به دنبال اقدامات کاخ‌سفید برای به صفر‌رساندن فروش نفت ایران

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مثلث/ نقوی حسینی:  حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران طی سخنانی در سو‌ئیس بیان داشتند: «‌‌آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به‌طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چراکه اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.» درواقع با توجه به ادامه رفتار خصمانه ایالات متحده‌ آمریکا علیه ملت ایران و بر خلا‌ف توافق بین‌المللی، جمهوری اسلامی باید تکلیف خود را با دنیای بین‌الملل به‌ویژه کشورهای غربی عضو برجام مشخص کند‌ زیرا در برجام توافقاتی صورت گرفت که ایالات متحده‌ آمریکا علاوه بر اینکه آشکارا آن را نقض توافق کردند، اکنون نیز ایران را تهدید

 و تحریم می‌کنند.

به همین دلیل رئیس‌جمهور ایران در این خصوص به‌صراحت بیان کردند که یا همه باید بتوانند نفت بفروشند یا هیچ‌کس نفت نفروشد‌ زیرا در شرایطی که ایران صاحب بزرگ‌ترین ذخایر و منابع نفتی دنیاست و در حوزه خلیج‌فارس حضور قاطع دارد به صورتی که کل شمال خلیج‌فارس در اختیارش است، نمی‌تواند در برابر فروش نفت دیگر کشورها و عدم فروش نفت خود در بازار جهانی سکوت کند. جامعه جهانی باید تدابیری را اتخاذ کند که همه دارندگان نفت، معاملات نفتی را انجام دهند. در غیر این صورت ایران اجازه نخواهد داد دیگران هم از این منابع منتفع شوند. لذا چون جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور عضو اوپک صاحب بزرگ‌ترین  ذخایر و منابع نفت و گاز دنیا و منطقه است، حق دارد فروش نفت خود را تضمین کند. ضمن اینکه دشمنان هم بر این موضوع واقف هستند که ایران هم می‌تواند ‌امنیت فروش نفت منطقه را تامین کند هم بر‌عکس عمل کند. علاوه بر این جمهوری اسلامی طبق تجربه 40 ساله دریافته است که هر زمان در مقابل دشمن مقاومت کند آنها عقب‌نشینی می‌کنند و هرگاه ضعف نشان دهد یا از مواضع خود کوتاه آید دشمن افسار پاره می‌کند. لذا دکتر روحانی اخطار بجا و درستی از جانب اقتدار ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی دادند و مردم از این اخطار حمایت خواهند کرد و این حمایت را به جامعه بین‌الملل هم نشان خواهند داد.

 از سوی دیگر رگ حیاتی اروپا وابسته به نفت منطقه است و اگر صادرات نفت خدشه‌دار شود، آنها هم دچار مشکل می‌شوند و اقتصادشان ضربه می‌خورد. بنابراین آنها برای منافع خودشان هم شده باید تمهیداتی فراهم کنند که همه کشورها بتوانند به‌راحتی نفت صادر کنند.

همچنین اروپاییان، ایران را به عنوان یک کشور عضو اوپک، صاحب نفت و با‌ثبات می‌شناسند و طی مراو‌دات و توافقاتی که مطابق برجام برقرار شده بر این باور هستند که ایران حق دارد نفت خود را بفروشد. از این جهت دور از ذهن است که ریسک کنند و با همراهی ایالات متحده‌ آمریکا مانع فروش نفت ایران شوند، چون هم به ضررشان تمام خواهد شد و هم بهای نفت افزایش چشمگیری خواهد داشت که به ضرر اقتصاد بین‌الملل است.

از سوی دیگر اگرچه کشورهای عربی به دنبال سودجویی در عدم صادرات نفت ایران هستند ‌اما آنها باید در چارچوب اوپک عمل کنند و اجازه ندارند بیش از این تولید خود را افزایش دهند. ضمن اینکه کشورهای منطقه در بحران شدیدی قرار دارند، عربستان در باتلاق یمن اسیر شده و بعضی از  کشورها را هم درگیر کرده است. به همین جهت برخی از کشورهای منطقه از سیاست‌های خصمانه عربستان حمایت نمی‌کنند و برخی نیز اعلام کرده‌اند که علیرغم تحریم‌های ایالات متحده‌ آمریکا، مراودات خود را با ایران ادامه خواهند داد.

