فرمانده مرزبانی ناجا گفت: ایران امنیت، رفاه و آرامش کشورهای همسایه را، امنیت و آرامش خود می‌داند و ایجاد هرگونه تنش از سوی کشورهای ثالث در مرزهای همسایگان خود را نمی‌پذیرد.

رضایی: ایران تنش‌زایی کشورهای ثالث برای همسایگان خود را نمی‌پذیرد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
صبح امروز سردار قاسم رضایی؛ فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با عبدالعزیز علی عبدالعزیز المهندی؛ رئیس هیئت اداره امنیت سواحل مرزهای قطر در ستاد مرزبانی ناجا دیدار و گفت‌وگو کرد.

سردار رضایی در این دیدار با اشاره به برگزاری 15 اجلاس مشترک مرزی ایران و قطر، اظهار کرد: در دوره‌های گذشته نشستهای مشترک مرزی در تهران و دوحه برگزار شده که تأثیرگذار در روابط سایر دستگاه‌ها نیز بوده است و این مهم نشان از جایگاه حساس مرزبانی در دو کشور دارد.

فرمانده مرزبانی ناجا با تشریح وضعیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران و همسایگی با 15 کشور، تصریح کرد: ایران حدود 268 کیلومتر مرز مشترک با کشور قطر دارد و نتایج امنیت پایدار این مقدار مرز، نشان از روابط مطلوب همسایگی قطر با جمهوری اسلامی ایران است.

این مقام انتظامی به بدخواهان دو کشور ایران و قطر اشاره و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به نیابت از همسایگان خود، با قاچاقچیان مبارزه می‌کند و از ورود آنها به منطقه ممانعت خواهد کرد.

وی روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس فارس و دریای عمان را عمیق دانست و گفت: خلیج فارس یکی از مناطق استراتژیکی مهم دنیا است و ایران روابط مودت و دوستی با کشورهای این حوزه دارد.

رضایی ادامه داد: روابط تاریخی میان ایران و قطر در سطوح مختلف تعریف شده و می‌تواند الگویی برای سایر کشورها باشد.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: ایران امنیت، رفاه و آرامش کشورهای همسایه را، امنیت و آرامش خود می‌داند و ایجاد هرگونه تنش از سوی کشورهای ثالث در مرزهای همسایگان خود را نمی‌پذیرد؛ کشورهای اسلامی بر اساس دین اسلام و منافع مشترک و منطقه‌ای باید با هم تعامل داشته باشند.

رضایی با تأکید بر اجرای تفاهم‌نامه‌های گذشته، گفت: تبادل اطلاعات، همکاری‌ها و توجیه صیادان افزایش پیدا کرده و ترددهای غیرمجاز و ورود سهوی شناورها در آبهای داخلی دو کشور کاهش داشته که نشان از حسن اهتمام مرزبانان بر اجرای تفاهم نامه‌های مرزی است.

وی بر هماهنگی‌های دریایی، برگزاری رزمایشهای امداد و نجات و مسابقات فرهنگی و ورزشی بین مرزبانی دو کشور تأکید کرد و افزود: فرماندهان میدانی باید تعاملات مرزی و گشت‌‌زنی‌های مستمر و در صورت نیاز همزمان را افزایش دهند تا امنیت منطقه ارتقاء یابد.

این مقام انتظامی افتتاح پایگاه جدید قطر در آبهای خلیج فارس را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: روابط و اجرای تفاهم‌نامه‌ها مرزی باید ارتقاء پیدا کند و ما در این زمینه قطر را کشوری مستقل و دوست می‌دانیم.

"عبدالعزیز علی عبدالعزیز المهندی"؛ رئیس هیئت اداره امنیت سواحل مرزهای قطر نیز در این دیدار با تشکر از میزبانی گرم فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، گفت: خوشبختانه مرزهای دریایی دو کشور آرام هستند و معتقدم این امر، حاصل هماهنگی و تفاهمات مرزی گذشته بوده است.

وی با تأکید بر قدردانی نخست وزیر قطر از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتقاء تعاملات و مدیریت مشترک منطقه مرزی، اظهار کرد: سعی داریم ثبات و امنیت منطقه را با همکاری ایران فراهم کنیم و مقامات عالی‌رتبه قطر بر افزایش تعاملات با کشور ایران تأکید دارند.

رئیس هیئت اداره امنیت سواحل مرزهای قطر ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات مشترک با جمهوری اسلامی، شاهد کاهش جرایم و تخلفات دریایی در منطقه هستیم که نتیجه زحمات بی‌شائبه ایران است.

وی تصریح کرد: صیادانی که به صورت سهوی وارد آبهای ایران و قطر می‌شوند به مرزبانی دو کشور تحویل داده شوند.

عبدالعزیز المهندی بر روابط میدانی فرماندهان مرزی تأکید داشت و خاطرنشان کرد: واکنش میدانی و تعاملات فرماندهان باعث آرامش و امنیت منطقه خواهد شد.