یک سیاستمدار کویتی با بیان اینکه کشورهای عربی خلیج فارس دنبال دوست نیستند و به دنبال دشمن می‌گردند، گفت، هیچ کس برای دفاع از کشورهای عربی خلیج فارس، وارد جنگ با ایران نخواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«ناصر الدویله» نماینده پیشین پارلمان کویت (۲۰۰۸) با انتشار تصاویری از تأسیسات آسیب‌دیده نفتی عربستان سعودی در توییترش نوشت، هیچ کس برای دفاع از کشورهای عربی خلیج فارس، وارد جنگ نخواهد شد.

الدویله با بیان اینکه «پهپادهای حوثی، نوزده هدف را زدند؛ اگر هر پهپاد دو موشک داشته پس فقط یک موشک به هدف نخورده و این میزان بالایی از دقت پس از طی مسافتی بیش از هزار کیلومتر است»، در توییترش نوشت: مهم نیست که چه کسی حمله کرده، حوثی‌ها یا ایرانی‌ها؛ [فقط] یک حمله سبب متوقف شدن نیمی از تولید نفت شده است. آن وقت که کسی [یعنی خودم] شما را صادقانه نصیحت می‌کرد، او را محاکمه کردید و کسانی را باور کردید که دروغ می‌گفتند».

الدویله قبلا به دلیل توییت‌هایی که گفته می‌شود «اهانت به عربستان سعودی و دعوت به بمباران آن» تلقی شده، در 28 ژوئن 2019 (خرداد ۱۳۹۸) بازداشت شده بود.


تصویری از تأسیسات وابسته به آرامکو بعد از حمله یمن

این سیاستمدار کویتی با انتشار عکس زیر نوشت: دقت اصابت را ببینید. این تصویری است که سازمان سیا (آمریکا) منتشر کرده. آیا حالا فهمیدید چرا فریاد می‌زنم و محاکمه شدن را به جان می‌خرم و ناسزای ابلهان را می‌خورم. فکر کردید که جنگ شوخی است؟


تصویری از تأسیسات وابسته به آرامکو بعد از حمله یمن

الدویله که پیشتر افسر ارتش کویت و مشاور وزیر دفاع این کشور بوده، ادامه داد: کل دنیا به [ما کشورهای عربی] در خلیج [فارس] می‌خندد. هیچ کس برای دفاع از ما، وارد جنگ نخواهد شد. همه به ما دروغ می‌گویند مگر آنکه [دونالد] ترامپ راستگوترین دروغگو را باور کنیم که گفت، سعودی‌ها باید تلاششان برای دفاع از خودشان را چند برابر کنند و این معنایش این است که بیشتر پول بدهند. [ولادیمیر] پوتین [رئیس جمهور روسیه] پیشنهاد خرید موشک‌های این کشور را داده و بریتانیا هم خدمات روابط عمومی پیشنهاد کرده؛ اما هیچ کس با ایران نخواهد جنگید.

الدویله که حقوقدان است و پیشتر وکیل معتمد دادگاه قانون اساسی و دادگاه استیناف کویت بوده است، نوشت : وضعیت در خلیج [فارس] پدپده‌ای صوتی است و کسی از قدرت‌های بزرگ برای عربستان سعودی نگران نمی‌شود یا کنار خلیج [فارس] نمی‌ایستد مگر مردم همان کشور. متأسفانه مردم [کشورهای عربی] خلیج [فارس] به دنبال دوست نمی‌گردند بلکه دنبال دشمن هستند و فکر عواقب کار را نمی‌کنند. [ببینید که در حمله بقیق] فقط یک حمله، تولید نفت عربستان سعودی را نصف کرد؛ حالا به نظرتان چند حمله می‌توانند بکنند؟

این سیاستمدار کویتی «هر گونه آسیب به عربستان را آسیب به کویت» شمرد و گفت که «بارها و بارها هشدار داده بودم، توان ویران‌کنندگی که ایران دارد، خیلی بیشتر از چیزی است که ما [عرب‌های خلیج فارس] داریم... ایران در مناطق نفوذ خود با ما می‌جنگد و ما در کنار ایران با خودمان در مناطق نفوذ ایران. آیا مرد عاقلی میان شما [قوم عرب] یافت نمی‌شود که جنگ با اخوان [المسلمین] را در رأس منافع عالی خود قرار دادیم و یمن و سوریه را برای زدن اخوانی‌ها قربانی کردیم پس ایران به واسطه سرگردانی ما با غرور پیش آمد و شما دارید با خودتان می‌جنگید».

الدولیه به کشورهای عربی تذکر داد که عربستان سعودی روزانه ده میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد که چهار میلیون آن را روزانه مصرف می‌کرد و شش میلیون بشکه صادر می‌کرد. الان با یک حمله، یمنی‌ها تولید پنج میلیون بشکه را متوقف کردند و فقط یک میلیون برای صادرات مانده. مشکل این است که ایران می‌تواند همه تأسیسات نفتی خلیج [فارس] را متوقف کند و ما را صد سال به عقب برگرداند و همه‌اش به خاطر جنگ با اخوان [المسلمین] است.

این نماینده پیشین پارلمان کویت، در پایان یادآوری کرد «سیاست تقابل با ایران سیاستی اشتباه است و مبارزه کردن با اخوان را در رأس اولویت‌ها و منافع راهبردی قرار دادن، تباهی رأی و اندیشه و سبک‌سری است».

بامداد شنبه سخنگوی ارتش یمن از حمله تلافی‌جویانه به تأسیسات نفتی آرامکو عربستان در شرق این کشور خبر داده بود. به دلیل این حمله، عربستان اعلام کرد که تولید حدود پنج میلیون بشکه نفت متوقف شده و تعمیر تأسیسات آسیب دیده چند هفته یا چندماه زمان نیاز دارد.

این حادثه بهای نفت را حدود ده درصد افزایش داده و اگر توقف تولید نفت بیش از یک ماه طول بکشد، افزایش بیشتر بهای نفت، بسیار محتمل خواهد بود.