پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 کارشناس مطالعات امنیت ملی گفت: وقتی دانشجویانی که از کشورهای مختلف در دانشگاه‌های آمریکا حضور پیدا کردند، وسیله‎‎ای برای تبلیغ سبک و فرهنگ زندگی آمریکایی شدند و حتی برخی از آنها حامیان سیاست‌های آمریکا به شمار می‌آمدند.

برنامه "آغاز یک پایان" با موضوع (بررسی علمی افول قدرت آمریکا در جهان، افزایش بحران‌های هویتی و تضعیف قدرت نرم آمریکا) با حضور دکترسیامک باقری، دکترای مطالعات امنیت ملی و عضو هیئت علمی پژوهشکده امام صادق(ع) روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد. 

سیامک باقری در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو عنوان کرد: بحث قدرت نرم سابقه خیلی زیادی ندارد، اگرچه بحث نرم بودن قدرت در مباحث مطالعات قدرت از قبل وجود داشته که به آن قدرت غیرملموس می‌گفتند که شامل روحیه ملی و عناصر قدرت غیرملموس به شمار می‌آمدند و به نوعی ناظر بر قدرت نرم بودند تا اینکه بحث قدرت نرم مطرح شد که در واقع بعد سوم قدرت محسوب می‌شود، به عبارتی بازیگری که بتواند بدون به کارگیری سلاح‌های نظامی یا منطق زور بهره بگیرد، بازیگر دیگری را مجاب به رفتاری کند که او می‌خواهد، چنین اقدامی را به معنای قدرت نرم تلقی کردند.

وی افزود: نکته اساسی که در این جا وجود دارد، منابع قدرت نرم و خود قدرت نرم دو موضوع مجزاست که معمولا به اشتباه گرفته می‌شود و منابع قدرت را به جای قدرت می‌گیرند، اما ایالات‌متحده از منابع قدرت نرم برخودار است و می‌تواند شامل ارزش‌های آمریکایی باشد که جوزف نای به آن اشاره می‌کند، ارزش‌های سیاسی که آمریکایی‌ها در حوزه سیاست خارجی دارند و دیپلماسی عمومی که از منابع قدرت نرم آمریکا محسوب می‌شود و همچنین چگونگی تعامل آمریکایی‌ها با سایر دولت‌ها مطرح است که نوع تعامل آمریکایی‌ها با آن کشورها می‌تواند منجر به تولید قدرت نرم برای آمریکا شود. 

کارشناس مطالعات امنیت ملی ادامه داد: به میزانی که پایبندی به قوانین بین‌المللی می‌تواند قدرت نرم تولید کند یا سابقه یک کشور در مردم‌سالاری نیز به تولید قدرت نرم می‌انجامد. بنابراین منابع قدرت نرم متعدد است اگرچه منابع قدرت نرم برای یک کشور همیشه پایدار نیست، به عبارتی ناظران قدرت بین‌الملل معتقدند که منابع قدرت به این‌گونه نیست که برای یک کشور همواره ثابت و پایدار باقی بماند، بلکه به دلایل گوناگون می‌تواند دگرگون و متحول شود و افول کند. اما نکته دیگر درباره منابع قدرت است به طوری که منابع قدرت به تنهایی قادر به تغییر رفتار نمی‌شود به آن شکلی که کشور صاحب منابع قدرت می‌خواهد. برای نمونه ممکن است کشوری منابع قدرت زیادی داشته باشد اما هیچ وقت قدرتمند نیست مانند کشورهای آفریقایی که دارای منابع قدرت بالا به ویژه قدرت سخت هستند اما هیچ گاه قدرت تاثیرگذاری در روابط بین‌الملل را ندارند، در واقع نمی‌تواند رفتار بازیگران دیگر را تغییر دهند. بنابراین فرق هست میان منابع قدرت و خود قدرت. 

سیامک باقری گفت: درباره قدرت آمریکا نیز نمی‌توان شکاف میان منابع قدرت و خود قدرت را نادیده گرفت، درباره قدرت نرم آمریکایی‌ها هالیوود یکی از منابع قدرت نرم آنهاست که می‌تواند تولید قدرت نرم بکند. به تعبیر هانتیگتون، در شرق یا آسیا، مسلمانان فیلم‌های هالیودی را می‌بینند و شکل و شمایل زندگی آمریکایی را در خودشان ایجاد می‌کنند، اما زمانی که موقع عمل فرا می‌رسد، متوجه می‌شویم نگاه، گرایش و عملش متفاوت با آمریکاست و اساسا متفاوت با آمریکا عمل می‌کند و افرادی ضد آمریکایی نیز هستند. لذا این رفتار نشان می‌دهد که هالیوود یا سبک زندگی آمریکا ناتوان در تغییر رفتار است اگرچه شکل و شمایل افراد را دچار تغییراتی کرده، اما در باطن افراد این تغییرات را مشاهده نمی‌کنیم. 

وی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو بیان کرد: لذا صاحب‌نظران آمریکایی مطرح کردند که یک فلسطینی‌ به ظاهر شیوه زندگی غربی دارد اما علیه غرب شعار می‌دهد یا علیه متحد غرب وارد مبارزه می‌شود. این شیوه برخورد نشان می‌دهد که میان منابع قدرت و خود قدرت تفاوت وجود دارد. در این میان آنچه بسیار مهم است، چگونگی تبدیل منابع قدرت به خود قدرت است. اگرچه زمانی آمریکایی‌ها توفقیات بسیاری داشتند که منابع قدرت را به قدرت تبدیل می‌کردند. به طوری که جوزف نای در کتاب«قدرت نرم» بحث پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا را مطرح می‌کند. به عبارتی وقتی دانشجویانی که از کشورهای مختلف در دانشگاه‌های آمریکا حضور پیدا کردند، وسیله‌ای برای تبلیغ سبک و فرهنگ زندگی آمریکایی شدند و حتی برخی از آنها حامیان سیاست‌های آمریکا به شمار می‌آمدند.

کارشناس مطالعات امنیت ملی ادامه داد: تا جایی که آمریکایی‌ها معترف بودند ۲۰۰ هزار شخصیت غیرآمریکایی در جهان وجود دارند که آنها مبلغ و حامی سیاست‌های آمریکا هستند. اما همین تئوری‌پرداز قدرت نرم معتقد است که از دهه ۹۰ قدرت نرم آمریکا به ویژه در حوزه دیپلماسی عمومی کاهش پیدا کرده است.