مثلث آنلاین: نخستین انتفاضه ملت فلسطین 32 سال پیش و به دنبال شهادت چهار کارگر فلسطینی با پرتاب سنگ به سوی نظامیان صهیونیستی شکل گرفت و 6 سال به‌طول انجامید اما گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و باریکه غزه تصمیم گرفتند به دهه‌ها اشغالگری سرزمین‌شان پایان دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، نخستین انتفاضه ملت فلسطین 32 سال پیش و به دنبال شهادت چهار کارگر فلسطینی با پرتاب سنگ به سوی نظامیان صهیونیستی شکل گرفت و 6 سال به‌طول انجامید اما گروه‌های مقاومت در کرانه باختری و باریکه غزه تصمیم گرفتند به دهه‌ها اشغالگری سرزمین‌شان پایان دهند و انتقام شهادت هزاران فلسطینی و آواره‌شدن میلیون‌ها نفر دیگر را بگیرند؛ از این رو عملیات‌های مسلحانه‌ای علیه این رژیم اشغالگر شکل گرفت.

«حماس» که از آن به‌عنوان تاثیرگذارترین گروه‌های فلسطین نام برده می‌شود، شعله جهاد را وجهه همت خود کرد و با تاکید بر استفاده از موشک در عملیات‌های مقاومت به‌ویژه در باریکه غزه موجب شد تا گروه‌های مقاومت فلسطین در سال 2006-2011 نزدیک به 5765 فروند موشک و 3758 راکت از این منطقه به اراضی اشغالی شلیک کنند؛ موشک‌هایی که از سرعت و توان تخریب کمتری نسبت به امروز برخوردار بود.

جنبش‌های مقاومت فلسطین امروزه با تکیه بر دانش و توان داخلی و موشکی خود در غزه به مقابله با حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در این سال‌ها پرداخته و توانسته‌اند عملیات‌های وحشیانه باران‌های تابستانی، ابرهای پاییزی و سرب گداخته صهیونیست‌ها را از چند ماه به یک هفته و اکنون به 48 ساعت کاهش دهند و علاوه بر این دشمن خود را در «جنگ سایبری» با شکست روبه‌رو کنند؛ قدرت بازدارندگی که امروزه نیروهای مقاومت فلسطین با تکیه بر دانش و توان دفاعی خود از آن به‌عنوان «جنگ مغزها» نام می‌برند و افتخار می‌کنند که از «عنصر غافلگیری» در برابر رژیم صهیونیستی به کار می‌گیرند و در فضای سایبری و همچنین نظامی با شلیک بیش از 600 موشک به اراضی اشغالی، گنبد آهنین را به صورت لانه عنکبوت و گنبدی کارتنی توصیف می‌کنند. برای توصیف بیشتر جنگ 48 ساعته رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها و پیروزی محور مقاومت در شلیک صدها موشک به سوی اراضی اشغالی و همچنین تحولات منطقه غرب آسیا، گفت‌وگویی با «خالد القدومی» رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران انجام دادیم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم:

آیا توان دفاعی و موشکی نیروهای مقاومت فلسطین موجب شده است تا حملات رژیم صهیونیستی از 33 روز به 7 و اکنون به 48 ساعت منتهی شود یا دلیل دیگری دارد؟

در ابتدا فرارسیدن ماه مبارک رمضان را خدمت شما و مردم ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. آنچه واضح و شفاف است اینکه امروزه مقاومت به یک توان و قدرت موشکی و دفاعی دست یافته و از همه مهم‌تر از «عنصر غافلگیری»، برای مقابله با رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند. مقاومت با تکیه بر دانش و توان دفاعی خود نیازی به عملیات نظامی نمی‌بیند و آن‌قدر به سطوح بالای علمی دست پیدا کرده است که با تکیه بر توان داخلی خود به جنگ سایبری با رژیم صهیونیستی می‌پردازد.

درحال حاضر موضوع ما «جنگ مغزها» است و ما می‌توانیم با دشمن که از آن به‌عنوان قدرت برتر فنی و علمی نام می‌برند، مقابله کنیم. برای مثال عرض کنم جوانان مقاومت توانستند تلویزیون رژیم صهیونیستی را به مدت 15 دقیقه هک کنند و منهدم‌شدن تانک‌های صهیونیستی و دیگر تجهیزات نظامی آنان را در تلویزیون خودشان به نمایش بگذارند یا اینکه پیام‌های مقاومت و پیروزی فلسطینی‌ها را به موبایل نظامیان و افسران صهیونیستی پیامک کنند.

این موضوعات را از آن رو عنوان کردم که بگویم قدرت دفاعی و موشکی ما نیز در برابر رژیم صهیونیستی افزایش یافته است.

