یک کارشناس مسائل خاورمیانه اظهارکرد: پیشنهاد برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا برای تشکیل ائتلاف نظامی در منطقه تنگه هرمز جهت تامین امنیت کشتیرانی در این منطقه جهت اجرایی شدن با اما و اگرهای زیادی مواجه است و باید چندین اتفاق بیفتد که این پیشنهاد به مرحله اجرایی برسد.

اما و اگرهای پیش روی تشکیل" ائتلاف نظامی در خلیج فارس "
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسن لاسجردی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: کشورهای پیشنهاد دهنده تشکیل چنین ائتلافی در وهله اول باید موافقت کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه را جلب کنند، اگرچه ممکن است کشورهایی همچون عربستان، امارات و حتی کویت با این موضوع موافق باشند اما این احتمال وجود دارد که دیگر کشورهای منطقه با این پیشنهاد همراه نباشند و اما و اگرهایی را در این ارتباط مطرح کنند.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه معتقدند که این پیشنهاد و تشکیل چنین ائتلافی باعث افزایش تنش در منطقه خواهد شد در بخشی دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در مقطعی در دهه 80 میلادی شاهد این بودیم که آمریکا و انگلیس تلاش کردند برای حفاظت از کشتی‌های کشورهای عربی منطقه این کشتی ها با پرچم آنها از منطقه عبور کنند، ولی این تجربه با موفقیت همراه نبود و با شکست همراه شد .

لاسجردی در ادامه تصریح کرد : هدف ظاهری آمریکایی‌ها از این پیشنهاد تامین امنیت کشتیرانی در منطقه است ولی این ظاهر ماجراست و هدف اصلی آنها مقابله با سیاست‌های ایران در منطقه است. آنها در کنار موضوع تحریم ها تلاش دارند، اجماعی بین‌المللی علیه ایران ایجاد کنند، تاکنون در این ارتباط به ساز و کارهای مختلفی متوسل شده‌اند و ایده ایجاد ائتلاف در منطقه خلیج فارس را نیز در همین چارچوب مطرح کرده‌اند .

ا ین کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه برای برخی از کشورهای غربی در منطقه منفعتی ندارد که بخواهند با پیشنهاد آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در مورد تنگه هرمز همراهی کنند، گفت : کشورهایی چون چین و روسیه نیز علاقه‌مند نیستند که نیروهای غربی به این منطقه بیایند چرا که این موضوع را باعث افزایش تنش در منطقه می دانند .

لاسجردی در ادامه با بیان این که دولت انگلیس تازه کار خود را آغاز کرده و هنوز دارای انسجام لازم جهت تصمیم گیری نیست، تصریح کرد: اگر آنها بخواهند بحران به وجود آمده را با طرح چنین پیشنهاداتی حل کنند این موضوع باعث تشدید تنش در منطقه می‌شود و ماجراجویی‌ها را افزایش می دهد ولی به نظر می رسد انگلیسی ها به دنبال این هستند موضوع به وجود آمده هر چه زودتر و بدون افزایش تنش حل شود و علاقه‌مند نیستند که این ماجرا ادامه پیدا کند.