مثلث آنلاین: رئیس‌جمهور آمریکا در جمع هواداران خود در «ویسکانسین» این کشور با تحقیر شاه سعودی و کشورش گفت که عربستان سعودی به جز پول، هیچ چیز دیگری ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی عمومی بار دیگر با ادبیاتی تحقیرآمیز عربستان سعودی را خطاب قرار داد و برای طرفدارانش از مکالمه با «ملک سلمان» شاه سعودی خاطره‌ تعریف کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا بامداد امروز یکشنبه (به وقت تهران) در جمع حامیان خود در «ویسکانسین» سخنرانی کرد و در این تجمع به تمجید از مواضع داخلی و سیاست خارجی دولتش پرداخت.

به نوشته پایگاه «دیلی کالر»، ترامپ در بخشی از این سخنرانی، درباره عربستان سعودی گفت: «کشورهایی هستند که بسیار ثروتمند هستند، به یک تماس تلفنی فکر کنید که ما با آن 500 میلیون دلار به دست آوریم. در حال حاضر ما این موضوع را در قبال بسیاری از کشورها از قبیل عربستان سعودی داریم، کشوری که بسیار ثروتمند است. ما از آنها دفاع می‌کنیم. ما به عربستان سعودی کمک یارانه می‌دهیم. آنها به جز پول، چیز دیگری ندارند اما ما به آنها یارانه می‌دهیم».

رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد: «آنها از ما خیلی خرید می‌کنند، آنها 450 میلیارد دلار از ما خریدند. افرادی (در آمریکا) هستند که خواهان توقف مراودات ما با عربستان سعودی هستند اما آنها 450 میلیارد دلار به ما اختصاص دادند و من نمی‌خواهم این پول را از دست بدهم».

ترامپ افزود: «درباره ارتش باید بگویم که ما به آنها یارانه می‌دهیم. من با پادشاه (ملک سلمان) تماس گرفتم. من پادشاه را دوست دارم. من به پادشاه گفتم که ما داریم دار و ندارمان را به خاطر دفاع کردن از شما از دست می‌دهیم و شما پادشاه پول زیادی دارید و او به من گفت، چرا شما با من تماس می‌گیرید (و این حرف‌ها را به من می‌زنید)؟ هیچ کس تاکنون چنین تماسی با من نگرفته بود. من به او گفتم که چون آنها احمق بودند».

اظهارات تازه رئیس‌جمهور آمریکا درباره عربستان سعودی در حالی مطرح شده که او پیش از این بارها با ادبیات تحقیرآمیز به عربستان سعودی یادآور شده بود که «اگر آمریکا نباشد، عربستان سعودی دو هفته بییشتر دوام نمی‌آورد».