معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مساله اخلاق در پژوهش گفت: در این زمینه لازم است کارگروهی در زیر مجموعه شورای مدیریت آموزش عالی استان تشکیل شود زیرا محیطی‌های علمی باید از آفت‌های اخلاقی به دور باشند.

فیلم/ آتش سوزی وحشتناک در کلیسای تاریخی نوتردام پاریس
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایرنا غلامحسین رحیمی عصر جمعه در نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان خوزستان در دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت:  طرح آمایش آموزش عالی از سال ۱۳۹۵ با مشارکت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب و برای اجرا به این وزارتخانه ابلاغ شد.

وی افزود: این طرح شامل هشت زیرمجموعه منطقه بندی، مدیریت منطقه‌ای، ساماندهی موسسات آموزش عالی، متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازها، ماموریت گرایی موسسات آموزش عالی، رتبه‌بندی و تضمین کیفیت آموزش عالی، نظام جامع آموزش‌های مهارتی و فنی و نظام سنجش و پذیرش است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در حوزه‌ منطقه بندی طرح تقسیم‌بندی مناطق ۱۰ گانه از سوی وزارت در راستای مدیریت منطقه‌ای تدوین شد تا اختیارات مورد نیاز به مناطق سپرده شود.

رحیمی تصریح کرد: اگر بخواهیم برای مدیریت منطقه‌ای اختیاراتی اثرگذار تدوین کنیم، در شرایط کنونی قابل‌اجرا نیست؛ بنابراین با بررسی ساختار اجتماعی و سیاسی مقرر شد در ابتدا مقیاس‌ها در حد استان‌ها تدوین شود.

وی گفت:  به‌ عنوان مثال در برگزاری المپیادهای علمی ابتدا این رویداد از منطقه آغاز شده و در پایان به صورت ملی برگزار شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد در هر استان، شورای مدیریت آموزش عالی تشکیل و ریاست آن نیز بر عهده رییس دانشگاه معین استان باشد که اعضا آن نیز روسای دانشگاه‌های دولتی منطقه، فنی و حرفه‌ای، علمی و کاربردی استان،دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی هستند و می‌توان روسای دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم پزشکی را نیز به جلسات شورا دعوت کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همچنین دبیرخانه شورا در دانشگاه مادر تشکیل می‌شود اما این دبیرخانه نباید زیرمجموعه داشته و کارگروه را تشکیل دهد و کارگروه‌های مورد نیاز را می‌توان در دانشگاه‌های دیگر تشکیل داد.

وی بیان کرد: وظایف شورا به ۲ دسته تقسیم می‌شود؛ بخشی از وظایف فارغ از ابلاغ شدن رسمی از سوی وزارت، می‌تواند از سوی شورا پیگیری شود؛ به عنوان مثال برای ارتقای کیفیت آموزش عالی استان نیاز نیست منتظر ابلاغ از سوی وزارت علوم بود و باید در این زمینه کارگروهی در استان تشکیل شود.

رحیمی اظهار داشت: خوزستان دارای یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور است؛ وجود ظرفیت‌ها و سرمایه‌های بسیار در این استان انتظارات را از آموزش عالی افزایش داده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۲ طرح آمایش متناسب‌سازی رشته‌ها با نیازهای منطقه و ماموریت گرایی که به یکدیگر پیوسته هستند نیز باید در کارگروهی زیرمجموعه‌ شورای مدیرت آموزش عالی استان دنبال شود.

وی از تهیه طرح آمایش آموزش عالی استان‌های کشور خبر داد و گفت: این طرح به تصویب سازمان برنامه‌ و بودجه کشور رسیده و در تصویب آن دانشگاه‌های کشور مشارکت داشته‌اند.

وی بر لزوم راه‌اندازی مراکز رشد و فناوری در تمامی شهرستان‌ها تاکید و گفت: دانشگاه مادر استان و پارک علم و فناوری باید به صورت جدی پیگیر راه‌اندازی مراکز رشد در تمامی شهرستان‌ها باشند و ازحمایت‌های لازم در حوزه‌ تجهیزات نیز از سوی وزارت علوم انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: انجمن‌های علمی نیز اگر بخواهند در حوزه‌ استان‌ها فعالیت داشته باشند، صدور مجوزها را بر عهده استان‌ها قرار خواهیم داد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: می‌خواهیم آموزش عالی با قدرت بیشتری در استان‌ها فعالیت داشته باشد؛ آموزش عالی باید در هر استان یک نماینده و به نوعی قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشته باشد و بتواند در توسعه فناوری استان‌ها موثر باشد.

