‌کنید که بعد از اتمام مهلت ویزا به کشورتان برمی‌گردید. علاوه بر آن مدارکی مانند گردش حساب و گواهی کسر از حقوق برای اثبات تمکن مالی شما است.

برای اینکه فرآیند دریافت ویزای توریستی برای شما به‌راحتی انجام شود، باید با کمک یک دارالترجمه رسمی مدارک خود را ترجمه کنید. ترجمه مدارک به روسی، انگلیسی یا زبان‌های دیگر برای دریافت ویزا باید اعتبار کافی داشته باشند تا سفارت و کشور مقصد مدارک شما را بپذیرد. بنابراین حتما در انتخاب دار الترجمه رسمی دقت کافی داشته باشید تا بتوانید در صورت نیاز تاییدیه‌های وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری را دریافت کنید و در روند صدور ویزای شما مشکلی ایجاد نشود.