مثلث آنلاین : رییس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش از توافق خرید سیستم S-۴۰۰ از روسیه عقب نشینی نمی‌کند.

اردوغان: از خرید S-۴۰۰ منصرف نمی‌شویم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 یک مقام آمریکایی اعلام کرد که قرار بود ترکیه در 15 فوریه به طور غیر رسمی پاسخ دهد که آیا سیستم پاتریوت از آمریکا می‌خرد یا خیر

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یک روز پس از پایان ضرب الاجل واشنگتن به آنکارا برای خرید سیستم پاتریوت، گفت‌: ما توافق S-۴۰۰ را با روسیه به امضا رسانده‌ایم و هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد. این توافق انجام شده است.

وی به هنگام بازگشت از سوچی در جمع خبرنگاران در ادامه گفت‌: ترکیه همچنین از خرید سیستم پاتریوت از آمریکا، تا زمانی که این توافق در راستای منافع ترکیه باشد استقبال می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه اظهاراتش، افزود: هنوز مسائل مختلف در این باره در حال گفت‌وگو قرار دارد.

اردوغان اضافه کرد: دولت آمریکا نسبت به انتقال سریع این سیستم نگاه مثبتی دارد، اما هیچ صحبتی درباره تولید مشترک نمی‌کند. ما بر اساس وعده داده شده، روی انتقال S-۴۰۰ در ماه ژوئیه کار می‌کنیم.

پیشتر ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: خرید احتمالی پاتریوت هیچ تأثیری بر توافق مسکو-آنکارا درباره خرید اس 400 نمی‌گذارد.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که ترکیه از اکراه و بی میلی آمریکا برای تأمین وام مورد نیاز برای خرید سیستم پاتریوت و هم چنین تولید مشترک این سیستم‌ها ناراضی است.

وی ادامه داد: تولید مشترک، تأمین وام مورد نیاز و انتقال سریع این سیستم شاخص‌هایی هستند که در اولویت قرار دارند. آمریکایی‌ها تنها با انتقال سریع این سیستم موافق هستند و هیچ وعده‌ای مبنی بر تأمین وام و تولید مشترک این سیستم‌ها نمی‌دهند.