سفیر انگلیس در آمریکا در گزارش محرمانه ای که به وزارت خارجه این کشور ارسال کرده است، دونالد ترامپ را فردی بی عرضه و بی کفایت توصیف کرده که ریاست جمهوری وی ممکن است سقوط کند.

 چاقو کشی و هرج و مرج در کاخ سفید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب سایت انگلیسی دیلی میل، سفیر بریتانیا معتقد است که "نباید انتظار داشت که سیاست‌های آمریکا در خصوص ایران در آینده نزدیک به روندی منطقی بازگردد" زیرا "دولت کنونی آمریکا دچار چند دستگی‌است".

وزارت خارجه بریتانیا می‌گوید که ایمیل‌های لو رفته که روز یکشنبه توسط نشریه "میل آن ساندی" منتشر شد با "شیطنت" منتشر شده اما اصالت ایمیل‌ها را تکذیب نکرد.

فایل‌های لو رفته از سال 2017 تا امروز را شامل می‌شود و در آنها سفیر بریتانیا گزارش‌های منتشر شده در خصوص "درگیری‌ها و هرج و مرج" حاکم بر کاخ سفید را "تقریبا درست" دانسته است.

سفیر انگلیس از چاقو کشی در کاخ سفید پرده برداشت؛/ترامپ درباره کشتن 150 نفر دروغ گفته است

در این پیام‌ها، سر کیم می‌گوید: "ما به هیچ وجه اعتقاد نداریم که این دولت بتواند اساسا به صورت عادی رفتار کند به طوری که کمتر اختلال عملکرد داشته باشد، کمتر غیرقابل پیش‌بینی باشد و یا کمتر در زمینه دیپلماسی ناآزموده و بی‌منطق باشد".

سی سی ان ان نیز در بازتاب این گزارش نوشت که سفیر انگلیس در گزارش خود دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فردی بی کفایت، بی منطق و متزلزل توصیف کرده است که ریاست جمهوری وی ممکن است سقوط کند.

سفیر بریتانیا همچنین سوال می‌کند که این کاخ سفید "آیا در آینده اصلا کارآمد" خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در واکنش به انتشار این ایمیل‌ها می‌گوید مردم از دیپلمات‌ها انتظار دارند که "بدون پرده پوشی و صادقانه" ارزیابی‌شان را از کشور محل ماموریت گزارش کنند.

وی همچنین می‌گوید: "این دیدگاهها نظرات وزراء کابینه یا دولت بریتانیا نیست اما ما از سفیران می‌خواهیم که بی‌پرده گزارش بدهند".

سفیر انگلیس از چاقو کشی در کاخ سفید پرده برداشت؛/ترامپ درباره کشتن 150 نفر دروغ گفته است

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در ادامه می‌گوید که وزیران و کارکنان دولت توصیه‌های دریافتی از سفیران را "به صورت صحیح" استفاده می‌کنند و سفیران بایستی بتوانند نظراتشان را محرمانه ارائه کنند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه این کشور ، سفارت انگلیس در واشنگتن به "همکاری نزدیک‌اش" با کاخ سفید علی‌رغم این "رفتار شیطنت‌آمیز" در انتشار فایل‌های لو رفته ادامه می‌دهد.

کاخ سفید تا این لحظه واکنشی نشان نداده اما انتشار این ایمیل‌ها می‌تواند محکی در خصوص "روابط ویژه" میان لندن و واشنگتن باشد.

سر کیم همچنین در خصوص ادعای دونالد ترامپ که به صورت علنی اعلام کرد 10 دقیقه پیش از حمله به نقاطی در ایران که بخاطر کشته شدن 150 نفر آن را متوقف کرد نیز می‌گوید که چنین ادعایی "با واقعیت هم‌خوانی ندارد".

او همچنین مدعی می‌شود که ترامپ "هرگز به طور کامل" موافق حمله تلافی‌جویانه علیه ایران بدلیل سرنگونی پهپاد آمریکایی نبوده و دلیل آن را نیز شعار دوران انتخاباتی‌ ریاست جمهوری وی که قول داده بود ایالات متحده در هیچ جنگ دیگری درگیر نشود، می‌داند.