اگر می‌بینید که حملات متجاوزگرانه صهیونیست‌ها کاهش می‌یابد به‌دلیل همین برتری‌های ما در جبهه مقاومت است. اکنون در بحث موشک ما می‌توانیم با بیشترین دقت و کمترین وزن، بیشترین مسافت موشک‌هایمان را به اراضی اشغالی، شلیک و شاهد بیشترین تخریب در اراضی اشغالی باشیم.

همان‌گونه که در سخنان یا اخبار رسانه‌های صهیونیستی می‌بینید؛ مقامات این کشور از جمله نتانیاهو که دولتش را راست‌گرایان افراطی تشکیل می‌دهند و این گروه بر سیاست امروز رژیم صهیونیستی غالب هستند بر قدرت و توان دفاعی مقاومت فلسطین اذغان دارند؛ اما دشمن بداند که ما می‌خواهیم مردم در صلح و دوستی زندگی کنند و اگر دشمن بخواهد اقدامی متجاوزانه داشته باشد، ما نیز از «عنصر غافلگیری» استفاده می‌کنیم.

در جنگ 48 ساعته اخیر که بیش از 600 موشک به اراضی صهیونیست‌نشین شلیک شد شاهد هجوم اسرائیلی‌ها به پناهگاه یا فروشگاه‌های مواد غذایی بودیم، تحلیل شما از وضعیت امروز اسرائیل چیست؟

جامعه صهیونیستی رادیکال‌تر و تندروتر شده و این به یک خصلت ویژه جهانی نیز تبدیل شده است. آنها معتقدند هر چه فلسطینی بکشند، موفق‌تر هستند؛ موضوعی که در رفتارهای اخیر نتانیاهو دیدیم که از اشغالگری جولان یا حمله به غزه یا تروریست نامیدن سپاه پاسداران سخن گفت. در واقع احزاب راست‌گرا و افراطی تندرو در رژیم صهیونیستی علیه ما مسلمانان اقدامات تروریستی انجام می‌دهند و از واژه دموکراسی یا حقوق بشر به‌عنوان یک بازیچه استفاده می‌کنند و این‌گونه داستان‌های حقوق مردم یا جامعه دروغی بیش نیست.

این موارد را می‌توان در برخی اعتراضات انتخابات اخیر در جامعه صهیونیستی مشاهده کرد که هر چند احزاب کوچک و صدای انتخاباتی در اسرئیل وجود داشت اما با شکست روبه‌رو شدند.

چرا اسرائیل یا آمریکا سپاه پاسداران ایران را تروریست نامیدند؟

همان‌گونه که اشاره کردم جامعه صهیونیستی رادیکال‌تر و تندروتر شده است و این موضوع به صورت یک خصلت جهانی درآمده. جامعه غربی هم به تبع صهیونیست‌ها افراط‌گراست. تروریست نامیدن سپاه پاسداران تحت مدیریت دونالد ترامپ و رژیم صهیونیستی دنبال شد چرا که به دنبال عدم ثبات و جنگ درجهان رفته و همه جهان را درگیر جنگ کردند و امنیت و ثبات را از بین بردند اما محور مقاومت به‌خصوص فلسطینی‌ها در برابر چنین توطئه‌هایی می‌ایستند و در مقابل چنین نقشه‌های مخربی مقابله می‌کنند. رژیم صهیونیستی بهتر است بداند که ما جنگ نمی‌خواهیم. شاید دشمن جنگ را شروع کند ولی اینکه دایره جنگ به کجا ختم شود، مشخص نیست چون عناصر زیادی در دست مقاومت است. ما جنگ نمی‌خواهیم و اگر جنگی صورت گیرد با آن مقابله می‌کنیم.

در جنگی که علیه ایران از آن سخن گفته می‌شود، شما در کجا قرار می‌گیرید؟ آرایش جنگی منطقه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروز متاسفانه در منطقه تفرقه را مشاهده می‌کنیم. برخی کشورهای عربی منطقه، ایران را دشمن می‌دانند و این در حالی است که اسرائیل دشمن ما مسلمانان است، نه ایران. در فلسطین این ایران است که مردم از آن به‌عنوان دوست نام می‌برند، نه دیگر کشورها. هر چند عربستان یا امارات به‌دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند اما ما در فلسطین این اجازه تغییر را نخواهیم داد.

اجازه نمی‌دهیم در غزه یا دیگر نقاط برای ایران حادثه‌ای روی دهد و پاسخ مناسبی در این‌باره می‌دهیم. محور مقاومت فلسطین حامی و پشتیبان یکدیگرند و ایران را همراهی می‌کنند.