همچنین ایالات متحده‌ آمریکا و اروپا نیز دریافته‌اند که ایران دارای توانمندی‌های دفاعی و اقتدار نظامی لازم است تا بتواند ‌امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز را به‌خوبی فراهم کند و همه کشورها بتوانند از این تنگه بهره‌مند شوند و برعکس می‌تواند نقل و انتقالات در این تنگه را مسدود کند‌ زیرا تنگه هرمز دارای سرزمینی است که کاملا تحت کنترل ایران است، تمام بار دیپلماسی، اقتصادی و نفتی همه کشورهای حوزه خلیج‌فارس از این تنگه عبور می‌کند و بنابراین تنگه‌ای استراتژیکی است. با توجه به اینکه‌ امروز اقتصاد، محور مراو‌دات و تعاملات کشورها‌ست هر نوع اختلالی در نقل و انتقال بار تجاری و نفتی، اقتصاد دیگر کشورها را  تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین کشورهای اروپایی عواقب تحریم نفتی ایران را دریافته‌اند و به هر شکلی است اجازه نمی‌دهند انتقال نفت از ناحیه خلیج‌فارس دچار مشکل شود و اگر اختلافی هم به وجود آید اروپاییان

 برای رفع آن تلاش خواهند کرد.

همچنین باید متذکر شد که موقعیت اروپا و‌ آمریکا جنگ‌طلبی نیست. آنها شاید تمایل داشته باشند با‌ امکانات و ثروت کشورهای عربی جنگ‌های نیابتی راه بیندازند، مانند آنچه در یمن شاهد هستیم، ‌اما در مقطع فعلی آنها نه توان اقدام نظامی در منطقه را دارند، نه جراتش را، نه منافعشان در این موضوع است. بنابراین اقدام نظامی از جانب آنها غیرقابل تصور است.‌ اما همان‌گونه که اشاره کردم شاید غربی‌ها برخی کشورها را در منطقه تحریک کنند که اقداماتی انجام دهند. در این راستا ایران همواره این توصیه را به کشورهای منطقه دارد که دشمنان هیچ‌گاه نمی‌توانند بر این منطقه مسلط و مستقر شوند و کشورهای منطقه خود باید ‌امنیت منطقه را تامین کنند، لذا کشورهای منطقه باید عقلایی رفتار کنند و مانند صدام‌حسین فریب کشورهای سلطه‌گر را نخورند‌.

در‌عین‌حال در مقابل این رفتارهای کینه‌توزانه ‌آمریکا‌یی‌ها، سفر اخیر رئیس‌جمهور به دو کشور اروپایی اتریش و سوئیس فرصتی را فراهم آورد که جمهوری اسلامی ایران باز هم اثبات کند که پایبند به توافقات بین‌المللی و مذاکره و گفت‌وگو است ‌اما با این وجود اگر‌ آمریکا بخواهد محیط را برای ما ناامن کند، قطعا جمهوری اسلامی ایران محیط را برای ‌آمریکایی‌ها ناامن خواهد کرد. اگر‌ آمریکایی‌ها بخواهند ملت ما را محدود کنند قطعا ما هم منافع‌ آمریکا را در هر جایی محدود خواهیم کرد. خلیج‌فارس و ذخایر و منابع آن متعلق به کشورهای منطقه است و همه باید بتوانند از آن استفاده کنند و همه باید بتوانند از بازار نفت استفاده کرده و نفت خود را به‌راحتی بفروشند. اگر قرار باشد که یک کشور قلدر تجاوزگر بیاید و منافع ملت ایران را به خطر بیندازد حتما جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد دیگران هم انتفاعی

 داشته باشند.

آمریکایی‌ها و معاندان، قدرت و توان جمهوری اسلامی ایران را می‌دانند و از تسلط و توان دفاعی ایران در خلیج‌فارس کاملا آگاه هستند و می‌دانند که اگر بخواهند محیط را برای نفت ما ناامن کنند قطعا محیط برای همه ناامن خواهد شد.

تجربه 40ساله جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که هرجا ما در مقابل قدرت‌های سلطه‌گری مثل‌ آمریکا محکم ایستاده‌ایم و به آنها جواب دندان‌شکن داده‌ایم آنها کوتاه‌ آمده و عقب‌نشینی کرده‌اند. در نهایت باید توجه داشت که دستاورد بزرگ ما از برجام این بوده که ‌امروز‌‌ آمریکایی‌ها هر کاری بکنند نمی‌توانند همه کشورها را علیه ایران بسیج کنند و ‌امروز دست‌مان در بسیاری از کشورها باز است. پیش‌تر جمهوری اسلامی ایران 10 برابر سخت‌تر از این تحریم‌ها را تجربه کرده و اکنون نیز می‌تواند از این بحران عبور کند.