مثلث آنلاین: «جیمی کارتر» رئیس جمهوری پیشین آمریکا در یک گردهمایی مذهبی اعلام کرد که به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری کنونی این کشور گفته که ایالات متحده جنگ دوست ترین کشور دنیا است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روز دوشنبه هفته نامه آمریکایی 'نیوزویک'، کارتر همچنین از گفت وگوی خود با ترامپ در مورد چین خبر داده و خطاب به وی تصریح کرده، می دانید که چین از سال 1979 چند بار با دیگران در جنگ بوده است؟ اصلا هیچ جنگی نداشته است، اما ما همواره در جنگ بوده ایم.
وی ادامه داد: آمریکا در تاریخ 242 ساله خود، فقط 16 سال از صلح برخوردار بوده، آمریکا جنگ دوست ترین کشور در تاریخ جهان است.
کارتر دلیل جنگ طلبی آمریکا را تمایل این کشور برای مجبور ساختن کشورهای دیگر به قبول کردن اصول آمریکایی برشمرد و در این گردهمایی یادآور شد که در گفت وگویی که با رئیس جمهوری آمریکا در مورد چین داشته، متوجه نگرانی ترامپ از جلو افتادن پکن از رقبای جهانی اش شده است.
کارتر، نگرانی ترامپ در مورد چین را به حق دانست و گفت: رئیس جمهوری آمریکا از توان اقتصادی رو به رشد پکن بیمناک است.
به گفته رییس جمهوری پیشین آمریکا، الگوهای اقتصادی نشان می دهد که چین از آمریکا به عنوان قوی ترین اقتصاد جهان تا حدود سال 2030 سبقت می گیرد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی گفته اند که اکنون در شرایطی زندگی می کنیم که «قرن چین» لقب گرفته است.
کارتر افزود: از آن زمان هراسی ندارد، اما این مساله مایه نگرانی ترامپ است و من چرایی آن را نمی دانم.
کارتر که در سال 1979 روابط دیپلماتیک بین واشنگتن و پکن را عادی کرد، یادآور شد، که رشد سرسام آور چین به واسطه سرمایه گذاری معقولانه این کشور و قوت گرفتنش با صلح، تسهیل شده است.
وی ادامه داد: مزایای اقتصادی صلح در چین، واضح و روشن است. ما چند مایل راه آهن پرسرعت در این کشور داریم؟ در حالی که چین حدود 18 هزار مایل راه آهن پرسرعت دارد، در حالیکه آمریکا سه تریلیون دلار برای هزینه های نظامی هدر داده است.
کارتر گفت: این رقم چیزی بیش از سطح تصور شماست. چین حتی یک پنی برای جنگ هدر نداده و به همین دلیل است که آنها تقریبا در هر زمینه ای از ما جلو افتاده اند.
وی افزود: اگر سه تریلیون دلار در زیرساخت های آمریکا هزینه می شد، احتمالا دو تریلیون دلار از این مبلغ باقی می ماند و ما قطارهای پرسرعت و پل هایی داشتیم که فرو نمی ریخت، معابری داشتیم که به درستی حفظ می شد و سیستم آموزشی ما به خوبی سیستم آموزشی کره جنوبی یا هنگ کنگ بود.
براساس این گزارش، دولت ترامپ درگیر جنگ تجاری هزینه بری با چین است، گرچه «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا احتمال پایان این جنگ را نزدیک دانسته است.
با این وجود، تنش های نظامی بر سر ادعای مالکیت پکن بر دریای جنوبی چین و پافشاری چین بر کنترل نهایی این کشور بر تایوان، به قوت خود باقی است.