پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: ترامپ برای جبران کسری تجارت خارجی آمریکا، نظم تجارت جهانی را بر هم می‌زند، نظمی که قبلا آمریکا ایجاد کرده است؛ این رویکرد اعتبار آمریکا را به عنوان رهبر جهان سرمایه‌داری تحت شعاع قرار می‌دهد.

برنامه "آغاز یک پایان" با موضوع (بررسی علمی افول قدرت آمریکا در جهان، بدهکاری بین المللی آمریکا، کسری تجاری این کشور و جایگزینی دلار در معاملات بین‌المللی) با حضور دکتر هادی آجیلی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد. 

هادی آجیلی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: وقتی مفهوم افول را برای اقتصاد آمریکا به کار می‌بریم، از یک مفهوم نسبی استفاده می‌کنیم، یعنی نسبت به وضعیت گذشته آمریکا به ویژه پس از جنگ جهانی دوم و آن قدرتی که تقریبا از طرف آمریکایی‌ها بلامنازع بود و رهبری بلوک غرب را به عهده داشت، افول در امریکا ظهور یافته و به این شکل نیست که اکنون معتقد باشیم که اقتصاد اروپا در حال فروپاشی یا رکود است، اگرچه طبق آمارها و ارقام مشخص است که همچنان اقتصاد آمریکا در رتبه نخست دنیا قرار دارد. اما وقتی آمریکای امروز را با گذشته مقایسه می‌کنیم حرف از افول می‌زنیم.

وی افزود: حالا آیا ما که در ایران هستیم به دلیل رابطه و خصومتی که میان ایران و آمریکاست، در حال صحبت درباره موضوعی هستیم که آرزوی آن را داریم یا در واقعیت نشانه‌های برای این موضوع وجود دارد؟ به عبارت دیگر باید برای اثبات افول آمریکا نسبت به گذشته اسناد یا نشانه‌هایی را عنوان کرد که نشان می دهد این افول اتفاق افتاده یا خیر؟ نکته دیگر اینکه آیا فقط ما در ایران به این بحث می‌پردازیم یا در قاعده آکادمیک روابط بین‌الملل در سایر کشورها دارد یا نه؟

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: درباره این موضوع که آیا دیگران هم از افول صحبت می‌کنند یا خیر؟ باید متذکر شوم ما یک دسته اندیشمند در دنیا داریم که به آنها افول‌گرایان گفته می‌شود، اتفاقا همه این اندیشمندان، استادانی هستند که در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌کنند و از متفکران و تئوری‌پردازان برجسته روابط بین‌الملل هستند و خیلی از آنها ملیت‌شان آمریکایی است اما معتقد به افول آمریکا نسبت به گذشته هستند و برخی از آنها معتقدند افول آمریکا از دهه هفتاد میلادی به بعد آغاز شده، پس از قضیه لغو سیستم بریتن- روس مسیر رو به افولی را طی کرده و برخی دیگر بر این نظر هستند که آمریکا بعد از دهه ۹۰ به سمت افول حرکت کرده است. 

هادی آجیلی گفت: درست است که اقتصاد آمریکا هنوز حرف نخست را می‌زند اما سال گذشته پنجاه میلیارد دلار کسری تراز خارجی تجارت آمریکا بوده است برای اطلاع شنوندگان باید بگوییم که درآمد یک سال نفت ما ۴۰ میلیارد دلار است، این کسری آمریکا نشان می‌دهد میزان وارداتش بیش از صادراتش بوده است و افرادی مانند ترامپ به دنبال پر کردن این کسری هستند. در واقع ترامپ برهم زننده همان نظمی است که آمریکایی‌ها در تجارت جهانی ایجاد کردند. چه زمانی ایجاد کردند، وقتی نفع خودشان در همین تجارت آزاد بود. 

وی افزود: به طور اساسی اعتبار اینکه آمریکا، هژمون و ابرقدرت جهان در نظام سرمایه‌داری است، برای این است که اصول تجارت آزاد و لیبرالیسم پایبند باشد تا وقتی که خود مدعی گسترش لیبرالیسم است. اکنون که ترامپ در تلاش است تا کسری تراز تجارت خارجی آمریکا را جبران کند، شاید چهار دلار از این کسری کم شود، اما در اصل نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به لحاظ اقتصادی افول کردند که از تجارت آزاد ضرر می‌بینند و در می‌یابند که در تجارت آزاد بیشتر واردکننده هستند تا صادر‌کننده. 

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: ترامپ برای اینکه کسری تجارت خارجی آمریکا را جبران کند، در واقع نظم تجارت جهانی را بر هم می‌زند، نظمی که در واقع خودش ایجاد کرده است. این رویکرد ممکن است در کوتاه مدت ضرر را جبران کند اما در بلند مدت اعتبار آمریکا به عنوان رهبر جهان سرمایه‌داری و رهبر لیبرالی تحت شعاع قرار می‌دهد و به نوعی حیثیت آمریکا را از بین می‌برد و کشورهای دیگر از روندی که آمریکا در پیش گرفته، در می‌یابند ایالات‌متحده تا زمانی که به نفعش بوده، حامی تجارت آزاد جهانی است و وقتی نفعش برآورده نشود، نظم تجارت آزاد را قبول ندارد و این رویکرد اعتباری برای رهبری یک کشور به جا نمی‌گذارد.