بررسی مواضع 24 ساعت گذشته مقامات آمریکایی نشان از تردید آنها برای تصمیم گیری درباره ایران است.

همه واکنش‌های 24 ساعت گذشته آمریکایی‌ها به ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبر سیاسی مهم روز پنجشنبه سی ام خرداد این بود که یک پرنده جاسوسی آمریکا در خلیج فارس از مرز آبی ایران گذشت و وارد سرزمین ایران شد. با وجود سه اخطار این پهپاد متجاوز آمریکایی به مسیر خود ادامه داد تا آنکه مورد هدف سامانه های پدافند یکپارچه هوایی کشورمان قرار گرفت و سرنگون شد. محل سرنگونی این پرنده در نزدیکی منطقه کوه مبارک بود.

تعرض یک فروند پهپاد متجاوز آمریکایی به فضای سرزمینی ایران و سرنگونی آن توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران ایران نیز موج جدیدی از تنش‌ها را میان واشنگتن و تهران ایجاد کرده که واکنش‌های متعددی را در پی داشته است.

رئیس جمهور آمریکا این اقدام را «اشتباهی بزرگ» از سوی ایران خواند و مطابق گزارش نیویورک تایمز با تشکیل جلسه‌ای در کاخ سفید با حضور مقامات ارشد امنیت ملی و رهبران کنگره آمریکا انجام شدن حملاتی به ایران را تأیید کرد اما سپس پیش از آنکه حمله‌ای رخ دهد از این تصمیم عقب‌نشینی کرده و دستور توقف آن را داد.

 

جزئیات سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی

 

سپاه در اطلاعیه ای جزئیات ماجرا را این طور شرح داد که پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک ساعت ۱۴ دقیقه بامداد از پایگاه نیرو‌های آمریکایی در جنوب خلیج فارس به هوا برخاست. این پهپاد در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر داد و مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی بود. در ساعت ۴ و پنج دقیقه بامداد توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه سرنگون شد.

بعد از این اتفاق سیاسیون و مقامات مختلف آمریکا به اظهارنظر پرداختند. ابتدا اظهارنظرها روی چرایی وقوع ماجرا متمرکز بود و هرچه زمان گذشت، لحن آنها به اقدامات بعدی رفت.

 

تکذیب ارسال پیام ترامپ به ایران

 

روز جمعه خبرگزاری رویترز مدعی شد که یک مقام ایرانی به آنها اطلاع داده است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پیامی از طریق عمان به تهران فرستاده و گفته است که آمریکا به دنبال جنگ نیست بلکه به دنبال مذاکره است. رویترز بدون نام بردن از منبع ادعایی خود گفته بود که ترامپ در این پیام، ایران را تهدید به حمله کرده است.

این ادعای رویترز در ساعات بامدادی روز گذشته با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مواجه شد. مورگان اورتاگوس در پیامی توئیتر مدعی شد: اخبار مبنی بر این که ما شب گذشته از طریق عمان پیامی را به ایرانی‌ها دادیم کاملاً ساختگی هستند. ایران باید از طرق دیپلماسی با دیپلماسی ما مواجه شود.

البته طرف ایرانی نیز خبر رویترز را بی اساس خواند. شبکه الجزیره به نقل از یکی از مقامات شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد «خبر ارسال پیام ترامپ به تهران از طریق مسقط و هشدار نسبت به حمله قریب الوقوع به ایران صحت ندارد. خبر ارسال پیام ترامپ به مقامات عالی نظام کذب است و ما آن را به طور کامل رد می‌کنیم».

 

انتقاد تند نانسی پلوسی به رفتارهای دوگانه و تنش‌زای ترامپ علیه ایران

 

دومین موضع مهمی که یک مقام آمریکایی روزگذشته با اشاره به نام ایران اتخاذ شد، از سوی نانسی پلوسی بود. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای که لینک آن در صفحه توییترش قرار گرفته است در واکنش به اعلان حمله نظامی به ایران توسط رئیس جمهور آمریکا و سپس لغو این حمله از سوی وی، گفت: ما در وضعیتی به شدت خطرناک و حساس با ایران قرار داریم. ما باید پاسخی بدهیم که تنش‌ها را کاهش داده و منافع آمریکایی را پیش ببرد؛ باید به وضوح مشخص کنیم که این منافع چه هستند. رهبران کنگره در دیدارمان با رئیس جمهور در کاخ سفید بر ضرورت همکاری با متحدان‌مان و عدم قدرت‌بخشی به طرف افراد تندرو در ایران تاکید کردند. رهبران دموکرات تاکید کردند که نباید بدون تأیید کنگره خصومتی آغاز شود.

