وزارت امور خارجه روسیه با رد ادعای لهستان درباره موضع مسکو در قبال کشورهای اروپایی، نقش شوروی در شکست آلمان نازی را در خلال جنگ جهانی دوم یادآور شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در پی عدم دعوت مقامات لهستانی از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مراسمی به مناسبت هشتادمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم، وزارت امور خارجه روسیه نقش این کشور در مبارزه با ارتش آلمان در جنگ‌ جهانی دوم را یادآور شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنگ جهانی دوم که در آن ده‌ها میلیون انسان کشته شدند و سرنوشت نسل‌های آینده را نیز تغییر داد، یک تراژدی برای تمام بشریت بود. با این‌حال، تلاش برخی کشورها در «تحمیل سرزنش این فاجعه بر شوروی به طور یکسان با آلمان [دوران] هیتلر» اقدامی حقیقتاً «با قصد لکه‌دار کردن [وجهه] روسیه کنونی است».

این بیانیه می‌افزاید: «به همین دلیل است که بیرون کشیدن حقایق محکم و اسناد تاریخی که پیچیدگی شرایط پیش از جنگ را نشان می‌دهند و افشای روابط سببی حقیقی که جهان را به سمت این فاجعه بزرگ سوق داد، امری بسیار مهم است».

دولت «ورشو» امروز (یکشنبه) از سران حدود ۴۰ کشور اروپایی و سازمان‌ جهانی برای شرکت در این مراسم دعوت کرد.

معاون وزیر امور خارجه لهستان در توضیح عدم دعوت از روسیه را «معیارهای جدید» مسکو در قبال مهمانان مراسم عنوان کرد.

پیش‌تر «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت هر مراسمی درخصوص سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم بدون حضور روسیه بی‌معنی خواهد بود زیرا در این جنگ، نقش مهمی را در شکست آلمان نازی ایفا کرد.

به نوشته اسپوتنیک، تنها طی آزادسازی لهستان از اشغال نیروهای نازی، ۶۰۰ هزار سرباز ارتش شوروی کشته شدند.