وزیر دفاع پیشین آمریکا با بیان اینکه ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است، هشدار داد که اگر این توافق شکست بخورد، کشورهای جهان دیگر به آمریکا اعتماد نخواهند کرد.

لئون پانه‌تا: تایید پایبندی ایران /در صورت شکست توافق هسته‌ای جهان دیگر به آمریکا اعتماد نخواهد کرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین ، به نقل از پایگاه خبری هیل، لئون پانه‌تا رئیس پیشین سازمان سیا و وزیر دفاع اسبق آمریکا در نشستی در موسسه هادسون در واشنگتن نسبت به پیامدهای شکست توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت که دیگر پایبندی ایران به توافق را تائید نخواهد کرد، هشدار داد.

پانه‌تا گفت: اگرچه از نظر من توافق هسته‌ای نواقصی دارد، ایران به لحاظ فنی به توافق عمل کرده است.

وی تاکید کرد: بنابراین، ما باید به اجرای توافق ادامه دهیم. رئیس جمهور ترامپ که بارها توافق هسته‌ای را مورد انتقاد قرار داده و آن را توافقی بد برای آمریکا دانسته است، به تازگی گفت که دیگر پایبندی ایران به تعهداتش در توافق را تائید نمی‌کند. این کار سرنوشت توافق را به کنگره می‌سپارد که باید درباره بازگرداندن تحریم‌های رفع شده به موجب توافق هسته‌ای تصمیم گیری کند. وضع مجدد این تحریم‌ها نقض توافق خواهد بود.

رئیس پیشین سیا همچنین نسبت به اینکه کنگره باید در این باره تصمیم بگیرد، ابراز نگرانی کرد و گفت که این مسئله قانونگذاران را در شرایطی سخت قرار می‌دهد درحالیکه بهتر است رئیس جمهور و دولت خود باید به این مسائل رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: امیدوارم که کنگره راهی برای تقویت اجرای توافق فراهم کند و ادامه اجرای توافق به آمریکا این فرصت را می‌دهد تا هم با متحدانمان همکاری کنیم و هم به تلاش برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ادامه دهیم. سپس آنها(ایرانی‌ها) برای گفت‌وگو درباه دیگر مسائل پای میز مذاکره خواهند آمد.

پانه‌تا افزود: البته این کار راحتی نخواهد بود اما تحت هر شرایطی بدترین چیز این است که حرف خود را زیر پا بگذارید.

منبع/ایسنا