پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه خبری بی.بی.سی گفت که خروج آمریکا از برجام دوره‌ای مشکل‌ساز را در منطقه بوجود می‌آورد.

اردوغان از پشت ایران درآمد

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از   افکارنیوز، اردوغان در گفت‌وگو با برنامه «هاردتاک» شبکه بی.بی.سی گفت تصمیم هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکابرای خروج از برجام صحیح نبود.

اردوغان همچنین گفت «پیوستگی میان کشورها امری اساسی است بویژه توافق‌ها اطمینانی برای پیوستگی بین‌المللی هستند».

وی ادامه داد، برنامه جامع اقدام مشترک بعد از توافق میان ایران و پنج کشور دیگر به اضافه آمریکا به امضا رسید که باید از آن محافظت کرد.

اردوغان در ادامه پیرامون اقدام ترامپ برای آغاز رقابت نظامی در منطقه گفت که رئیس جمهور آمریکا بعد از اعلام تصمیم خود درباره خروج از توافق هسته‌ای، پنج هزار کامیون تسلیحات و دو هزار هواپیمای باربری حامل تسلیحات به سوریه فرستاده است.

اردوغان در ادامه گفت انتقال تسلیحات آمریکا به منطقه اقدامی تاسف برانگیز است و از آنجایی که ترکیه چنین اقدامی را درست نمی‌داند، برداشتن چنین قدمی از سوی آمریکا منجر به ناامیدی برای ترکیه می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه گفت «ما خواستار صلح در منطقه هستیم. ما تمامی قدم‌هایی را که تهدیدی علیه صلح باشند، خطرناک می‌پنداریم. برای ما قابل قبول نیست که چنین رویکردی را که تهدیدی علیه صلح در منطقه است، تایید کنیم».

اردوغان به بی.بی.سی گفت رژیم صهیونیستی نزدیک به 50 موشک به سوی سوریه شلیک کرده است و این اقدام نوعی اقدام تحریک‌آمیز است که می‌تواند منجر به جنگ در منطقه شود و امکان ندارد چنین شرایطی را تحمل کرد.

وی درباره ادعاهای غربی که سعی در ایرانی نشان دادن تبادل آتش نیروهای سوریه و رژیم صهیونیستی دارند گفت که چنین گزارش‌هایی نامعلوم هستند.

اردوغان تاکید کرد، کشورهایی چون آمریکا و فرانسه و دیگر کشورها تسلیحات اتمی در اختیار دارند اما وقتی احتمال وجود تسلیحات هسته‌ای در کشور دیگری وجود دارد، آن را تهدید علیه جهان می‌پندارند در حالی که خودشان با تسلیحاتشان تهدید هستند.

رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با بی.بی.سی افزود، ترکیه خواستار راه‌حل سیاسی در سوریه است. وی افزود، گفت‌وگوهای صلح ژنو نتوانست مسئله سوریه را حل کند و بعد از آن گفت‌وگوهای آستانه آغاز شد.

اردوغان گفت، برای حل مسئله سوریه اقدامات بیشتری از سوی ایران و روسیه در سوشی انجام گرفت که با اقدامات بیشتر در آنکارا و تهران ادامه می‌یابد.

رئیس جمهور ترکیه مدعی شد مردم سوریه باید از حکومت بشار اسد رئیس جمهور کنونی رهایی یابند.

رئیس جمهور ترکیه گفت در سفر به انگلیس با ملکه الیزابت، با ترزا می نخست وزیر انگلیس، همچنین با بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور دیدار می‌کند تا درباره روابط اقتصادی میان دو کشور گفت‌وگو کنند.