در حالی نماینده ویژه آمریکا در افغانستان از پایان نهمین دور گفتگوها با طالبان خبر داد که این گروه نیز آن را موفقیت آمیز توصیف کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در افغانستان در پیامی تویئتری نوشت: نهمین دور گفتگوهای صلح میان هیئت آمریکایی با نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر پایان یافت.

در همین راستا، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه نیز در رشته توئیت‌هایی نوشت: دور نهم مذاکرات با آمریکا با موفقیت به پایان رسیده و در این مورد هم توافق شده‌است که تا ساعاتی دیگر گفتگوهای تیم‌های فنی طرفین هم نهایی شود.

این در حالیست که نهمین دور گفتگوهای صلح میان هیئت آمریکا و گروه طالبان که پنجشنبه ۲۲ آگوست در دوحه پایتخت قطر آغاز شده بود، مدت ۱۰ روز به طول انجامید.

گفتنی است، نخستین دور مذاکرات میان هیئت‌های مذاکره کننده آمریکا و طالبان در ۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۸ آغاز و در ادامه دومین دور این رایزنی‌ها در ۱۶ نوامبر به میزبانی قطر در شهر دوحه و سومین دور آن نیز در ۱۷ دسامبر همان سال در شهر ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی برگزار شد.

دور چهارم و پنجم «مذاکرات صلح» میان واشنگتن و گروه طالبان بار دیگر به ترتیب در ۱۹ ژانویه و ۲۵ فوریه سال ۲۰۱۹ در شهر دوحه قطر برگزار شد.

در دور پنجم مذاکرات که ۱۶ روز به طول انجامید، ملابرادر معاون رهبر طالبان با زلمای خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا برای نخستین بار گفتگو کردند؛ اما محتوای این گفتگوها رسانه‌ای نشد.

ششمین دور مذاکرات صلح میان هیئت آمریکایی و نمایندگان طالبان در ۱ ماه می سال جاری میلادی آغاز و بر سر تضمین مبارزه با تروریسم، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی به منظور ثبات سیاسی و آتش‌‎بس دائمی، بحث و تبادل نظر صورت گرفته و دو طرف اعلام کردند که این نشست با پیشرفت‌هایی همراه بوده است.

دور هفتم گفتگوهای رو در رو ۲۹ ژوئن بار دیگر در دوحه آغاز و چندین روز به طول انجامید و مقام‌های آمریکایی و نمایندگان طالبان اعلام کردند که پیشرفت‌های اساسی در این دور صورت گرفته و به زودی «توافق صلح» نهایی خواهد شد.

هشتمین دور مذاکرات میان دو طرف در ۳ آگوست در دوحه، پایتخت قطر آغاز و ۱۲ آکوست نیز به پایان رسید.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در صفحه توییتر خود نوشت که این گفتگوها مفید بوده و آن‌ها به توافقاتی نیز دست یافته اند.