چند ماه پیش حماس آزمایش موشکی موفقی در دریای مدیترانه انجام داد؛ آیا از فناوری‌های جدید آن مانورهای موشکی در جنگ 48 ساعته با اسرائیل استفاده کردید؟

مانورهای نظامی یا موشکی حماس در ابعاد معنوی یا تسلیحاتی ادامه دارد و انجام آن‌ها در قدیم یا جدید وجود داشته است. برگزاری چنین آزمایش‌های موشکی مفید است و در راستای بالابردن روحیات معنوی و پیشرفت تسلیحاتی انجام می‌گیرد اما اینکه آیا در نبرد دو روزه غزه مورد استفاده
قرار گرفته است یا خیر، اطلاعی ندارم.

آیا موشک‌های مقاومت فلسطین از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی عبور کرد؟

باید گفت گنبد کارتنی. گنبدی که باوجود میلیاردها دلاری که برای آن هزینه کردند اما جهاد‌گران ما با دانش و توان نظامی توانستند از آن عبور کنند؛ کما اینکه در شلیک بیش از 600 موشک در جنگ 48 ساعته اخیر غزه دیدیم که بیشتر آن‌ها به اهداف از پیش تعیین‌شده خورد و فرود آمد و خسارت‌های زیادی به صهیونیست‌ها وارد کرد.

موضوعی که اسرائیل درباره دانش و ابعاد نظامی خود نشان می‌دهد و هیاهویی در این‌باره به راه انداخته است، می‌خواهد بگوید که در جهان سرآمد و پیشرفته است و برتری علمی و نظامی دارد اما جوانان فلسطین با محاصره و تحریم‌هایی که با آن مواجه هستند، توانستند رژیمی را که القا می‌کند در ابعاد سیاسی و نظامی برتر است به ذلت و خواری بکشانند که پیش از این به هک کردن تلویزیون اسرائیل به مدت 15 دقیقه یا ارسال پیامک به موبایل‌های افسران نظامی صهیونیستی اشاره داشتیم. اکنون جنگ «جنگ مغزها» است و ما می‌توانیم با دشمن مقابله کنیم و گنبدی که آن‌ها عنوان گنبد آهنین را برای آن به کار می‌برند فلسطینیان به یک گنبد کارتنی تبدیل کردند.

با توجه به شکل‌گیری معامله قرن از سوی رژیم صهیونیستی، روز قدس در این ماه مبارک رمضان را چگونه می‌بینید؟

آمریکا، سفارتش را به قدس انتقال داد و رسماً معامله قرن را کلید زد. علاوه بر آن اشغالگری رژیم صهیونیستی بر منطقه جولان را به رسمیت شناخت؛ مرحله‌ای سخت را شاهدیم. روز قدس، روزی تاریخی است و از سوی امام خمینی ؟ره؟ نام‌گذاری شده است. روز قدس امسال تاریخی خواهد بود و جامعه جهانی آن را گرامی خواهند داشت. روز قدس فقط برای فلسطین نیست بلکه همه بلاد و امت اسلامی را شامل می‌شود. همه باید از مسلمانان دفاع کنیم و فقط به قدس منتهی نمی‌شود.

دلیل حمایت برخی کشورهای منطقه از رژیم صهیونیستی را چه می دانید؟

یکی از اهداف من به‌عنوان یک مسوول فلسطین و مردم فلسطین این است که به‌دنبال وحدت میان ملت‌ها و دولت‌ها در حمایت از فلسطین باشیم. گویی برخی کشورهای عربی منطقه اصرار دارند تا بر خلاف خواست مردم کشورهایشان عمل کنند و مواضع ضد مقاومت از خود نشان می‌دهند. روز قدس و آزادی فلسطین، هدف خاص مردم فلسطین نیست و باید دانست که مردم منطقه اسرائیل را نمی‌خواهند. مردم کشورهای مسلمان به‌خصوص کشورهای عربی منطقه با رنج‌ها و آلام مردم فلسطین همراه بوده و از رژیم صهیونیستی منزجر هستند.

در ماه مبارک رمضان ما نیاز به وحدت و اتحاد بیشتر داریم و این همگرایی می‌تواند در روز قدس خود را بیشتر نشان دهد.

آیا کشور اردن به جمهوری عربی فلسطین تبدیل می‌شود یا خیر؟

این موضوعات صحت ندارد. اردن تا این لحظه مسوول اوقاف اسلامی و مسیحی در فلسطین و مخالف عادی‌سازی روابط با اسرائیل‌ است. مردم و دولتمردان فلسطین چنین موضوعاتی را رد می‌کنند و تا این لحظه واکنش‌های خوبی در این‌باره داشتند و به شدت مخالف عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها هستند. اردن مسوول اوقاف در فلسطین است و تا این لحظه مواضع خوبی داشته و ملت اردن نیز در کنار مقامات این کشور قلب‌شان برای قدس می‌تپد و ممکن نیست رژیم صهیونیستی را بپذیرند.

منبع: صبح نو

بازگشت به صفحه رسانه‌ها