مثلث آنلاین: پیرامون سفر وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد و اکتفا به دیدار رییس جمهور و نخست وزیر عراق تحلیل های مختلفی در بغداد شده و برخی گفته اند که «مایک پمپئو» در این سفر از «عادل عبدالمهدی» خواسته است که برای ایجاد فضای مذاکره بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران وساطت کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 «محمد مهدی البیاتی» عضو فراکسیون «الفتح» نزدیک به نخست وزیر عراق روز چهارشنبه به خبرگزاری «بغداد الیوم» گفته است که وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با عبدالمهدی، خواهان وساطت عراق برای فراهم کردن فضای رایزنی بین آمریکا و جمهوری اسلامی ایران شده است.
وی ادامه داده است که بحران بین آمریکا و ایران خاص امروز نیست بلکه بیش از 40 سال است که این بحران بین دو طرف جریان دارد و تنها از طریق گفت وگو و میز مذاکره قابل حل است.
البیاتی پیش بینی کرده است که هدف سفر مایک پمپئو به بغداد درخواست از بغداد جهت انجام وساطت برای فراهم کردن فضای مذاکره بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا باشد.
آمریکا قبلا نیز چنین درخواست هایی از بغداد برای مذاکره مستقیم با ایران انجام داده بود که حاصل آن اولین مذاکرات مستقیم دو کشور در موضوع امنیت و ثبات در عراق بود که از خردادماه 86 در بغداد آغاز شد.
برخی شخصیت های دیگر سیاسی عراق نیز اساس اهداف سفر وزیر امور خارجه آمریکا را به بغداد مرتبط با سفر اخیر نخست وزیر عراق به اروپا و امضای قرارداد بزرگ 14 میلیارد دلار با شرکت «زیمنس» آلمان برای بهبود وضعیت برق عراق دانسته اند.
«عباس الموسوی» عضو گروه «دولت قانون» به رهبری «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق در توئیتی نوشته است که سفر وزیر امور خارجه آمریکا به بغداد به خاطر قرارداد انرژی به ارزش میلیاردها دلار و ممانعت از نزدیکی بیشتر عراق به اروپا بوده است.
وی اضافه کرده است که آمریکای ترامپ قصد جنگ با ایران را ندارد و جمهوری اسلامی ایران نیز در این راستا درصدد ماجراجویی نیست.
به اعتقاد الموسوی، تنها کشورهایی که در منطقه خواهان جنگ ایران و آمریکا هستند، عربستان سعودی و امارات هستند و حتی نامی از رژیم صهیونیستی نیاورده است.
اما «نعیم العبودی» عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق، سفر غیرمنتظره پمپئو را به بغداد در ارتباط با تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران دانسته است.
این نماینده از فراکسیون «صادقون» وابسته به عصائب اهل الحق افزوده است که هدف سفر پمپئو به بغداد رساندن پیامی مبنی بر اجبار عراق به پایبندی به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.
العبودی در عین حال با مخالفت با این سیاست آمریکا افزوده است که از دولت عراق می خواهد که با پرونده تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران، از موضع قوی برخورد کرده و و باید نشان دهد که بغداد به این گونه فشارها و تهدیدهای آمریکا تن نمی دهد.
از طرفی خبرگزاری «سومریه نیوز» به نقل از یک منبع مسوول عراقی درباره اهداف سفر پمپئو نوشته است که وزیر امور خارجه آمریکا به مقامات عراقی ابلاغ کرده است که واشنگتن هرگونه تعرض به نیروهایش در عراق را از طرف آنچه «بازوهای ایران» نامیده، می داند.
این مسوول عراقی خاطر نشان ساخته است که پمپئو همچنین در جریان این سفر غیرمنتظره به مسوولان عراقی گفته است که احتمالا عراق از نظام تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران، مستثنا شود.
سومریه نیوز به نقل از این مسوول عراقی که نامش فاش نشده آورده است که وزیر امور خارجه آمریکا خواهان بی طرفی عراق در پرونده ایران شده و در مقابل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز متعهد شده است که عراق را از خصومت بین آمریکا و ایران دور نگه دارد.
«بهاء الاعرجی» از شخصیت های سیاسی و نماینده سابق پارلمان عراق نیز اظهارات نقل شده از پمپئو مبنی بر اینکه «آمریکا خواهان عراقی مستقل است» را نوعی هشدار به بغداد برای عدم ایستادن در کنار ایران عنوان کرده است.
وی در بیانیه ای که امروز چهارشنبه منتشر کرده گفته است که درخواست وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه عراق باید با تصمیمات امریکا علیه ایران همراهی کند، بر خلاف روح استقلال عراق است که پمپئو از آن دم می زند.
از طرفی کارشناس امنیتی و راهبردی عراق سفر پمپئو را نوعی برآورد موضع حقیقی عراق نسبت به تحولات منطقه خصوصا موضوع جمهوری اسلامی ایران دانسته است.
«احمد الشریفی» به خبرگزاری «نینا» عراق گفته است که با توجه به تحولات منطقه و تنشی که بین آمریکا و ایران رو به تشدید است، هدف این سفر اطلاع از موضع حقیقی عراق در قبال ائتلاف راهبردی با آمریکا و اینکه آیا بغداد با واشنگتن یا ضد آن است و یا اینکه موضع بی طرفی دارد.
اما «حسن سالم» نماینده پارلمان از فراکسیون «الفتح» گفته است که سفر پمپئو به بغداد برای تحت فشار گذاشتن بغداد به پایبندی به تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است.
وی به خبرگزاری «المعلومه» عراق تاکید کرده است که امکان ندارد عراق به این تحریم های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پایبندی نشان دهد زیرا از حیث اقتصادی بسیار آسیب می بیند.
وی خاطرنشان ساخته است که تلاش های وزیر امور خارجه آمریکا در این سفر برای تحت فشار گذاشتن عراق برای پایبندی به تحریم ها با شکست مواجه شده است.
در همین راستا براساس بیانیه های دفتر نخست وزیری و ریاست جمهوری عراق بعد از دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا، هر دو مقام بلندپایه عراقی بر استحکام مناسبات دوستی بین بغداد و تهران تاکید کرده اند.
«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق خطاب به مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت که بغداد در عین همکاری راهبردی با آمریکا، به دوستی با جمهوری اسلامی ایران پایبند است.
در مقابل عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز خطاب به وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورش تلاش برای تقویت همکاری و دوستی با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می دهد.
خاورم *10*353*380*