سفیر فرانسه در واشنگتن که با توئیت بحث انگیز خود درباره آینده برجام موجب اعتراض تهران به پاریس شد یکشنبه شب مجبور به عقب نشینی و حذف این توییت شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایلنا، سفیر فرانسه در آمریکا پس از آنکه توییتش موجب ایجاد برخی حواشی شدف ترجیح داد این توییت را از صفحه خود حذف کند.

«ژرار آرود» در حالی توییت بحث‌برانگیز خود را بدون هیچ توضیحی پاک کرد که عصر امروز سفیر فرانسه در تهران برای دریافت اعتراض ایران به وزارت امور خارجه کشورمان احضار شده بود.

«ژرار آرود»، سفیر فرانسه در آمریکا با انتشار پیامی در حساب توییتر خود در مورد غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران بعد از پایان برجام مدعی شد: «اینکه گفته شود ایران بعد از انقضای برجام مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود، اشتباه است. ایران باید با توجه به پیمان منع اشاعه و پروتکل الحاقی و تحت نظارت‌های شدید ثابت کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است.»

این دیپلمات فرانسوی هم‌چنین اضافه کرد: « در سال ۲۰۰۲ گفتیم که طبق پیمان منع اشاعه، غنی‌سازی اورانیوم بدون داشتن یک برنامه‌ غیرنظامی منطقی در زمینه هسته‌ای غیرقانونی است، پس می‌توانیم در سال ۲۰۲۵ هم در صورت لزوم به این موضوع واکنش نشان دهیم. آن زمان تحریم‌هایی اعمال شدند. این تحریم‌ها می‌توانند مجدداً به کار گرفته‌ شوند. بعد از برجام، هیچ بند نابودشدنی وجود ندارد.»

وی در ادامه افزود : «روسیه، اورانیوم غنی‌شده نیروگاه هسته‌ای بوشهر را تأمین می‌کند. بنابراین هیچ دلیل قابل‌پذیرشی وجود نخواهد داشت که ایران بعد از برجام، به غنی‌سازی وسیع اورانیوم دست بزند.»

البته این توییت پیش از احضار سفیر فرانسه با واکنش تند سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان روبرو شد.

عراقچی روز یک‌شنبه در توییتی در واکنش به اظهارات اخیر سفیر فرانسه در آمریکا نوشت: اگر توییت‌های ژرار آرو، موضع فرانسه است، ما با نقض آشکار و عمده اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ روبرو هستیم. نیاز است پاریس فوراً آن را اصلاح کند یا ما اقدام مقتضی را انجام می‌دهیم.