حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که اخیرا در یک نشست خبری گفته بود که عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت خواهد کرد، با گذشت یک هفته از این موضع‌گیری و واکنش مقامات عراقی، اواخر هفته گذشته گفت که پایبندی این کشور به تحریم‌ها علیه ایران تنها مختص به عدم معامله با دلار است و این کشور به تمام تحریم‌های آمریکا پایبند نخواهد بود. در پی موضع‌گیری ابتدایی العبادی، این پرسش مطرح شد که آیا روابط تهران و بغداد متاثر از چنین مسائلی، تغییر خواهد کرد یا این مسائل در روابط «راهبردی» دو کشور متحد تاثیرگذار نخواهد بود. سیدمحسن حکیم، مشاور عالی رهبر جریان حکمت ملی عراق و عضو دفتر سیاسی جریان حکمت در گفت‌وگویی با «هفته‌نامه مثلث» به بررسی روابط ایران و عراق پرداخت و گفت باتوجه به نوع روابط بین دو کشور و اشتراکات بسیار به نظر نمی‌رسد که هیچ عاملی بتواند این روابط را تحت‌الشعاع قرار بدهد. وی همچنین درخصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت تضعیف ایران به نفع عراق و هیچ‌‌یک از کشورهای منطقه که محاصره اقتصادی این کشور را تایید می‌کنند، نیست.

سیدمحسن حکیم: تضعیف ایران خلاف منافع عراق است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جناب حکیم! صحبت‌های اخیر آقای العبادی درخصوص تبعیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران که بعدتر گفتند فقط در بحث مبادلات دلاری است، چه تاثیری در روابط تهران-بغداد دارد. به بیان دیگر آیا روابط ایران و عراق که طی سال‌های اخیر روابطی راهبردی بوده است با چنین تصمیماتی تحت تاثیر قرار خواهد گرفت؟ 

   با توجه به روابط راهبردی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق  و اینکه دو ملت همواره از اشتراکات مهم و بزرگی برخوردار بودند و همچنین روابط فرا آینده و‌ موثر در ایجاد ارتباط بین دو کشور و دو ملت که همواره وجود داشته است، به نظر نمی‌رسد که هیچ عاملی بتواند این روابط را تحت‌الشعاع قرار بدهد؛ به ویژه بعد از سال ۲۰۰۳ که شاهد جهش بی‌نظیری در این روابط راهبردی و استراتژیک بودیم. روابط ایران و عراق، روابطی است که شاید بتوان آن را با عوامل «تفکیک‌ناپذیر و دیالکتیکی» که بین دو ملت و دو کشور شاهد هستیم، معرفی کرد؛ چه در سطح تمدنی، چه در سطح فرهنگی، چه در سطح تاریخی، ‌چه در سطح ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی، چه در سطح وجود مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، نخبگان  و همچنین عشایر و جامعه مدنی مشترک.

لذا این روابط قابل تفکیک نیست و قطعا هر یک از دو ملت همواره کنار یکدیگر بوده و هستند. در دهه 60 میلادی قرن گذشته یا همان دهه 40 شمسی ما شاهد حضور بیش از یک میلیون ایرانی در عراق بودیم و تاکنون هم امتدادات و متعلقات این حضور را شاهد هستیم. همان‌طور که در دهه 60 شمسی یا دهه 80 میلادی ما شاهد حضور حدودا 650 تا 660 هزار عراقی در ایران بودیم که با آغوش باز از سوی ملت ایران مورد احترام و عنایت قرار گرفتند و علی‌رغم تمامی سختی‌هایی که در زمان جنگ بود، آنچه در اختیار داشتند را با برادران عراقی خود تقسیم کردند. همچنین در سال‌های اخیر ما در ایام اربعین حسینی شاهد روابط نزدیک دو ملت ایران و عراق بوده‌ و هستیم.

