برخی مقامات مهم اروپایی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را بسیار خطرناک توصیف کرده و واکنش اخیر تهران در خروج از برخی تعهدات برجام را معقول دانستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، بسیاری از سیاستمداران اروپایی در واکنش به اعلان اخیر ایران مبنی بر اینکه بخش هایی از توافق اتمی را از دستور اجرا خارج می کند درباره وقوع جنگ جدیدی هشدار داده و آمریکا را مقصر وقوع این شرایط دانستند.

به‌دنبال خروج دولت آمریکا از برجام و کارشکنی‌های واشنگتن در اجرای آن، و همچنین بدعهدی طرف‌های باقی‌مانده در برجام نسبت به اجرای تعهدشان، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو برجام صادر کرد، که مهمترین محورهای این بیانیه عبارتند از:

ایران از امروز 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند

در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی‌شده و ذخائر آب سنگین نمی‌دانیم

60 روز مهلت به کشورهای باقیمانده در برجام برای اجرای تعهدات خود به‌ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی.

سیاستمداران مهم اروپایی دولت آمریکا را برای خطر جنگ در خاورمیانه مسئول دانستند.

"نیلز آنن"، معاون وزارت امور خارجه آلمان در این باره به هفته نامه "اشپیگل" گفته است که آمریکا با سیاست فشار حداکثری بر ایران تنش های منطقه ای را تشدید می کند. سیاست خارجی آمریکا در مسیری اشتباه قرار گرفته است.

"یان آزلبورن"، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ هم در گفتگویی با هفته نامه "اشپیگل"، سیاست خاورمیانه ای ترامپ را بسیار خطرناک توصیف کرده و تصریح کرد که ترامپ توافقنامه‌های بین‌المللی در قبال ایران را نقض می کند و در اختلافات بین فلسطین و اسرائیل هم رئیس جمهور آمریکا عملا یک راه حل دو دولتی را غیر ممکن می کند.

"یورگن تریتن"، از سیاستمداران بلند پایه حزب سبز آلمان هم مسئول تنش های فعلی در مناقشات هسته ای با ایران را دولت آمریکا دانسته و در این باره به هفته نامه "اشپیگل" گفت: آمریکایی ها ظاهرا به دنبال بهانه ای هستند تا اختلافات با ایران را تشدید کنند.

کاهش تعهدات برجامی ایران نتیجه اقدامات ترامپ است
ترامپ اگر دنبال مذاکره است به برجام برگردد
گوشی دست ترامپ آمد /اولین نتیجه خروج از انفعال

وی ادعای آمریکا مبنی بر اینکه ایران حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را در برنامه دارد مشابه بهانه‌های ایالات متحده برای تشدید جنگ ویتنام دانست.

به نوشته هفته نامه اشپیگل بروکسل و برلین بر این عقیده‌اند که واکنش اخیر ایران روی فشارهای آمریکایی که بخش هایی از توافق اتمی را به حال تعلیق درآورده است معقول و محتاطانه است.

"هلگا اشمید"، دیپلمات آلمانی و از مذاکره کنندگان ارشد گروه 1+5 با ایران درباره مسائل هسته‌ای و دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که این اعلان ایران به تنهایی نقض توافق برجام نیست. ما تا زمانی که ایران به برجام عمل کند به تعهدات خود پایبندیم.