پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وزیر انرژی آمریکا در کنفرانسی در اسلونی اعلام کرد: قیمت گاز طبیعی مایع (LNG) آمریکا که به اروپا صادر می‌شود در بلندمدت نسبت به عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله، رقابت پذیر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، ریک پری در حاشیه کنفرانسی در اسلونی گفت: این ایده که LNG نمی‌تواند با گاز خط لوله رقابت کند، اشتباه است. آمریکا اجازه داده حجم بیشتری از LNG صادر شود و LNG خود را "گاز آزادی" خوانده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در اظهارنظری درباره نخستین صادرات LNG از پایانه صادراتی کمرون LNG در لوئیزیانا که هفته گذشته انجام شد، گفت: نه تنها هزاران شغل در آمریکا ایجاد شده است بلکه ما آزادی و فرصت را به خارج صادر می‌کنیم!

روند نزولی روی قیمت‌های LNG در آینده نیز ادامه خواهد یافت و آمریکا ذخایر عظیمی از گاز طبیعی دارد. مقامات آمریکایی و توسعه دهندگان LNG نوامبر سال گذشته در یک کنفرانس گاز در برلین اظهار کرده بودند که هزینه‌های LNG آمریکا رو به کاهش است و برای اروپا که درصدد کاهش وابستگی به شرکت گازپروم روسیه است، رونق سریع صادرات LNG آمریکا، جایگزین خوبی برای صادرات گاز روسیه خواهد بود.

آمریکا از این که به اروپا کمک کند امنیت انرژی خود را با متنوع کردن تأمین گاز طبیعی افزایش دهد، بسیار خوشحال است. در حال حاضر شرکت گازپروم روسیه بیش از یک سوم بازار گاز اروپا را در دست دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، وزیر انرژی آمریکا با اشاره به پروژه خط لوله گازی "نورد استریم ۲" روسیه اظهار کرد که آمریکا همچنان گزینه برای وضع تحریم‌ها علیه این پروژه دارد با این حال ریک پری وارد جزئیات بیشتری نشد.

این پروژه خط لوله گازی ۱۱ میلیارد دلاری به مسافت ۱۲۲۲ کیلومتر از بستر دریای بالتیک از میادین گازی روسیه تا آلمان امتداد پیدا می‌کند و مسیرهای زمینی در اوکراین، لهستان و بلاروس را دور می‌زند. این پروژه ظرفیت سالانه ۵۵ میلیارد متر مکعب خط لوله "نورد استریم" فعلی را دو برابر خواهد کرد و انتظار می‌رود تا پایان سال جاری عملیاتی شود.

واکنش مدیرعامل روس‌نفت به اظهارات مقامات آمریکایی

ایگور سچین، مدیرعامل شرکت روس‌نفت در حاشیه مجمع اقتصادی سن پترزبورگ در واکنش به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی گفت: مولکول‌های انرژی آمریکا و روسیه یکسان است اما انرژی روسیه ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

وی در ادامه اظهار کرد: آمریکا از انرژی به عنوان یک سلاح سیاسی استفاده می‌کند و دوران طلایی انرژی آمریکا به دوران استعمار انرژی برای سایر کشورها تبدیل شده است.