محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه عربستان با بیان اینکه فروش 5 درصد سهام آرامکو در سال آینده قطعی است، اعلام کرد: سهام آرامکو در بورس‌های نیویورک، لندن، توکیو و هنگ‌کنگ عرضه می‌شود.

بورس‌های معتبر برای فروش سهام تنها پالایشگاه عربستان تعیین شد/فروش قطعی در سال آینده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین  به نقل از رویترز ، محمد بن سلمان ولیعهد پادشاه عربستان طی مصاحبه‌ای با رویترز گفت: ما در حال انجام اقدامات لازم برای عرضه اولیه سهام آرامکو در سال 2018 هستیم.

قرار است بر اساس برنامه دولت عربستان موسوم به «چشم‌انداز 2030» که از سوی همین شاهزاده سعودی طراحی شده است، عربستان با فروش برخی شرکت‌های خود و ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری بزرگ وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهند.

به گفته محمد بن سلمان هنوز تصمیم‌گیری قطعی درباره نحوه عرضه اولیه سهام آرامکو انجام نشده است ولی به‌طور قطع این سهام در سال 2018 عرضه خواهد شد.

بنا به آنچه سعودی‌ها پیشتر گفته‌اند احتمالاً بخشی از سهام آرامکو در بورس‌های نیویورک، لندن، توکیو و هنگ‌کنگ عرضه می‌شود.

این نکته که هنوز درباره عمده سهام آرامکو در کدام بورس عرضه شود از سوی سعودی‌ها نهایی نشده است، نگرانی‌ها نسبت به تأخیر افتادن این عرضه به پس از سال 2018 را افزایش می‌دهد.

این مقام 32 ساله سعودی تسلط کاملی بر بخش دفاعی، انرژی و اقتصادی عربستان داشته و پیش‌بینی می‌شود هرگونه تصمیم‌گیری درباره اصلاحات اقتصادی و عرضه سهام آرامکو در نهایت توسط محمد بن سلمان انجام شود.

قرار است در اولین اقدام 5 درصد از سهام آرامکو به ارزش تخمینی 100 میلیارد دلار در بازارهای جهانی عرضه شود.

سعودیها ارزش کل شرکت نفت دولتی آرامکو را 2 هزار میلیارد دلار ارزیابی کرده اند.

این شرکت بخش قابل توجهی از ذخایر نفتی عربستان را در اختیار دارد.

منبع/ خبرگزاری فارس