سعید شکوهی، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌وگویی با مثلث در‌خصوص سیاست‌های یک سال اخیر دونالد‌ ترامپ در حوزه داخلی و خارجی و محقق‌نشدن برخی از شعارهای‌ ترامپ به تازه‌وارد‌بودن ایشان در عالم سیاست اشاره کرد و گفت ایشان در کشاکش انتخابات ریاست‌جمهوری موارد و شعارهایی را مطرح کرد که به‌راحتی قابل وصول نبودند. همه اینها نشان از آن دارد که ایشان به پیچیدگی‌های قواعد بازی در جهان سیاست آشنا نیست. او در مورد آینده سیاسی‌ ترامپ نیز توضیح داد در سال‌های آینده اگر شرایط اقتصادی مردم آمریکا بهبود یابد، احتمال زیادی وجود دارد که ‌ ترامپ بتواند برای دور دوم رئیس‌جمهور آمریکا شود. این در حالی است که هر تصمیم اشتباهی در سیاست خارجی و هرگونه جنگ‌افروزی می‌تواند آینده سیاسی وی را به خطر اندازد و برای همیشه وی را از دنیای سیاست پس زند.

سیاست‌های ترامپ به نفع طبقه بالای جامعه است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

با گذشت بیش از یک سال از ورود‌ ترامپ به کاخ سفید و باتوجه به سیاست‌هایی که وی طی این ماه‌ها در عرصه سیاست داخلی و خارجی در پیش گرفته است، به نظر شما آیا رای‌دهندگانی که به‌ ترامپ رای داده‌اند از رای خود رضایت دارند و همچنین نگاه حزب جمهوریخواه نسبت به وی چگونه است؟

   بر اساس نظرسنجی‌هایی که انجام شده،‌ ترامپ در ماه‌های اخیر به پایین‌ترین سطح محبوبیت در میان مردم رسیده و میزان مقبولیت وی به 40 درصد نزدیک شده است. بر‌اساس آخرین نظرسنجی موسسه گالوپ در فوریه سال 2018، مقبولیت‌ ترامپ در میان مردم به 43 درصد کاهش یافته است. بر‌اساس نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان، این مقدار حتی کمتر از آن بوده و به 35 درصد رسیده است.

طبق ادعای سی‌ان‌‌ان، این میزان محبوبیت تقریبا مساوی با کمترین میزان محبوبیت یک رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا است. نکته جالب توجه در این است که میزان محبوبیت‌ ترامپ در یک سال اول ریاست‌جمهوری‌اش تقریبا از همه روسای‌جمهور قبلی آمریکا پا‌یین‌تر است. این عدم محبوبیت و مقبولیت، نه‌تنها در میان دموکرات‌ها که در میان جمهوریخواهان نیز تشدید شده است. بر‌اساس یافته‌های سی‌ان‌ان، حدود 13درصد جمهوریخواهان نیز از عملکرد‌ ترامپ راضی

 نیستند.

چرا از‌ ترامپ به‌عنوان یک شخص غیرقابل پیش‌بینی نام می‌برند؟

   این مسأله هم ابعاد روان‌شناختی دارد و هم ابعاد حرفه‌ای. بخشی از غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن‌ ترامپ به ویژگی‌های شخصی و فردی وی برمی‌گردد؛ بعد دیگر آن به حرفه‌ و تخصص پیشین وی و ورود غیرمترقبه‌اش به حرفه سیاست‌مداری مربوط می‌شود. ایشان از یک دلال ساختمانی و تاجر‌مسلک وارد یک دنیای متفاوتی شده است که دیگر با پول و زور و معامله مسائل به‌راحتی حل نمی‌شوند و معادلات بازی بسیار پیچیده‌اند. از‌این‌رو، بر‌اساس تجارب قبلی خود کارهایی انجام می‌دهد و سخنانی به زبان می‌آورد که بر‌اساس قواعد منقح بازی در جهان سیاست، عجیب می‌نماید.

چرا برخی وعده‌ها و شعارهای‌ ترامپ مانند اول آمریکا، جنگ تجاری با چین و دوستی با روسیه و حتی لغو برجام محقق نشد و او طی این یک سال سیاست‌هایی متفاوت از آنچه گفته بود را دنبال کرد؟

   دلیل محقق‌نشدن برخی وعده‌های‌ ترامپ هم  به تازه‌وارد‌بودن ایشان در عالم سیاست برمی‌گردد. ایشان در کشاکش انتخابات ریاست‌جمهوری موارد و شعارهایی را مطرح کرد که به‌راحتی قابل وصول نبودند. از‌جمله کشیدن دیوار در مرز مکزیک و گرفتن هزینه‌های آن از مکزیک، نابود و محو‌ساختن گروه‌های تروریستی و داعش ‌یا نابودی فوری برجام. همه اینها نشان از آن دارد که ایشان به پیچیدگی‌های قواعد بازی در جهان سیاست آشنا نیست و تصورش بر این بوده به‌راحتی می‌تواند فرمانی امضا و تروریسم را نابود کند.

