در حالیکه هیچ یک از وعده‌های کشورهای اروپایی برای حفظ برجام عملی نشده است، یک دیپلمات اروپایی حاضر در وین گفته، ایران برای اینستکس عجول است اما ما میتوانیم ثابت کنیم که در حال پیشرفت در این زمینه هستیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پایگاه خبری الشرق الاوسط در گزارشی از وین، محل مذاکرات کمیسیون مشترک برجام، نوشت: ایران اعلام کرده است که قدرتهای جهانی آخرین شانس خود را برای حفظ توافق هسته‌ای در وین در اختیار دارند.

یک دیپلمات اروپایی در این زمینه گفت: ما تکرار می‌کنیم به ایرانی‌ها که مسائل هسته‌ای قابل مذاکره مجدد نیستند. ما از آنها میخواهیم که در توافق باقی بمانند اما ما شلوغ کاری از جانب آنها درباره خودمان را نمی‌پذیریم. 

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه توضیح داد که یک شانس دیگر برای طرفهای برجام باقی مانده است. جمع شوند و ببینید چگونه می‌توانند تعهدات خودشان را در قبال ایران انجام دهند. 

این گزارش افزود: دیپلماتهای ارشد از انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه با مقامات ایران در وین طی روز جمعه دیدار خواهند کرد. ایران تهدید کرده است که سقف مجاز اورانیوم غنی شده خود را دیگر رعایت نخواهد کرد. طبق برجام ایران مجاز است 300 کیلوگرم اورانیوم 3.67 درصدی در خاک خود حفظ کند. 

الشرق الاوسط افزود: یک دیپلمات ایرانی نیز در آستانه شروع این دیدار گفت، مهمترین خواسته تهران فروش نفت خود در همان سطح سابق یعنی قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای است. 

ایران پیش از این اعلام کرده است صبر این کشور در برابر عدم انجام تعهدات کشورهای اروپایی در چارچوب برجام بی حد و مرز نیست و به مسیر خود برای کاهش تعهدات خود و محدودیتهایی که برجام اعمال کرده است ادامه خواهد داد. 

این دیپلمات ایرانی افزود: ما یک سال تمرین صبر کردیم حالا نوبت اروپاییها است که تمرین کنند. آنها باید راه حلهایی پیدا کنند، راه حلهای عملی. 

مقامات اروپایی می‌گویند، این مهم است که به ایران نشان دهیم در انزوا قرار ندارد. در نشست روز جمعه آنها اثبات خواهند کرد خط اعتباری پیشنهاد شده رو به پیشرفت است. با این حال زمان اولین تراکنش این خط اعتباری هنوز نامشخص است.

یک دیپلمات اروپایی در این زمینه گفت: «آنها(ایرانیها) درباره اینستکس بی صبر هستند، اما این پیچیده است. ما قادریم نشان دهیم که در حال پیشرفت هستیم اما آنها می‌گویند که کافی نیست. خب این دیگر مشکل آنهاست، ما کارمان را به بهترین نحو انجام میدهیم.»