یک کارشناس ارشد مسائل جهان عرب گفت: آمریکا دچار ضعف ساختاری شده و حاضر نیست بپذیرد که گروهی مانند انصارالله عملیات حمله به تاسیسات آرامکو را انجام داده لذا دست به فرافکنی و اتهام‌زنی به ایران می‌زند تا هم در آستانه آغاز مجمع عمومی سازمان ملل و حضور رئیس‌جمهور کشورمان این جریان‌سازی شدت پیدا کند و هم از شرایط موجود برای تشکیل یک ائتلاف علیه ایران بهره ببرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در ارزیابی هدف آمریکا از متهم کردن ایران به دست داشتن در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان گفت: حمله ارتش یمن و نیروهای مردمی این کشور با استفاده از پهپاد به تاسیسات نفتی عربستان یک پیام جدی به جامعه جهانی است چرا که طی چهارسال گذشته عربستان سعودی با کمک تسلیحاتی آمریکا، انگلیس، فرانسه و‌ آلمان و تشکیل یک ائتلاف جهانی علیه ملت یمن قصد داشت نقشه جغرافیایی و سیاسی این کشور را به سود خود تغییر دهد و جامعه جهانی در برابر تجاوزگری ریاض و هم‌پیمانانش سکوت اختیار کردند. 

وی ادامه داد: همین امر موجب شد مردم یمن نیز چاره‌ای جز توجه به امکانات و دانش بومی خود نداشته باشند و در طول این چهارسال با استفاده از تجربه میدانی توانستند پهپادها و موشک‌های بالستیک داخلی را عملیاتی و سازماندهی کنند و لذا این حمله در واقع در راستای این سیاست انجام شد که انصارالله سیاست موازنه وحشت را با عربستان در پیش گرفته‌اند. 

این کارشناس ارشد مسائل جهان عرب گفت: عربستان سعودی با به کارگیری سلاح‌های پیشرفته ده‌ها کودک و زن یمنی را قتل‌عام کرده و مردم یمن هم چاره‌ای جز پاسخگویی ندارند؛ لذا جامعه جهانی تحت تاثیر سیاست‌ها و هژمونی آمریکا، نفوذ لابی صهیونیست و قدرت دلارهای عربستان در برابر کشتار مردم یمن سکوت اختیار کرده است. 

وی ادامه داد: از آنجایی که پنجاه درصد سهام شرکت آرامکو متعلق به جمهوری‌خواهان از جمله خود رئیس‌جمهور آمریکا و پنجاه درصد دیگر آن متعلق به شاهزاده‌های سعودی است باعث می‌شود در حمله انصارالله هر دو گروه هدف قرار داده شوند و ضربه ببینند که از پول این شرکت نفتی برای خرید سلاح استفاده می‌کردند.

هانی‌زاده گفت: از آنجایی که آمریکا دچار ضعف ساختاری شده و حاضر نیست بپذیرد که گروهی مانند انصارالله این عملیات را انجام داده لذا دست به فرافکنی و اتهام‌زنی به ایران می‌زند تا هم در آستانه آغاز مجمع عمومی سازمان ملل و حضور رئیس‌جمهور کشورمان این جریان‌سازی شدت پیدا کند و هم از شرایط موجود برای تشکیل یک ائتلاف علیه ایران بهره ببرد.

وی ادامه داد: البته سوالی که همواره در این حوزه مطرح می‌شود این است که چگونه جمهوری اسلامی ایران علیرغم محاصره قوی یمن که حتی کسی قادر به انتقال غذا و دارو به این کشور نیز نیست می‌تواند سلاح در اختیار انصارالله یمن قرار دهد. اگر واقعا ایران توانسته در این شرایط سلاح در اختیار انصارالله و ملت مظلوم یمن قرار دهد این یک کار بزرگ استراتژیک است که نشان از قدرت بالای ایران و ضعف عربستان و آمریکا دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین در این خصوص که شکست‌های اخیر عربستان در یمن و در مقابل آن  قدرت‌نمایی‌های گسترده ایران چه در رابطه با هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی و چه رفع توقیف نفتکش خود باعث اختلاف نظر در هیات حاکمه ریاض شده است، گفت: اختلاف در راس حکومت ریاض از مدت‌ها قبل آغاز شده و همچنین شاهد اختلاف عربستان و امارات هستیم که ناشی از سیاست‌های غلط محمد بن سلمان است. از طرفی دیگر الان پس از حمله پهپادی یمن به تاسیسات آرامکو حجم صادرات نفتی عربستان از ده میلیون بشکه در روز به چهارمیلیون و هفتصد هزار بشکه رسیده و این مساله ضربه اقتصادی شدیدی برای این کشور است. 

وی ادامه داد: اختلاف‌نظر بین شاهزاده‌های سعودی بر سر سیاست‌های ولیعهد این کشور شدت گرفته و الان دو قبیله قدرتمند «الشمری» و «السدیری» که در حاکمیت عربستان شریک هستند با هم بر سر سیاست این شاهزاده در کنار گذاشتن اعضای شاخص قبیله «الشمری» در آستانه یک درگیری شدید قرار گرفته‌اند و این اختلاف نیز برخی نارضایتی‌های داخلی را در پی داشته است.