واشنگتن به ترکیه تا 31 ژوئیه به ترکیه مهلت داده که از خرید سامانه دفاعی اس 400 روسیه صرف نظر کند اما وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده برنامه آموزشی خلبانان ترکیه برای پرواز با جنگنده‌های اف-۳۵ را متوقف کرده است.

آموزش خلبان‌های اف-۳۵ ترکیه توسط آمریکایی ها متوقف شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش رویترز، وزارت دفاع آمریکا امروز توقف آموزش پرواز با جنگنده های اف 35 به خلبانان ترکیه در پایگاه هوایی ایالت آریزونا را اعلام کرده است. سرپرست وزارت دفاع آمریکا چندی پیش گفته بود:«واشنگتن به ترکیه تا 31 ماه ژوئیه مهلت می‌دهد که از خرید سامانه دفاعی اس 400 روسیه صرف نظر کند».

آنکارا در دسامبر سال 2017، توافقی برای خرید سیستم دفاع هوایی اس 400 با مسکو امضا کرد. قرار است، روسیه نخستین محموله این موشک‌ها را حدود 2 ماه دیگر به ترکیه تحویل دهد و مقام‌های روسیه می‌گویند آموزش نیروهای نظامی ترکیه برای کار با این سامانه پایان پیدا کرده است.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه برای خرید اس -400 روسیه بار دیگر رو به تیرگی گذاشته است. این در حالی است که مدیر صنایع دفاعی ترکیه از آمادگی آنکارا برای مذاکره با واشنگتن در خصوص نگرانی های آمریکا در مورد ساممانه موشکی اس 400 خبر داده است.

مقام‌های دولت آمریکا تا کنون چندین بار به ترکیه در مورد خرید سیستم دفاع موشکی پیشرفته از روسیه به این کشور هشدار داده‌اند اما دولت ترکیه تاکنون گفته است تحت تاثیر فشارها قرار نخواهد گرفت. رجب طیب اردوغان،رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که این کشور در مقابل تهدیدهای آمریکا قدمی عقب نخواهد گذاشت.

سرپرست وزارت دفاع آمریکا هشدار داده که قرارداد با روسیه برای خرید اس-۴۰۰ به روابط ترکیه با ناتو لطمه می‌زند و روی روابط با آمریکا هم تاثیر منفی خواهد گذاشت که در نهایت به اقتصاد ترکیه آسیب می‌رساند. در وهله اول به نظر می‌رسد مقام‌های آمریکا به دنبال اخراج ترکیه از ناتو خواهند بود که به خاطر بزرگی ارتش این کشور کار آسانی نیست.

5050