گروه طالبان با انتشار عکسی از ملامحمد عمر پس از شش سال، برای اولین‌ بار به تاریخ مرگ او اشاره کرده است. در وب سایت این گروه آمده است که ملا محمدعمر شش سال پیش در تاریخ 4 اردیبهشت 1392خورشیدی ( 2013) درگذشت.

در این وب سایت برای اولین‌بار تاریخ دقیق درگذشت ملاعمر اردیبهشت 1392 ذکر شده و علت آن، "قضای الهی" خوانده شده است.

مرگ ملاعمر در 6 مرداد 1394 (۲۰۱۵) فاش شد و گفته شد که او دو سال پیش از آن درگذشته است؛ در حالی که در این دو سال در روزهای عید فطر و عید قربان همچنان پیام‌هایی از طرف او منتشر می‌شد.

براساس گزارش شبکه خبری بی بی سی، منابع طالبان هیچ‌گاه جزئیات درگذشت بنیان‌گذار خود را تایید نکردند و در اعلامیه تازه نیز محل درگذشت او ذکر نشده است.

انتشار خبر درگذشت ملاعمر که گفته می‌شد در زندانی در کراچی پاکستان رخ داده است، خبرساز شده بود.

فاش شدن مرگ مشکوک ملا عمر در 2015 موجب شد مذاکرات مستقیم نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان که در پاکستان در جریان بود، به هم بخورد.

همچنین مرگ او سبب شایعات گسترده در مورد ساختار رهبری و عملیاتی طالبان شد و حتی استعفای طیب آقا، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر را در پی داشت که در زمان حاکمیت این گروه در دهه 1990 به عنوان منشی و فرد نزدیک با ملاعمر شناخته می‌شد.

ملا محمدعمر در زمان رهبری طالبان چهره مرموزی بود که عکسی از او دیده نشده بود و پس از سرنگونی این گروه در حمله آمریکا در اکتبر سال 2001 ناپدید شد. محل اختفای ملاعمر هیچ گاه روشن نشده است.

او خود را "امیرالمومنین" و حکومتش را "امارت اسلامی طالبان" در دهه 1990 در افغانستان اعلام کرده بود. برخی از بنیادگرایان شناخته شده مانند اسامه بن‌لادن رهبر سابق و ایمن الظواهری، رهبر کنونی شبکه القاعده نیز با او "بیعت" کرده بودند.

منبع/ ایسنا

310 310