ایرنا : روزنامه "الوطن" چاپ عمان نوشت: ساقط کردن پهپاد آمریکایی از سوی ایران و عجز "دونالد ترامپ" از واکنش به فروریختن هیبت نظامی کشورش، ثابت کرد که وی میان منافع شخصی خود و منافع آمریکا که با شعار "اول آمریکا" آن را مطرح کرده بود، منافع خود را ترجیح می دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"نورالدین اسامه" نویسنده، تحلیلگر و کارشناس روابط بین الملل این روزنامه افزود: جمهوری اسلامی ایران پهپادی را ساقط کرد کرد که تنها ۴ فروند از آن در اختیار نیروی هوایی آمریکا بود، این مساله در واقع امتحان و آزمایشی از سوی ایران برای ترامپ بود و ثابت کرد که شعارهای انتخاباتی وی به ویژه شعار اول آمریکا چندان هم برای ترامپ اهمیت ندارد.

زیرا اگر این شعار رییس جمهوری آمریکا حقیقی بود، باید میان حفظ هیبت و جایگاه کشورش در خاورمیانه و حفظ فرصت برای پیروزی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا، با حمله نظامی هرچند محدود به ایران هیبت فروریخته واشنگتن پس از ساقط شدن پهپاد را اعاده می کرد.

وی اضافه کرد: اما رییس جمهوری آمریکا به سخنان مشاوران خود در کاخ سفید برای حمله نظامی به ایران گوش نکرد و ترجیح داد با پرهیز از تنش با تهران، فرصت خود برای پیروزی در انتخابات بعدی آمریکا را حفظ کند.

زیرا ترامپ به خویی می داند، در صورت حمله هر چند محدود نظامی به مواضع ایران در منطقه، واکنش تهران سخت خواهد بود و احتمال می رود که آمریکا را وارد یک جنگ طولانی مدت در خاورمیانه کند.

اسامه نوشت: اما آنچه ترامپ را به طور عملی از این تصمیم باز داشت این است که ایران با دیگر کشورهای عربی در منطقه تفاوت دارد و قدرت نظامی آن تعیین کننده است. پس از محاسبه این معیارها بود که ترامپ مدعی شد حمله نظامی به ایران را متوقف کرده، زیرا از کارشناسان خود پرسیده که بر اثر این حمله ۱۵۰ تن کشته می شوند.

وی افزود: ارزیابی تنش کنونی میان ایران و آمریکا به ویژه تشدید آن از سوی واشنگتن با خروج ترامپ از "برجام" و اعمال مجدد تحریم ها و افزایش فشارها ما را ناگزیر به اعتراف به این مساله می کند که تهران موفق شد توان واشنگتن را به خوبی آزمایش کند و علاوه بر این پیام هایی را به آن برساند که در برابر تهدیدهای ترامپ و کابینه اش ساکت نخواهد ماند.

نویسنده الوطن اضافه کرد: کاخ سفید وادار شد پیام هایی غیر مستقیم را به ایران و رهبران آن برساند که مایل نیست بحران کنونی تشدید شود و ترامپ شخصاً به این مساله اعتراف کرد.

اسامه نوشت: از سوی دیگر هم، آیت الله "علی خامنه ای" رهبر عالی جمهوری اسلامی حاضر نشد در دیدار با نخست وزیر ژاپن در تهران پیام های ترامپ را گوش دهند و به طور کامل مبادله پیام را با رییس جمهوری آمریکا رد کردند. به نظر نمی رسد این مساله فقط یک مانور تاکتیکی از سوی رهبر ایران باشد، زیرا ایشان با این واکنش اصل تفکر مذاکره با آمریکا را زیر سوال بردند و به طور ضمنی اعلام کردند که آمریکا یا ترامپ باید اصول خود برای مذاکره با ایران را تغییر دهد.

تحلیلگر روزنامه الوطن افزود: با ادامه این شرایط، افزایش تنش و رخداد درگیری های محدود میان تهران و واشنگتن دور از انتظار نخواهد بود، امری که برای پیروزی ترامپ در انتخابات آینده "سم" است و او به دنبالش نیست.