لذا این مواضع، غیر از حمایت از مواضع ملت‌ها و همچنین نمایندگان این ملت‌ها، بعد از سال ۲۰۰۳ و با توجه به تشکیل نظام سیاسی جدید عراق، همواره مستمر بوده است. ما شاهد حمایت‌های همه‌جانبه و فراگیر و فراشمول جمهوری اسلامی ایران از کل عراق و همچنین از وحدت، استقلال و حاکمیت ملی، دولت عراق بوده‌ و هستیم و همواره احترام به این اقتدار وجود داشته است. همچنین در راه مبارزه با داعش و مبارزه با تروریسم همکاری‌هایی که در این زمینه از سوی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته در‌واقع بی‌نظیر بوده است.

با توجه به توصیفات جنابعالی از روابط دو کشور می‌توان گفت مسائلی همچون صحبت‌های اخیر آقای العبادی که البته بعدتر تعدیل کردند، تاثیری در روابط تهران-بغداد نخواهد داشت؟

   بله، همچنان‌که تاکنون نیز هیچ‌گونه عاملی که بتواند در این روابط موثر باشد را مشاهده نکرده‌ایم. حتی در همین قضیه اخیر نیز رهبران عراق در کمال اراده خودشان با تعابیر بسیار روشن و واضح این تحریم‌ها را قاطعانه محکوم کردند و بر ارتباط بین دو ملت و دو کشور تاکید کردند. در عین حال بر این حقیقت که باید در کنار ملت برادر و مسلمان  و همسایه عزیز خودشان ایران باشند، تاکید کرده و جمهوری اسلامی ایران را عمق استراتژیک عراق توصیف کردند. 

طی هفته گذشته و بعد از سخنان نخست‌وزیر عراق همچنان‌که شما نیز اشاره کردید، اغلب جریان‌ها و گروه‌های عراقی واکنش نشان دادند. مواضع آقای عمار حکیم در این خصوص چگونه بود؟

   جناب آقای سیدعمار حکیم نیز در یک هفته اخیر در چند موضع‌گیری حمایت خود از ایران را اعلام و تاکید کردند که وظیفه دینی و اخلاقی ما ایستادن کنار جمهوری اسلامی ایران است؛ چرا که این کشور در تمام بحران‌ها کنار ما ایستاده است. ما تضعیف ایران را در کنار بعد ارزشی، انسانی و اصولی که بدان اعتقاد داریم، مغایر با منافع ملت و دولت عراق می‌دانیم.

نظر جنابعالی به عنوان مشاور عالی رهبر جریان حکمت ملی عراق در خصوص مواضع آمریکا و تحریم‌ها علیه ایران چیست؟

   ما این تحریم‌ها را کاملا ناعادلانه، غیرانسانی و به دور از تمدن می‌دانیم و در این مدت به همه طرف‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی مخالفت خود را در خصوص سیاست‌های تحریم اقتصادی اعلام کرده و معتقد هستیم که تضعیف ایران به نفع عراق و هیچ‌‌یک از کشورهای منطقه که محاصره اقتصادی این کشور را تایید می‌کنند، نیست. البته‌ قطعا این اقدام آمریکا، محدود به ایران نخواهد بود و کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سوال آخر اینکه با توجه به نوع روابط تهران-بغداد و توضیحات آقای العبادی در مورد اظهارات اخیرشان، می‌توان گفت که روابط دو کشور همچون گذشته ادامه پیدا خواهد کرد؟

   به نظرم این تحولات هیچ‌گونه تاثیری در روابط دولت و ملت ایران و عراق نخواهد داشت و این ارتباطات همچون گذشته و حتی بیش از گذشته با اراده قاطع و ان‌شاء‌الله با زیربنای گسترده در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها به صورت وسیع‌تر پیگیری خواهد شد. همچنین جمهوری اسلامی ایران نیز از این موضوع پیش‌آمده همچون گذشته سربلند، سرافراز، قدرتمند، پیروز و موفق بیرون خواهد آمد و کید کائدان و دشمنان را به خودشان بازخواهد گرداند. در عین حال امیدوار هستیم که هیچ‌گونه تاثیر و خللی در اراده مستحکم و پولادین این ملت بزرگوار و مقاوم ایجاد نشود.