گره‌گشایی از مشکلات جامعه هدف اصلی دانشگاه شهید چمران است 

همچنین در ادامه رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: برخی از مسائل برای دانشگاه‌ها سرنوشت‌ساز است؛ هدف اصلی این دانشگاه گره‌گشایی از مسائل و مشکلات جامعه در حوزه‌های مختلف است تا بتوانیم منافع کشور و منطقه را حفظ کنیم.

وی بر تدوین برنامه طرح آمایش آموزش عالی تاکید کرد و گفت: تا زمانی که این سند با شرح وظایف و اختیارات آن به دانشگاه‌ها ابلاغ نشود نمی‌توان درباره مدیریت و اجرای آن در بعد استانی تصمیم‌گیری کرد.

جذب هیات علمی باعث تقویت دانشگاه ها می شود 

دکتر عصاری رئیس دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول نیز در این نشست به موضوع پذیرش دانشجویان دکتری اشاره داشت و بر لزوم جذب اعضای هیات علمی پژوهشی در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

وی افزود: جذب اعضای هیات علمی پژوهشی موجب تقویت دانشگاه‌ها می‌شود و حوزه‌ پژوهش را توسعه می‌بخشد.

قانونی برای حمایت از مراکز رشد و فناوری وجود ندارد 

دکتر کاظمی نژاد رییس پارک علم و فناوری خوزستان نیز در این نشست گفت: مساله ریزش داوطلبان در مقاطع مختلف از جمله دکتری تا چندی دیگر به دانشگاه‌های دولتی نیز می‌رسد و آموزش عالی باید در این زمینه راهکاری بیشتری داشته باشد.

وی افزود: بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ جهان به‌سوی ارتباط با صنعت و جامعه و تقویت حوزه‌ فناوری رفته‌اند و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم؛ در بحث تاسیس مراکز رشد و فناوری در هر شهرستان متاسفانه هیچ قانونی برای حمایت و انجام این کار وجود ندارد و عموما مسئولان امر سلیقه‌ای عمل می‌کنند و تا زمانی که این شیوه وجود داشته باشد، سرانجامی نخواهد داشت.

رئیس پارک علم و فناوری استان خوزستان با تاکید بر این که پژوهش نباید در سطح مقاله محدود شود گفت: تاثیرگذاری پژوهش در جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ پژوهشگر باید به جایگاهی برسد که تأثیرگذاری پژوهش را مهم‌ترین هدف قرار دهد.

شناسایی مشکلات برای تاثیرگذاری در جامعه ضرورت دارد 

رحیم قاسمیه سرپرست دانشگاه علمی و کاربردی استان خوزستان گفت: آموزش عالی باید به دنبال جذابیت‌هایی برای جذب دانشجویان در حوزه بین‌الملل باشد؛ داوطلبان بسیاری از کشور عراق تمایل دارند که در دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنند که در این زمینه مقرر شد نشستی با مسئولان دانشگاه بصره کشور عراق برگزار شود.

وی افزود: در حوزه آموزش عالی باید شناسایی مسائل و مشکلات جامعه را در دستور کار قرار دهیم تا نقشی موثر در توسعه کشور داشته باشیم.

دکتر منصور زراءنژاد رئیس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز خواستار مشارکت روسای دانشگاه‌ها در تدوین آیین‌نامه‌های مصوب از سوی وزارت علوم شد و گفت: آیین‌نامه‌ها باید بر اساس ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها تدوین شود تا بتوان بر اساس آن به توسعه‌ منطقه کمک کرد.

وی افزود: شناخت از مسائل و مشکلات و توانمندی‌های استان‌ها گام نخست در تدوین آیین‌نامه‌ها است؛ اگر در تدوین آیین‌نامه‌ها از نظرات روسای دانشگاه‌ها استفاده نشود ممکن است برخی از مسئولیت‌های محوله با وظایف روسای دانشگاه‌ها تعارض داشته باشد.

مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به عنوان نخستین مرکز جنوب غرب کشور  روز پنجشنبه با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گشایش یافت.