تیم اطراف‌ ترامپ چقدر در تصمیم‌گیری‌های او تاثیرگذار هستند؟

   به دلیل اینکه‌ ترامپ تخصص خاصی در مسائل سیاست خارجی و امنیتی و کلا حکمرانی ندارد، اطرافیان ایشان توانسته‌اند تاثیر زیادی روی تصمیم‌گیری‌هایش بگذارند. جرارد کوشنر، داماد‌ ترامپ، مک‌مستر، مشاور امنیت ملی، جیمز متیس، وزیر دفاع و کلی، رئیس کاخ سفید توانسته‌اند در ابعاد مثبت و منفی روی تصمیم‌گیری‌های رئیس‌جمهور آمریکا تاثیر بگذارند. لابی‌ یهودیان، لابی اعراب، صاحبان سرمایه وال‌استریت، رسانه‌ها و اعانه‌دهندگان کمپین انتخاباتی وی از دیگر تاثیرگذاران بر تصمیم‌های‌ ترامپ به شمار می‌روند.

به نظر شما در سال‌های آتی، دونالد‌ ترامپ آمریکا را به چه سمتی می‌برد چه به لحاظ سیاست خارجی و چه به لحاظ سیاست داخلی؟

 سیاست داخلی‌ ترامپ بر خلاف وعده‌های انتخابی‌ وی در حال برچیدن و تضعیف طبقه متوسط و پا‌یین جامعه و به سود طبقه بالای آمریکا است. سیاست‌های مالیاتی، بهداشتی، امنیتی و اجتماعی عموما در راستای منافع ثروتمندان، کاستن از هزینه‌های دولت و افزایش مالیات‌گیری است. در بعد خارجی هم یکجانبه‌گرایی آمریکا و تصمیم‌های جنجالی وی باعث شده کشورهای اروپایی و شرکای بین‌المللی این کشور به این نتیجه برسند که خیلی نمی‌توانند به حمایت‌ها و سیاست‌های دولت کنونی آمریکا دل ببندند و از‌این‌رو دنبال آن هستند که بیشتر به منابع و توان خودشان متکی باشند. از‌این‌رو، حتی اعضای اروپایی ناتو هم بر آن شده‌اند که یک مکانیسم دفاعی مجزایی برای خودشان تعریف کنند و از میزان وابستگی خود به آمریکا بکاهند. تصمیم‌های جنجالی وی باعث شد صدراعظم آلمان به صورت آشکار اعلام کند که دیگر نمی‌توان به آمریکا و دولت‌ ترامپ اعتماد کرد. با تداوم رویه کنونی، انزوای آمریکا در معادلات بین‌المللی بیشتر می‌شود و از قدرت نفوذ و اعتبار آن در معادلات بین‌المللی کاسته می‌شود.

در‌نهایت‌ ترامپ چقدر شانس دارد دور بعد رای بیاورد؟

   پیش‌بینی آینده در دنیای سیاست قدری سخت می‌نماید؛ دورنمای دور بعدی ریاست‌جمهوری‌ ترامپ بیشتر به عملکرد وی در سال‌های آینده بستگی دارد. سال اول، سال تجربه‌اندوزی و آزمون و خطا بوده و نمی‌تواند معیار مناسبی برای پیش‌بینی آینده سیاسی‌ ترامپ باشد. در سال‌های آینده اگر شرایط اقتصادی مردم آمریکا بهبود یابد، احتمال زیادی وجود دارد که‌ ترامپ بتواند برای دور دوم رئیس‌جمهور آمریکا شود. این در حالی است که هر تصمیم اشتباهی در سیاست خارجی و هرگونه جنگ‌افروزی می‌تواند آینده سیاسی وی را به خطر اندازد و برای همیشه وی را از دنیای سیاست پس زند. بنابراین از نظر من، دور دوم ریاست‌جمهوری‌ ترامپ در گرو بهبود شرایط اقتصادی داخلی و پرهیز از ماجراجویی‌های هزینه‌زا

خواهد بود.