 

سر کیم همچنین در یکی از ایمیل‌هایش می‌نویسد که کاخ سفید تحت کنترل دونالد ترامپ "به طور خاصی ناکارآمد" است.
وی در عین حال هشدار می‌دهد که نباید رییس جمهور آمریکا را دست کم گرفت.

سفیر بریتانیا معتقد است که "نباید انتظار داشت که سیاست‌های آمریکا در خصوص ایران در آینده نزدیک به روندی منطقی بازگردد" زیرا "دولت کنونی آمریکا دچار چند دستگی‌است".

درز این خبر که نخستین بار توسط نشریه انگلیسی "دیلی میل" انتشار یافت، ممکن است موجب لطمه جدی در روابط دوجانبه واشنگتن و لندن شود.

این گزارش می افزاید: در حالی که نمایندگان رسمی دولت ها در کشورهای دیگر اغلب اقدام به ارسال گزارش های محرمانه از محل خدمت خود می کنند، اکنون درز این گزارش موجب می شود تا تلاش های سفیر و دیگر دیپلمات های انگلیس در آمریکا برای جلب اعتماد دولت ترامپ، تحت تاثیر قرار گیرد.

داراک تلاش کرده با ارسال گزارش های محرمانه به لندن در باره وضعیت دولت ترامپ هشدار دهد که ممکن است سرانجام این دولت به رسوایی و سقوط بیانجامد.

سی ان ان اخبار دیلی میل را اینگونه گزارش داد: سفیر انگلیس دولت ترامپ را ناکارآمد توصیف کرده و مناقشه داخلی در کاخ سفید از منظر دیلی میل به مثابه "چاقو کشی" توصیف شده است.

گزارش سفیر انگلیس در آمریکا در دوره زمانی 2017 میلادی تا امروز بوده و در برگیرنده سیاست خارجی ترامپ تا طرح وی برای شرکت دوباره در انتخابات 2020 آمریکا می شود.

در این گزارش آمده است: در بخشی از گزارش داراک ادعای ترامپ در عقب نشستن از اقدام تلافی جویانه علیه ایران درپی سرنگونی پهپاد (جاسوسی) آمریکا که می تواند 150 کشته به دنبال داشته باشد زیر سئوال رفته است.

د ر همین حال دیلی میل درتارنمای خبری خود در مورد گزارش سفیر انگلیس در آمریکا نوشت: درباره محدود ساختن برنامه هسته ای ایران و همچنین در قضیه برخورد با حمله به نفتکش ها در دریای عمان، آشفتگی و نا بهنجاری پیرامون شخص رئیس جمهوری را فراگرفته است.

دیلی میل افزود: در یادداشتی که درمورخ 22 ژوئن توسط داراک ارسال شده بود، آمده است که سیاست آمریکا در قبال ایران "نامنسجم"، مغشوش و بی نظم است و می افزاید که این دولتی پرشکاف است.

تاکنون کاخ سفید در باره این گزارش اظهار نظری نکرده و شخص ترامپ نیز توئیتی انتشار نداده است.

از سوی دیگر دفتر وزارت خارجه انگلیس درباره درز این گزارش در بیانیه ای اعلام کرد که افکار عمومی انگلیس قبول خواهند داشت که سفرای ما برای وزیران خود اقدام به تهیه گزارش هایی صادقانه و برآوردهایی بی پرده از سیاست هایی در کشور محل خدمت خود کنند، نقطه نظرات آنها لزوماً نقطه نظرات وزارت خارجه و یا به واقع دولت انگلیس نخواهد بود درست همانند آن کاری که سفیر آمریکا در انگلیس گزارش هایی از شخصیت و سیاست های "وست مینستر" و لندن به واشنگتن می فرستد.

بنابراین گزارش سفیر انگلیس در آمریکا سابقه خدمت به عنوان مشاور امنیت ملی در دولت سابقه "دیوید کامرون" و همچنین نماینده ارشد انگلیس در اتحادیه اروپا را در کارنامه خود دارد.

داراک که لقب "سِر" (Sir) نیز دارد از ژانویه سال 2016 میلاد به عنوان سفیر انگلیس در آمریکا مشغول به خدمت است.

310 310