مایکروویو از جمله دستگاه های بسیار محبوب بوده و امروزه در هر آشپزخانه ای یافت می شوند. وظیفه اصلی مایکروویو تبدیل تشعشعات مایکروویو ساطع شده توسط مگنترون به انرژی حرارتی است. با استفاده از آنها، پخت و پز، گرم کردن یا یخ زدایی را می توان تنها در چند دقیقه انجام داد.

دلایل عدم چرخش سینی مایکروویو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

این دستگاه ها مجهز به یک بشقاب مخصوص به شکل سینی می باشد که غذا روی آن قرار می گیرد و سینی در حین کار می چرخند.  فرآیند چرخش ضروری است تا مواد غذایی به طور مساوی تحت تأثیر منبع مایکروویو، مگنترون گرم شود. بنابراین، در صورت عدم چرخش سینی مایکروویو، غذا فقط از یک یا دو طرف پخته یا گرم می شود.

هنگامی که اولین مایکروویو ها ساخته شدند، طراحی شامل سینی چرخان نبود و صاحبان اولین مایکروویوها مجبور بودند غذا را به صورت دستی بچرخانند. بنابراین، دستگاه باید حداقل دو بار روشن و خاموش می شد. مایکروویو های مدرن طراحی بهبود یافته و فرآیندی کاملاً خودکار دارند و مشارکت انسان در این فرآیند به حداقل می‌رسد. چرخش یکنواخت و آهسته بشقاب روی چرخ ها به شما این امکان را می دهد که غذا را در یک چرخه گرم یا طبخ کنید.

 

دلایل عدم چرخش سینی مایکروویو چیست؟

اگر سینی در مایکروویو نچرخد ، این وضعیت نشان دهنده وقوع انواع خرابی ها است. تمام دلایلی که مایکروویو نمی تواند صفحه را بچرخاند به دو گزینه فنی و مکانیکی تقسیم می شود.

برای رفع نقص فنی، بهتر است با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید . تعمیرکاران باتجربه در میان علل احتمالی نقص در هنگام چرخاندن و گرم نشدن مایکروویو ، موارد زیر را تشخیص می دهند:

- خرابی چرخ دنده که قابل تعمیر نیست و باید با یک قطعه جدید تعویض شود .

- مشکلی در سیم پیچ روی موتور وجود دارد که می تواند منجر به تعویض کامل موتور مایکروویو شود.

- اتصال کوتاه، نقض در زنجیره کنتاکت ها که فرآیند منبع تغذیه را فراهم می کند.

- موتور نصب شده در اجاق مایکروویو سوخته است.

- لامپ در مایکروویو سوخته است، در حالی که در بسیاری از مدل ها به صورت سری به مدار الکتریکی متصل می شود، بنابراین، برای از سرگیری کار، کافی است عنصر نور پس زمینه را جایگزین کنید. 

مشکلات ایجاد شده توسط کاربر که منجر به عدم چرخش سینی مایکروویو می شود

به عنوان یک قاعده، کاربر خودش مشکلات مکانیکی را در مایکروویو ایجاد می کند، بنابراین حل مشکل با از سرگیری عملکرد این تجهیزات می تواند سریع و آسان باشد.  رایج ترین مشکلات احتمالی که کاربر باعث ایجاد آنها است ، عبارتند از:

- قرار دادن ظروف بزرگ را در مایکروویو 

این عمل باعث می شود که وقتی سینی دستگاه می‌چرخد، ظرف به دیواره‌های دستگاه می‌چسبد و چرخش صفحه را کند می‌کند. برای جلوگیری از این امر، لازم است ظرف را در اندازه مناسب انتخاب کنید .

- مواد غذایی دارای اضافه وزن روی سینی مایکروویو قرار می گیرند.

این کار باعث می شود که  موتوری که سینی را می چرخاند نمی تواند با وزن سنگین مقابله کند. برای از سرگیری چرخش سینی، کافی است بار موتور را کاهش دهید و تمام موارد غیر ضروری را بردارید.

