«ترزا می» نخست وزیر انگلیس عصر جمعه در نشست خبری مشترک با صدر اعظم آلمان بر ضرورت اجرای کامل برجام از سوی تمام طرف ها تاکید کرد.

تاکید نخست وزیر انگلیس بر ضرورت اجرای کامل برجام از سوی تمام طرف ها
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا، نخست‌وزیر انگلیس که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفرکرده، پس از دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به خبرنگاران گفت که دو طرف در این ملاقات تعهد خود به برجام و لزوم اجرای کامل آن را در چارچوب بیانیه مهر ماه گذشته مورد تأکید قراردادند.
فرانسه، انگلیس و آلمان مهرماه گذشته در بیانیه ای مشترک بر پایبندی خود به برجام و اجرای کامل آن از سوی همه طرف ها تاکید کرده و تصریح کردند که این توافق با منافع امنیت ملی آن ها همسو است.
نخست وزیر انگلیس بااین‌حال در ادامه اظهارات خود مدعی شد که لندن و برلین همانند آمریکا در خصوص آنچه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در خاورمیانه می‌خوانند نگران و «آماده انجام اقدامات مناسب جهت مقابله با این مسائل هستند»
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا دی‌ماه گذشته با تکرار ادعاهای نخ نمای خود علیه ایران، امضای هر قانونی از سوی کنگره برای حفظ برجام را منوط به‌شرط هایی کرده است.
وی تأکید کرد که هر قانونی در این زمینه باید دارای این چهار شرط باشد: 1- باید از ایران بخواهد اجازه بازرسی فوری از همه سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین المللی را بدهد. 2- تضمین کند که ایران هرگز حتی به تسلیحات هسته ای نزدیک نخواهد شد. 3- مفاد آن تاریخ انقضا نداشته باشد و در صورت عدم پایبندی ایران به هر یک از مفاد این قانون، تحریم های هسته ای آمریکا به صورت خودکار بازگردند.4- باید صریحا موشک های دوربرد را غیرقابل تفکیک از تسلیحات هسته ای بداند و توسعه و آزمایش موشکی ایران را تحت تحریم های شدید قرار دهد.
متعاقبا رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا اوایل ماه جاری به لندن سفر کرد و از موافقت بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» خبر داد.
این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر گفته است: برجام قابل مذاکره مجدد نیست. بجای تکرار لفاظی‌های کهنه، آمریکا باید مانند ایران به تعهداتش در برجام عمل کند.
وزارت امور خارجه نیز در بیانیه ای درخصوص تمدید اسقاطیه های الزامی تحریم های برجام و برخی تحریم های جدید از سوی دولت آمریکا نوشت: ایران به صراحت تاکید می کند که هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد و هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت.
براساس اعلامیه اندیشکده چتم هاوس انگلیس نیز عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و عضو ارشد مذاکرات هسته ای، قرار است هفته آینده در این اندیشکده پیرامون اولویت های سیاسی ایران سخنرانی کند. انتظار می رود که او درباره برجام و مواضع کشورمان در این رابطه صحبت کند.
اروپام ** ه ن **3404**انتشار: محسن اسماعیلی