پلوسی در آخر توئیت خود اعلام کرد: ما هیچ تصور غلطی درباره «رفتار خطرناک حکومت ایران» نداریم. این یک وضعیت خطرناک و پرتنش است که نیازمند رویکردی مستحکم، هوشمندانه و راهبردی است.

 

تهدید ترامپ در رابطه با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران

 

ادعای نانسی پلوسی درباره رفتار خطرناک ایران و اذعانش بر وجود وضعیتی «خطرناک و حساس» با ایران در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در چند وقت اخیر اقدامات تنش‌زایی علیه ایران در منطقه انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بزرگ‌نمایی اعزام ادوات جنگی به خاورمیانه، اتهام‌زنی‌های پی در پی به ایران درباره تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای و تحریم نهادها و اشخاص با تکیه بر این اتهامات اشاره کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اما با وجود تبعات سنگین مواضع خصمانه اش بر امنیت منطقه همچنان روی فشار حداکثری به ایران تأکید دارد. او روز گذشته در جمع خبرنگاران در کاخ سفید سخن می‌گفت، در اظهاراتی مدعی شد: این تحریم‌های جدید دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را دشوارتر خواهد کرد.

ترامپ که به تازگی از بیم تبعات وخیم حمله نظامی به ایران چنین برنامه‌ای را متوقف کرده بود، گفت: گزینه اقدام نظامی علیه ایران همچنان بر روی میز قرار دارد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا عصر شنبه گفت که واشنگتن در مسیر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای است. امیدوارم نظام ایران از هوشمندی کافی برای رعایت منافع ملتش بهره‌مند باشد. در حال رفتن به کمپ‌دیوید برای انجام رایزنی‌های بیشتر درباره ایران است، اقدام نظامی علیه ایران همچنان گزینه‌ای است که وجود دارد.

 

البته اظهارات ترامپ دو رو داشت، او در این بخش از سخنان خود به شعار تبلیغاتی کارزار انتخاباتی‌اش در رقابت‌های انتخاباتی سال 2016 اشاره داشت که شعار کارزار انتخاباتی‌اش را «بیاید دوباره به آمریکا عظمت ببخشیم» انتخاب کرده بود. ایرانی ها به سلاح هسته‌ای دست نخواهند یافت و زمانی که آنها این موضوع را قبول کنند به کشور ثروتمندی تبدیل خواهند شد و بسیار خوشحال می‌شوند و من  بهترین دوست آنها خواهم بود. امیدوارم این موضوع اتفاق بیفتد. تمام چیزی که من از آنها می‌خواهم این است که سلاح هسته‌ای نداشته باشند و اگر آنها بخواهند می‌توانیم بسیار سریع به توافق برسیم و این به آنها بستگی دارد.

او همچنین اضافه کرد: از ایران به خاطر اینکه هواپیمای سرنشین‌دار ما را ساقط‌ نکرد، ممنون هستیم. هواپیمای ما با 38 سرنشین در رصد آن‌ها (ایرانی‌ها) بوده اما آن‌ها از شلیک به این هواپیما خودداری کردند. به نظرم این کار آن‌ها بسیار عاقلانه بوده است. ما بابت اینکه آن‌ها دست به چنین کاری نزدند، قدردانیم. این تصمیم بسیار خردمندانه‌ای بود. ایرانیان به سلاح‌ها هسته‌‌ای دست نخواهند یافت. ما نمی‌گذاریم که به سلاح هسته‌ای دست یابند.

 

برایان هوک: تا رسیدن به توافق مدنظر خود با ایران به فشارها ادامه می‌دهیم

 

هنوز ساعتی از صحبت های ترامپ نگذشته بود که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی خصمانه اعلام کرد «واشنگتن تا رسیدن به توافق مدنظر خود با ایران به فشارهای اقتصادی ادامه می‌دهد».

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی مدعی شد: زمانی که رئیس‌جمهور ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، ما سیاست خارجه‌ای را در پیش گرفتیم که چندین هدف داشت. این مسئله باعث می‌شد که نظام ایران از درآمدی که برای در پیش گرفتن یک سیاست خارجی خشونت‌آمیز و توسعه‌طلبانه نیاز داشت، محروم بماند. سیاست خارجه ما همچنین باعث می‌شود که آن‌ها به پای میز مذاکره بازگردند.

