دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا قرار است در حاشیه مراسم صدومین سالگرد پایان جنگ جهانی اول با ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهور روسیه و ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند.

در حاشیه مراسم بزرگداشت پایان جنگ جهانی اول/ ترامپ با پوتین و اردوغان دیدار می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش مثلث آنلاین به نقل از  ایسنا، امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه که میزبانی مراسم صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول در 11 نوامبر در پاریس را برعهده دارد، می‌خواهد در این مراسم نسبت به رویکردهای ناسیونالیستی برخی از رهبران جهان که ارزشهای لیبرال دموکراسی و چندجانبه گرایی را تهدید می‌کنند، هشدار دهد.

ماکرون پیشتر از ترس و نگرانی خود نسبت بازگشت به رویکردهای حاکم در دهه 1920 صحبت کرده بود.

انتظار می‌رود در حاشیه این مراسم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با روسای جمهور ترکیه و روسیه دیدار کند. یکی از محوری‌ترین موضوعات گفت‌وگو میان رهبران روسیه و آمریکا درباره‌ تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه مسکو خواهد بود. قرار است در کنفرانس سه روزه صلح پاریس، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم که دیگر قرار نیست صدراعظمی‌اش تمدید شود، حضور داشته باشد و سخنرانی کند. کاخ الیزه اعلام کرد که بیش از صد هیات خارجی به نمایندگی از کشورهای مختلف در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

همچنین قرار است علاوه بر آنگلا مرکل، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز درباره‌ چند جانبه‌گرایی سخنرانی کند.

واشنگتن پیش‌بینی کرده است که دیدار دو جانبه پوتین و ترامپ کوتاه بوده و دیگر مانند دیدار قبلی‌شان در هلسینکی در ماه ژوئیه جنجال آمیز نباشد. اما باز هم با توجه به این که هر دو نفر غیر قابل پیش بینی هستند ممکن است که اتفاق جدیدی در این دیدار دو جانبه رخ دهد.

همچنین انتظار می‌رود در دیدار دو جانبه ترامپ و اردوغان که برای اولین بار پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار واشنگتن پست در کنسول‌گری عربستان سعودی در استانبول برگزار می‌شود، مذاکرات مهمی انجام شود.