به کمک افزایش قیمت بنزین، نرخ تورم آمریکا سر انجام به سطح هدف‌گذاری شده رسید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا به نقل از تریدینگ اکونومیکس، نرخ تورم آمریکا در دوازده ماه منتهی به آوریل در شرایطی به دو درصد رسید که این نرخ بالاترین نرخ تورم این کشور در پنج ماه اخیر و ۰.۱ درصد کمتر از نرخ پیش بینی شده توسط اقتصاددانان است.

تورم بخش انرژی که در ماه قبل منفی ۰.۴ درصد بود با توجه به افزایش محسوس قیمت بنزین (۳.۱ درصد) به ۱.۷ درصد افزایش یافته است. در بین بخش‌های انرژی بهای برق ۰.۶ درصد و گاز شهری ۱.۹ درصد افزایش داشته است. افزایش ۰.۸ درصدی هزینه مراقبت‌های درمانی در مقایسه با ماه قبل و رسیدن تورم بخش حمل و نقل به ۱.۱ درصد نیز از دیگر عوامل افزایش نرخ تورم این کشور بوده‌اند.

از طرف دیگر شاخص بهای مصرف کننده در بخش مواد غذایی از ۲.۱ درصد در ماه قبل به ۱.۸ درصد در ماه آوریل کاهش پیدا کرده است. هسته تورمی که تورم بخش غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات قیمتی بالای آنها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه آوریل به ۲.۱ درصد رسیده است.

بانک مرکزی آمریکا که رسیدن به تورم دو درصدی را هدف‌گذاری کرده بود، اکنون تحت فشار شدیدی از طرف کاخ سفید برای کاهش نرخ بهره قرار دارد. در زمانی که افزایش قیمت مسکن در کمترین سطح خود از سال 2012 قرار دارد، برخی کارشناسان اقتصادی خواستار تغییر در نرخ بهره وام و اوراق رهنی منازل برای تقویت رشد این بخش شده‌اند.

از طرف دیگر تورم ماهانه آمریکا به ۰.۳ درصد رسیده است که در مقایسه با ماه قبل ۰.۱ درصد کمتر است. متوسط نرخ تورم آمریکا از سال 1914 تا 2019 معادل ۳.۲۶ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن سال 1920 با ۲۳.۷ درصد و کمترین تورم به ثبت رسیده نیز متعلق به ژوئن 1921 با تورم منفی ۱۵.۸ درصد بوده است.