پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رئیس جمهور روسیه اظهار کرد: روسیه و اوپک درک متفاوتی از قیمت مناسب برای نفت دارند اما دو طرف به همکاری برای مدیریت بازار ادامه خواهند داد.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین گفت: روسیه با قیمت نفت در محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه مشکلی ندارد زیرا بودجه این کشور بر مبنای قیمت ۴۰ دلار هر بشکه نفت بسته شده است. از سوی دیگر عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک استT تنوع اقتصادی کمتری دارد و از آنجا که بودجه این کشور بر مبنای قیمت بالاتر نفت است، قیمت بالاتری را می‌خواهد.

سعودی‌ها می‌خواهند کاهش تولید گروه اوپک پلاس پس از پایان مهلت آن در ژوئن، تا پایان سال تمدید شود اما روسیه تمایلی برای ادامه کاهش تولید ندارد.

رئیس جمهور روسیه گفت: ما باید عوامل زیادی شامل میزان تولید ایران و ونزوئلا، مشکلات در لیبی و نیجریه و افزایش مصرف در فصل تابستان را در نظر بگیریم. درباره این که ما چه ملاحظاتی داریم و باید چه کاری در نیمه دوم سال انجام دهیم حرفی نمی‌زنم اما به اتفاق همکارانمان در اوپک تصمیم قاطعی خواهیم گرفت.

اوپک، روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که به اوپک پلاس معروف هستند با هدف کاهش سطح ذخایر نفت و تقویت قیمت‌ها، توافق کرده‌اند تولیدشان را به مدت شش ماه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود کنند. این تولیدکنندگان قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) برای بازنگری سیاست تولید خود دیدار کنند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی و الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در کنفرانس مجمع اقتصادی بین‌المللی در سن پترزبورگ و همچنین هفته بعد در مسکو دیدار خواهند کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، مانوئل کِوِدو، وزیر نفت ونزوئلا و رئیس امسال اوپک نیز در این کنفرانس حضور دارد. یکی از وظایف وی به دست آوردن توافق همگی درباره تاریخ نشست بعدی اوپک و غیراوپک در وین است.

طبق برنامه اوپک، کشورهای عضو این گروه روز ۲۵ ژوئن در وین دیدار خواهند کرد و سپس روز بعد با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت دارند، دیدار می‌کنند. با این حال روسیه تعویق زمان برگزاری دیدار تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به سوم و چهارم ژوئیه را پیشنهاد کرده است.