وزیر خارجه لهستان به بهانه تهدید نظامی روسیه در مرزهای شرقی، از استقرار بیشتر نظامیان آمریکا در این کشور استقبال کرده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«یاجیک جاپوتوویچ» وزیر خارجه لهستان اظهار داشته که استقرار نظامیان آمریکا در لهستان فواید بیشتری را در زمینه بازدارندگی روسیه تا اعزام نیرو به غرب اروپا خواهد داشت.

به نوشته خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» وزیر خارجه لهستان در این باره اظهار داشت: «حضور نیروهای آمریکایی در لهستان نقش بسیار مهمی و بازدارنده‌ای را ایفا می‌کند و بسیار مهمتر از حضور آن‌ها در غرب است. روسیه اگر نیروهای بین‌المللی به ویژه نظامیان آمریکایی را در لهستان ببیند، قبل از توسل به شیوه‌های نظامی، دوباره خواهد اندیشید.»

رئیس دستگاه دیپلماسی لهستان ابراز امیدواری کرد که در سفر آینده «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا  به این کشور، برنامه‌های آمریکا برای انتقال نیرو به غرب اروپا مشخص شود.

این در حالی است که نیروی هوایی آمریکا چندی قبل از استقرار یک فروند هواپیمای ویژه «جنگال» خود در لهستان و در راستای حمایت از متحدان منطقه‌ای خبر داده بود. این هواپیمای ویژه در پایگاه هوایی «کرزسینی» استقرار یافته و وظیفه آن انجام عملیات تاکتیکی هوایی، اخلال در مقر فرماندهی و مخابراتی دشمن است.

به نوشته اسپوتنیک، ترامپ پیشتر پیشنهاد داده بود که شمار نیروهای نظامی آمریکا در لهستان به 2000 نفر افزایش دهد. «ماریوس بلاسژاک» وزیر دفاع لهستان نیز در پاسخ به پیشنهاد ترامپ گفت که ورشو 6 مکان عمدتاً  واقع در مرزهای شرقی لهستان را در اختیار نیروهای اضافی آمریکا قرار می‌دهد.

 روسیه نیز به نوبه خود گفته که مرزهای غربی خود با لهستان را تقویت می‌کند. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه چندی قبل در سخنرانی سالانه خود در جمع قانونگذاران و اعضای دولت به واشنگتن نسبت به هرگونه استقرار سامانه موشکی در اروپا و نزدیک مرزهای روسیه هشدار داده بود. پوتین در این سخنرانی با هشدار به آمریکا گفت که بهتر است واشنگتن «توهم برتری نظامی» را کنار گذارد.