سفیر آمریکا در برلین مدعی است آلمان باید به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا مسئولیت‌پذیر باشد و به ائتلاف آمریکایی علیه تنگه هرمز بپیوندد.

حمله آمریکا به آلمان به خاطر ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین، در مصاحبه با روزنامه «اوگسبرگر آلگماینه» از دولت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به دلیل عدم استقبال از پیوستن به طرح ائتلاف آمریکایی علیه هرمز، به شدت انتقاد کرد.

وی حتی مدعی شد: بزرگترین قدرت اقتصادی اروپا باید مسئولیت‎پذیرتر باشد.

گرنل همچنین ادعا کرد: آمریکا برای اینکه آلمان بخشی از غرب باشد، بهای سنگینی داده و هزینه گزافی برای استقرار 34 هزار نیروی نظامی در این کشور پرداخته است.

گفتنی است روابط واشنگتن- برلین از زمانی که دونالد ترامپ سکان هدایت کاخ سفید را به دست گرفته از بابت اختلاف‌نظر در باب مسائلی چون تامین هزینه‌های ناتو و جنگ تجاری با اروپا، رو به وخامت نهاده است.

این در حالی است که هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز گذشته بر عدم همراهی برلین با آمریکا در تنگه هرمز تأکید دارد.

وزیر خارجه آلمان در این خصوص ادامه داد: باید بر پرهیز از تنش در تنگه هرمز تمرکز شود و این موضِع دائمی ما است.

وی درباره طرح آمریکا برای ایجاد ائتلاف بین المللی دریایی در منطقه نیز گفت: این مسئله از راه نظامی حل نمی شود و آلمان در ماموریت پیشنهادی و برنامه ریزی شده از سوی آمریکا مشارکت نخواهد کرد.

این در حالی است که سخنگوی دولت آلمان پیشتر اعلام کرده بود این کشور در ماموریت دریایی مورد نظر آمریکا در تنگه هرمز هیچ مشارکتی نخواهد کرد؛ اما اعلام می کند که پیشنهاد اروپا در این راستا ارزش بررسی داشته و لذا با طرف های اروپائی در این باره در ارتباط است.

ظاهراً آلمان و فرانسه به پیشنهاد انگلیس برای تشکیل ائتلافی دریایی که فرماندهی آن با اروپا باشد و در عین حال هماهنگ با آمریکا عمل کند، روی خوش نشان داده‌اند.

ادعای اروپا این است که نمی‎خواهد با پیوستن به کارزار اعمال فشار آمریکا علیه ایران، به برجام صدمه بزند.