آن طور که دفتر نخست وزیر جدید انگلیس اعلام کرده، او به رهبران اتحادیه اروپا اولتیماتوم داده تا زمانی که آنها شروطش را در خصوص مذاکرات مجدد بر سر محتوای توافق قبلی حاصل شده از سوی ترزا می با این اتحادیه و همچنین لغو راه حل "حصار" در مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند را نپذیرند هیچ دیدار و مذاکراتی با آنها درباره موضوع بریگزیت نخواهد داشت و خودش را برای یک خروج بدون توافق آماده خواهد کرد.

اولتیماتوم جانسون به اتحادیه اروپا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، به نقل از بلومبرگ، اخیرا بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از آمادگی دولت‌اش برای ترک بدون توافق اتحادیه اروپا صحبت کرده و مقام‌های ارشد کابینه او هشدار داده‌اند که بریتانیا چنانچه اتحادیه اروپا رویکردش در مخالفت با مذاکرات مجدد برای تغییر توافق برگزیت حاصل شده از سوی ترزامی را تغییر ندهد گزینه دیگری به جز خروج بدون توافق نخواهد داشت.

کمتر از 100 روز تا زمان عملی شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در ضرب‌الاجل 31 اکتبر باقی مانده اما بوریس جانسون در حال ایجاد تغییرات اساسی در دولت کشورش به منظور آماده ساختن آن برای تأثیرات بالقوه یک خروج بدون توافق است.

در همین راستا این دولت در حال کنار گذاشتن پول‌های بیشتر برای برنامه‌های احتیاطی بوده و در هفته‌های پیش رو نیز قصد پیشبرد یک کمپین اطلاع‌رسانی علنی در سطح گسترده به منظور اعلام توصیه‌هایش به تجار و شهروندان در خصوص آماده ساختن خودشان است.

بوریس جانسون کابینه‌اش را با وزرا و مقام‌های حامی برگزیت که از رهبران کمپین حمایت از خروج از اتحادیه اروپا در زمان همه پرسی سال 2016 بودند پر کرده است تا اطمینان حاصل کند بریتانیا تمام و کمال آماده اجرایی کردن خروج‌اش از اتحادیه اروپا است.

بوریس جانسون تاکنون دو خواسته اصلی خود را در خصوص توافق با اتحادیه اروپا اعلام کرده که شامل مذاکرات مجدد درباره محتوای توافق برگزیت حاصل شده از سوی ترزا می، نخست وزیر سابق انگلیس در سال گذشته و همچنین شامل موافقت اتحادیه اروپا با لغو به اصطلاح راه حل "حصار" برای موضوع تبادلات گمرکی و کالاها در مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است.

این راه حل موسوم به "حصار" تنها در صورتی به اجرا درمی‌آید که دو طرف در دوران گذار پس از برگزیت، درباره یک پیمان تجاری به توافق نرسیده باشند. طبق این راه حل، تا زمان اجرای یک پیمان تجاری جامع با اتحادیه اروپا، بریتانیا عملاً در اتحادیه گمرکی اروپا باقی می‌ماند و قوانین اتحادیه اروپا درباره کالاها و مواد غذایی را هم همچنان در ایرلند شمالی اجرا می‌کند. ولی تبعیت از اتحادیه گمرکی اروپا باعث می‌شود تا وقتی "حصار" در جریان است، انگلیس نتواند با کشورهای ثالث قرارداد تجارت آزاد امضا کند. از طرف دیگر یا بریتانیا باید قوانین اتحادیه اروپا را در همه این کشور اعمال کند یا قوانین ایرلند شمالی با بقیه بریتانیا متفاوت باشد. بوریس جانسون گفته که این طرح "حصار" در مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند یک اقدام غیردموکراتیک است زیرا باعث درگیر کردن انگلیس در روابط تجاری با اتحادیه اروپا تا مدتی نامحدود خواهد شد.

رهبران اتحادیه اروپا مکررا گفته‌اند که حاضر به بازبینی در توافقی که با ترزا می حاصل کرده‌اند نیستند.

آلیسون دانلی، سخنگوی بوریس جانسون اظهار کرد: او در حال حاضر هیچ فایده‌ای در نشست رودررو با رهبران اتحادیه اروپا نمی‌بیند.

او تأکید کرد:‌نخست وزیر جدید انگلیس تنها زمانی از نشست با این رهبران خرسند خواهد بود که مواضع آن‌ها تغییر پیدا کند اما او در عین حال دارد به همه صراحتا می‌گوید که باید این تغییرات اتفاق بیفتد.

به گفته دانلی، با وجود آنکه دولت بوریس جانسون ترجیح می‌دهد با یک توافق انگلیس را از اتحادیه اروپا خارج کند اما در حال حاضر برای خودش "سناریوی محوری" را یک خروج بدون توافق در نظر گرفته چون اتحادیه اروپا موضعش را تغییر نمی‌دهد. این رویه باعث شد که ارزش واحد پول پوند انگلیس افت کند.

جانسون در سفری به اسکاتلند تأکید کرد که معتقد است همچنان امکان رسیدن به توافق برای برگزیت وجود دارد.

او اظهار کرد: این یک کار مسئولانه است که هر دولتی در انگلیس در صورت اجبار مطلق ما، خودش را آماده یک خروج بدون توافق کند.

جانسون در عین حال تأکید کرد: نکته کلیدی این است که اتحادیه اروپا درک کند موضوع راه حل "حصار" در مرز ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند مرده است و همچنین توافق خروج ترزا می نیز مرده است.

دفتر بوریس جانسون گفته که انتظار می‌رود او در روزهای آینده با رهبران اتحادیه اروپا گفت‌وگوی تلفنی داشته باشد هر چند که او به آن‌ها گفته، نمی‌خواهد در حالی به دیدار آن ها برود که صرفا بشنود، آن‌ها نمی‌توانند مجددا توافق خروج ترزامی را هدف تجدید نظر و مذاکرات مجدد قرار دهند.