​ایسنا نوشت: یک مقام بلندپایه اماراتی اعلام کرد که کشورش در راستای طرح "استقرار دوباره نیروها" و به دلایل استراتژیکی و تاکتیکی نیروهای خود در یمن را کاهش می‌دهد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزاش خبرگزاری فرانسه، این مقام اماراتی در گفت‌وگو با خبرنگاران در دبی افزود: امارات با تغییر رویکرد خود در یمن از استراتژی نظامی به استراتژی "صلح اول" منتقل می‌شود.

این مقام اماراتی که نخواست نامش فاش شود در ادامه تصریح کرد: الحدیده یکی از مناطقی است که از طرح استقرار دوباره نیروها تأثیر می‌پذیرد، چراکه در الحدیده یک توافق سیاسی وجود دارد و ما از آن حمایت می‌کنیم بنابراین دور ماندن از الحدیده و استقرار در مناطق دیگر منطقی بوده و استقرار دوباره ما در مناطق دیگر در یمن تاکتیکی است.

وی بر پایبندی کشورش به نقش خود در ائتلاف متجاوز عربی تأکید کرد و گفت: بررسی‌های ما درباره طرح استقرار مجدد از حدود یک سال گذشته در حال انجام است و پس از امضای توافق استکهلم تقویت شد. این تصمیم نهایی نبوده بلکه بخشی از مسیر است و به طور جدی با شریکان سعودی‌مان آن را بررسی کرده‌ایم و تعهد ما در یمن کماکان طبق روال گذشته باقی خواهد ماند و ما جزئی از ائتلاف هستیم.

وی در ادامه بر پایبندی امارات به مقابله با "تروریسم" تأکید کرد.

این مقام اماراتی همچنین تأکید کرد: برخی‌ها می‌پرسند که آیا استقرار دوباره مرتبط با تنش روزافزون با ایران است؟ در جواب به این افراد می‌گویم نه اما در عین حال، نمی‌توان وضعیت ژئواستراتژیک را به طور کلی نادیده گرفت.

در همین راستا، یک منبع نظامی در دولت مستعفی یمن اعلام کرد که امارات اردوگاه الخوخه در جنوب الحدیده را به طور کامل تخلیه کرده و چند روز پیش آن را به این دولت تحویل داده و بخشی از تسلیحات سنگین خود را خارج کرده است.

وی افزود: اما نیروهای امارات همچنان به همراه نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان اوضاع نظامی در ساحل غربی را اداره می‌کنند.

این منبع یمنی ادامه داد: امارات ده‌ها هزار نیروی یمنی را در استان‌های جنوبی یمن و به ویژه عدن، المکلا و شبوه برای مبارزه با القاعده و داعش آموزش داده است و اماراتی‌ها نمی‌توانند از جنگ یمن عقب‌نشینی کنند و نیروهای آنها همچنان در مواضع و استان‌های مختلف حضور دارند.

جیمز دورسی، کارشناس مسائل عربستان در این باره می‌گوید: استقرار دوباره بیانگر اختلاف میان عربستان و امارات درباره یمن است.

وی افزود: امارات با اتخاذ تصمیم کاهش و خروج بخشی نیروهایش از یمن به اختلافاتش با عربستان اجازه می‌دهد که علنی شوند اما با این حال ائتلافش با این کشور را در معرض خطر قرار نخواهد داد.

این کارشناس تأکید کرد: همچنین امارات به دنبال افزایش آمار غیرنظامیان کشته شده به دلیل جنگ، نسبت به جایگاه بین‌المللی‌اش نگران است و در صورت خروج اماراتی‌ها از مناطق اصلی یمن نیروهای محلی که توسط این کشور آموزش دیده‌اند و تعداد آنها حدود ۹۰ هزار جنگجو تخمین زده می‌شود، اهداف امارات را در این کشور ادامه می‌دهند.