نخست وزیر یونان به رئیس جمهور ترکیه هشدار داد که آنکارا نباید با مسئله مهاجران سوری به اروپا فشار آورد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نخست وزیر یونان روز یکشنبه گفت که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نباید همزمان با تلاش برای جلب حمایت از برنامه‌های خود جهت اسکان پناهندگان سوری، به «یونان» و «اروپا» فشار وارد کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «کریاکاس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان در نشست مطبوعاتی در شهر «تسالونیکی» در شمال یونان گفت: «آقای اردوغان باید درک کند که نمی‌تواند یونان و اروپا را در تلاش برای تأمین منابع بیشتر جهت امور پناهجویان تهدید کند.»

این اقدام پس از آن آغاز شد که اردوغان هفته گذشته گفت که اگر آنکارا هیچ حمایت بین‌المللی دیگری برای تلاش‌های خود جهت مقابله با موضوع مهاجران سوری دریافت نکند، کشورش مجبور خواهد شد پناهندگان را روانه اروپا کند.

وی با بیان اینکه اروپا و جامعه جهانی کمک‌های لازم را برای نگهداری مهاجران سوری در ترکیه ارائه نکرده‌اند، تهدید کرد: «شاید لازم باشد که ما دروازه‌ها را بگشاییم.» (جزئیات بیشتر)

ترکیه و اتحادیه اروپا در سال 2016 به توافقی دست یافتند که بر اساس آن آنکارا پذیرفت به ازای دریافت کمک مالی از اتحادیه اروپا، از عبور پناهجویان سوری به سوی اروپا جلوگیری کند. در آن توافق، اتحادیه اروپا متعهد شد که ۶.۶ میلیارد دلار برای این توافق اختصاص دهد، اما طبق ادعای آنکارا، تا ژوئن (خرداد) 2019 فقط ۲.۴۵ میلیارد دلار از اتحادیه اروپا دریافت کرده است.