مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر به ریاض ساعاتی پیش وارد آنکارا شد و با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیدار و درباره پرونده جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده در کنسولگری عربستان در استانبول گفت و گو کرد.

پس از سفر به ریاض در آنکارا پمپئو واردوغان درباره خاشقچی گفت و گو کردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایرنا، در این دیدار که در فرودگاه اسن بوغای آنکارا و قبل از سفر اردوغان به مولداوی انجام شد، طرفین به مدت 40 دقیقه درباره جزئیات پرونده خاشقچی و نیز نتیجه دیدار پمپئو در ریاض با مقامات آل سعود به مذاکره پرداختند.
وزیر خارجه آمریکا در این دیدار که با حضور مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه، هاکان فیدان رییس سازمان اطلاعات و ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و نیز جیمز جفری نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه برگزار شد، جزئیاتی از سفر اخیر خود به عربستان سعودی با مقامات ترکیه در میان گذاشت.
پس از این دیدار، پمپئو با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیداری دو جانبه برگزار کرد.
به گزارش خبرگزاری آناتولی، دو طرف در این دیدار درباره روابط دو جانبه، بحران سوریه و موضوعات بین المللی گفت و گو کردند.
رسانه های ترکیه اعلام کردند که وزیر امور خارجه آمریکا پس از این دیدار و مذاکره کوتاه در فرودگاه اسن بوغا با مقامات آنکارا، ترکیه را می کند.
وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این سفر اعلام کرده بود که پمپئو برای قدردانی از ترکیه به علت آزادسازی آندرو برونسون کشیش آمریکایی زندنی در ترکیه، روابط دوجانبه و موضوعات دیگر سفری به آنکارا خواهد داشت و با همتای ترک خود دیدار و مذاکره خواهد کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده بود که در جریان این سفر پمپئو درباره خاشقچی نیز به مذاکره پرداخته و پیشنهاد همکاری و کمک آمریکا در این پرونده به مقامات ترکیه را ارائه خواهد کرد.
مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته نیز برای مذاکره با مقامات عربستان سعودی درباره خاشقچی به ریاض سفر کرده و با سلمان بن عبدالعزیر پادشاه، محمد بن سلمان ولیعهد و عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعود دیدار و مذاکره کرد.
این دیدارها که همزمان با تشدید فشارهای بین المللی علیه رژیم سعودی به دلیل دست داشتن در قتل احتمالی خاشقچی انجام شده، نشان می دهد که مقامات واشنگتن، ریاض و آنکارا درصدد پیدا کردن راه حلی هستند که هر سه طرف را در پرونده قتل خاشقچی راضی کند.
کارشناسان منطقه سفر پمپئو به ریاض و آنکارا را به تلاش واشنگتن برای بیرون کشاندن عربستان از گردابی ارزیابی می کنند که به دلیل دخالت در مرگ خاشقچی گرفتار آن شده است.
پیش از این 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا خواستار تحقیقاتی سریع و آشکار درباره مفقود شدن خاشقچی شده بود و پس از آن وزیر خارجه خود را برای بررسی این موضوع به ریاض و آنکارا اعزام کرد.
سفر پمپئو به ریاض پس از آن اعلام شد که رئیس جمهوری آمریکا در یادداشت توئیتری خود از تماس تلفنی با شاه سعودی خبر داد و نوشت: ملک سلمان با رد هر گونه اطلاع از سرنوشت خاشقچی، گفت که سعودی ها با ترکیه در مورد این مساله همکاری نزدیکی دارند.
شبکه 'سی‌ان‌ان'‌ هم دیروز گزارش داد که مقامات عربستان در حال آماده‌‌سازی گزارشی هستند که در آن گفته شده خاشقچی به دلیل بروز 'اشتباه' کشته شده است.
'نیویورک تایمز' نیز به نقل از منبع آگاه نوشت: ولیعهد عربستان از این ماجرا مطلع بوده است.
خاشقچی در 2 اکتبر (10 مهر ماه) پس از ورود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و مقام های غیر رسمی ترکیه اعلام کردند که وی در داخل ساختمان به دستور مقام های سعودی به قتل رسیده است.
روزنامه 'واشنگتن پست' نیز نوشته که تصاویر ویدئویی و صدای ضبط شده ای موجود است که اثبات می کند خاشقچی پس از شکنجه، کشته شده است.
خاشقچی که پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت، در روزهای اخیر قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شده بود.
امروز رسانه های ترکیه ضمن معرفی پنج نفر از اتباع عربستانی به عنوان متهمان قتل خاشقچی، جزئیات بیشتری از مدارک صوتی ساعات اولیه بازداشت و قتل خاشقچی را منتشر کردند.
همه مدارک و شواهد ادعا شده در رسانه های ترکیه نشان می دهد که نزدیکان محمد بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود در قتل این روزنامه نگار کذب است.
خاورم/1905*1049