حادثه‌ هسته‌ای هشتم اوت روسیه که به کشته شدن پنج دانشمند ختم شد، به توسعه تسلیحاتی مرتبط بود که در واکنش به تصمیم آمریکا برای خروج سال 2002 از پیمان موشک‌ ضد بالستیک در حال ساخت بود.

 حادثه اتمی اخیر در روسیه به ساخت تسلیحات مرتبط بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشا تودی، الکسی کارپوف،‌ معاون نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین دوشنبه گفت: این حادثه هسته‌ای که رخ داد، ارتباطی با آزمایش هسته‌ای نداشت و در حدود صلاحیت پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای که در 1996 در سازمان ملل تصویب شد، قرار ندارد.

کارپوف گفت، این آزمایش مرتبط با "تدابیر تلافی‌جویانه در ارتباط با خروج یکجانبه آمریکا" از پیمان کنترل تسلیحاتی تاریخی 1972 برای محدود کردن سامانه‌های موشکی ضد بالستیکی بود که آمریکا سال 2002 از آن خارج شد.

براساس گزارش روس‌اتم، آژانس هسته‌ای روسیه، این حادثه روی سکویی در دریای منطقه آرخانگلسک اتفاق افتاد و دانشمندان روی یک منبع انرژی ایزوتوپ برای موتور پیشران مایع کار می‌کردند.

طبق گزارش وزارت فوریت‌های روسیه، سطوح تشعشع در "حد طبیعی و نرمال" است و "آن طور که رسانه‌ها تلاش دارند نشان دهند، هیچ موردی از فاجعه زیست محیطی دیده نمی‌شود."

پس از این حادثه، گزارش‌هایی از افزایش امواج تابش هسته‌ای در رسانه‌های غربی منتشر شد و این در حالی است که مقام‌های محلی اطمینان می‌دادند سطوح تشعشع در حد پارامترهای عادی است و هیچ خطری برای جان مردم ندارد. تصاویر ویدیویی از کارشناسانی که لباس‌های مخصوص به تن داشتند و در صحنه حاضر شده‌ بودند، این گمانه‌زنی را تقویت کرد.