«اولی هاینونن» با اشاره به جمله ای که موگرینی از آن به عنوان راز در برجام تعبیر کرده است گفت: موضوع مورد تأکید موگرینی چون در مقدمه برجام آمده الزام آور نیست.

راز افشایی موگرینی درباره برجام الزام آور نیست
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین  فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جلسه‌ای در بخشی از سخنان روز سه‌شنبه گذشته خود در پارلمان اروپا گفت که رازی را درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 افشا می کند.

موگرینی ادعا کرد که در بخش مقدمه (PREAMBLE) توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با این مضمون وجود دارد که خواستار قرار دادن برجام به عنوان زیربنایی برای تعامل سازنده در منطقه است. او گفت که این جمله به درخواست ایران در بخش مقدمه برجام گنجانده شده است.

وی گفت: «در بخش مقدمه این توافق 104 صفحه‌ای، نه در یکی از بندهای آن- من الان آن را حفظ شده‌ام- یک ارجاع در حد یک نیم‌جمله با این مضمون وجود دارد؛ این توافق می‌تواند مسیر را برای نوع دیگری از تعامل یا تعاملی سازنده‌تر در منطقه فراهم کند و زیربنای آن را ایجاد کند. آن جمله- شاید الان دارم یک راز را افشا می‌کنم- به درخواست ایران گنجانده شد.»

از سوی دیگر عباس عراقچی در حاشیه نشست کمیسیون مشترک برجام در وین درباره اظهارات اخیر موگرینی که از آن تحت عنوان «افشای رازی درباره درخواست ایران در برجام» یاد کرده است، گفت: در برجام جمله‌ای است مبنی بر اینکه «اجرای کامل برجام می‌تواند مشارکت کند در تامین صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی».

دکتر «اولی هاینونن» معاون سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص این موضوع که دلایل اینکه موگرینی به جمله ای اشاره کرده و از آن به عنوان راز یاد کرده چیست گفت: البته نیازی به گفتن نیست که حق موگرینی است تا دیدگاه ها وتفاسیر خود را بیان کند.

وی در ادامه افزود: برداشت من متفاوت است. وی در نشست پارلمان اروپا درباره توافق هسته ای ایران (برجام) سخن گفت. «مذاکراتی بسیار سخت با راهبری اتحادیه اروپا 12 سال به طول انجامید تا چنین نتایجی حاصل شود.»

معاون سابق آژانس در ادامه تأکید کرد: اتحادیه اروپا در این مسیر نقش مهمی را ایفا کرد، اما بیشتر متن این توافق در واقع میان ایران و آمریکا مورد رایزنی قرار گرفت. این امر به ویژه در خصوص برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت (موسوم به قطعنامه برجام) صدق می کند.

وی افزود: موگرینی در سخنان پایانی خود گفت: در بخش مقدمه توافق هسته‌ای ایران «نیم‌جمله‌ای» با قریب به این مضمون وجود دارد که می گوید برجام می تواند گشایش گر راه و یا مبنائی برای حضور متفاوت باشد؛ یعنی مشارکتی سازنده تر در منطقه. شاید رازی را افشا می کنم در این خصوص که آن جمله به درخواست ایران ارائه شد.

هاینونن تأکید کرد: مقدمه ضمیمه A برجام می گوید که طرف ها پیش بینی می کنند که اجرای برجام تأثیر مثبتی بر صلح وامنیت ملی و بین المللی خواهد گذاشت. اینکه تأثیرگذاری مذکور به چه شکل و شیوه ای است، آینده نشان خواهد داد.

معاون سابق آژانس در پایان گفت: از آنجائیکه چنین جمله ای در مقدمه آمده است، هیچ الزام را برای هر یک از طرف های مطرح ایجاد نخواهد کرد.

منبع: مهر

بازگشت به صفحه رسانه‌ها