- جمع شدن چربی و کثیفی روی قسمت هایی از تجهیزات که حرکت می کنند.

جمع شدن  کثیفی ، چربی یا بقایای مواد غذایی بر چرخش سینی تأثیر منفی گذاشته و باعث عدم چرخش سینی مایکروویو می شود .  پس از تمیز کردن کامل قطعات مکانیکی دستگاه ، سینی دوباره می تواند به خوبی بچرخد.

- در اجاق مایکروویو، صفحه به درستی تنظیم نشده است.

این مسئله باعث عدم چرخش سینی مایکروویومی شود . در این مورد، کافی است پالت را روی پایه ثابت کنید، آن را در جای خود قرار دهید تا همه چیز مانند قبل کار کند.

 موتور مایکروویو کار نمی کند چه باید کرد؟

یکی از جدی ترین و پرهزینه ترین خرابی ها در مایکروویو خرابی موتور دستگاه است. موتور، گران ترین قطعه است که تعمیر آن مستلزم تعویض کامل قطعه است. انجام این کار به تنهایی بسیار دشوار است، بنابراین برای انجام این کار بهتر است از متخصصان با تجربه کمک گرفته شود.  

اغلب، خطاهای در حین کار مایکروویو منجر به خراب شدن موتور می شود، برای جلوگیری از این امر :

- به طور مداوم به عملکرد دستگاه توجه کنید، در طول چرخش سینی اجازه ترمز یا کاهش سرعت را ندهید. این بر عملکرد شفت در موتور تأثیر منفی می گذارد و منجر به سایش آن می شود ..

- اطمینان حاصل کنید که کثیفی، گرد و غبار، چربی، بقایای مواد غذایی در حین کار روی گیربکس یا روی موتور قرار نگیرد که می تواند باعث اتصال کوتاه روی سیم پیچ شود.

- از چرخ دنده های پلاستیکی در مدل های جدید مایکروویو استفاده می شود که بر هزینه تجهیزات تأثیر می گذارد و در عین حال دوام عملکرد آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد ، زیرا این قطعات می توانند به سرعت در حین کار فرسوده شوند.

- در حین استفاده از لوازم خانگی، کنتاکت های الکتریکی اکسید می شوند یا می افتند، که می تواند منجر به خرابی شود. در این مورد، توصیه می کنیم کنتاکت ها  را تمیز کنید، آنها را وصل کنید، آنها را محکم به منبع برق فشار دهید.

تعمیر مایکروویو می چرخد اما غذا گرم نمی شود

گاهی اوقات پس از پایان چرخه کار مایکروویو، غذا کاملا سرد می ماند و مایکروویو آنطور که باید کار نمی کند . از جمله دلایل احتمالی در صورت چرخش مایکروویو، اما گرم نشدنمواد غذایی ، می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

- وقفه در ولتاژ در شبکه وجود دارد.

- یک سوئیچ کوچک روی درهای اجاق گاز وجود دارد و دلیل آن ممکن است دقیقاً در آن باشد.

- فیوز اصلی خراب است و باید با یک فیوز جدید جایگزین شود.

- فیوز واقع در بدنه سوخته و نیاز به تعویض دارد.

- فیوز روی ترانسفورماتور از کار افتاده است.

- ترانسفورماتور خراب شده و ولتاژ را به صفحه کنترل متوقف کرده است.

- مگنترون کار نمی کند .

تعمیر مایکروویو ، مایکروفر و سایر لوازم برقی ، نیاز به دانش و تجربه دارد. لذا لازم است تعمیر آنها را به تعمیرکاران مجرب بسپارید. 

برای تعمیر مایکروفر در کرج نیز می توانید از خدمات تعمیر در محل تابان سرویس استفاده کنید. (۰۹۱۲۱۶۷۵۱۲۰)