او ادامه داد: ما در نهایت می‌خواهیم به توافقی برسیم که مناسب مقابله با تمایلات ایران در منطقه و برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور باشد. برای اینکه به چنین نتیجه‌ای دست یابیم، نیاز به اعمال فشار داریم. برای اینکه ایران را وادار به تغییر رفتار کنیم، به فشار بسیار زیادی نیاز داریم. پس ما تحریم‌های خود علیه ایران را افزایش خواهیم داد و این سیاست خارجه را در پیش خواهیم گرفت.

این سخنان هوک درباره تحریم و اعمال فشار بر ایران درحالی مطرح می‌شود که حتی بنا بر اعلام نهادهای مستقل آمریکایی نیز تحریم‌ها تنها به مردم و شهروندان عادی فشار می‌آورد و نمی‌تواند بر اراده ملت و مسئولان ایران برای مذاکره با آمریکا تأثیر بگذارد.

 

پمپئو: هروقت که زمانش برسد آماده تعامل با ایران هستیم

 

از آنجا که روزی شب نخواهد شد، مگر آنکه پمپئو درباره ایران سخنی نگفته باشد. او در ساعات پایانی شب در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقامات ایران می‌دانند که حقیقت چیز خطرناکی است. مهم است که اطلاعات موجود را اصلاح کنیم. پمپئو در واکنش به خبر رویترز که مدعی شده بود آمریکا از طریق عمان پیامی را به ایران منتقل کرده بود گفت: اول از همه اینکه رئیس جمهور ترامپ پیامی از طریق عمان برای درخواست مذاکره به ایران نفرستاد. ما موضع خودمان را به طور ساده و قابل فهمی بیان کرده‌ایم.

وی با بیان این که ما هر وقت که زمانش برسد آماده تعامل هستیم. حکومت ایران دیپلماسی تاریخی اخیر آبه، نخست‌وزیر ژاپنی را رد کرد ، ادعا کرد که ایران به یک نفت‌کش ژاپنی در دریای عمان حمله و یک هواپیمای در حال عملیات در حریم هوایی بین‌المللیرا سرنگون کرد.

وی در ادامه با تاکید بر کاربرد دیپلماسی در تعامل با آمریکا که در عین ادعا و اقدامات متناقض آن‌ها علیه ایران مطرح می‌شود، گفت: وقتی که حکومت ایران تصمیم بگیرد از خشونت چشم بپوشد و با دیپلماسی ما از طریق دیپلماسی مواجه شود، می‌داند که چطور به ما دسترسی پیدا کند. تا آن موقع به انزوا کشیدن دیپلماتیک و کارزار فشار اقتصادی علیه این حکومت شدت خواهد یافت.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا توسط سپاه پاسداران ایران که به حریم هوایی ایران وارد شده بود مدعی شد: دوم اینکه آمریکا شکی ندارد که ایران یک هواپیمای بدون سرنشین را در حریم هوایی بین‌المللی سرنگون کرده است. نقشه دست‌کشیده محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که بر خلاف این است، معتبر نمی‌باشد. این دومین باری است که در هفته‌های اخیر ایران یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را مورد هدف قرار داده است. سوم اینکه آمریکا در حال خارج کردن پرسنل از پایگاه هوایی بلاد در عراق نیست. آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ، بیش از پیش به حمایت از متحدان و شرکایش در منطقه متعهد است.

 

جدیدترین موضع ترامپ: هرگز حمله به ایران را لغو نکرده ام

 

در حالی که رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش داده بودند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور حمله تلافی‌جویانه به ایران را لغو کرده بود، اما وی این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

در حالی که رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش داده بودند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور حمله تلافی‌جویانه به ایران را لغو کرده بود، اما وی این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

ترامپ که پیشتر ژست انسان‌دوستانه گرفته و گفته بود به دلیل اینکه چندین نفر در حمله به ایران کشته می‌شدند عملیات را لغو کردهاما بامداد یکشنبه در توئیتر خود نوشت: «من هرگز حمله علیه ایران را "لغو" نکردم».

وی با رد گزارش رسانه‌ها و اظهارات مقامات مختلف آمریکایی مبنی بر اینکه حمله به ایران به‌صورت کامل لغو شده، چهره واقعی خود را اینگونه نشان داد: « من فقط اجرای آن را در زمان کنونی متوقف کردم».

رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در توئیتر خود مدعی شده بود «۱۰ دقیقه قبل از حمله به سه سایت در ایران، به دلیل اینکه ۱۵۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند» این عملیات را لغو کرده است.