رسانه های خبری جهان هرکدام بر اساس منافع خود سخنرانی رئیس جمهور کشورمان را به طور زنده پوشش دادند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ابوالفضل خدایی: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امروز در هفتادوچهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد. حسن روحانی در اظهاراتش حفظ امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز را مسوولیت تاریخی ایران دانست و همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می شوند، به «ائتلافِ امید» HOPE یعنی «ابتکار صلح هرمز» (Hormoz Peace Endeavor) دعوت کرد. (اینجا) روحانی هدف "ائتلاف امید" را ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز، و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه میان آنها دانست. رئیس جمهور در این سخنرانی همچنین تاکید کرد که پاسخ ایران به مذاکراه در شرایط تحریم منفی است. اظهارات رئیس جمهور در رسانه های مختلف دنیا با بازتاب های زیادی روبرو بوده که در ادامه بخشی از آنها را می خوانید

شبکه راشا تودی درباره سخنرانی رئیس جمهوری نوشت: پرزیدنت روحانی تاکید کرد هیچ مذاکره‌ای در حالی که تحریم‌ها جاری باشند، انجام نخواهد شد. وی گفت پاسخ ما به شما این است که هرگونه مذاکره تحت تحریم منفی است!

شبکه تلویزیونی NBN لبنان نیز از قول رئیس جمهور کشورمان نوشت: روحانی در سخنرانی خود در سازمان ملل گفت تنها راه بازگشت به مذاکره برداشتن تحریم‌ها است.

پایگاه خبری فایننشال پست با تیتر "آمریکا برای دست‌یابی به توافق با ایران باید بهای بیشتری بپردازد"، آن بخش از سخنان روحانی که در خصوص شرایط مذاکره با آمریکا سخن می‌گفت را منتشر کرده است.

خبرگزاری صهیونیستی اورشلیم پست با تیتر "یک اشتباه می‌تواند آتشی بزرگ را برافروزد" به انتشار سخنان رئییس‌جمهور کشورمان پرداخته است.

تایم نیز نوشت: ایران{روحانی} می‌گوید با وجود تحریم‌ها مذاکره‌ای درباره توافق هسته‌ای انجام نخواهد شد. در ادامه این گزارش آمده است: رئیس جمهور ایران آمریکا را به تروریسم بی رحمانه اقتصادی و دزدی دریایی بین المللی متهم کرد.

بلومبرگ نیز نوشت: روحانی می‌گوید ایران از ورود به مذاکره با آمریکا امتناع می‌ورزد، چرا که تحت «تروریسم اقتصادی بی رحمانه» قرار دارد.رئیس جمهور ایران تاکید کرد پاسخ ما به هرگونه مذاکره با وجود تحریم، منفی است. ما هرگز با دشمنی که می‌خواهد با فقر ایران را تسلیم کند، مذاکره نخواهیم کرد.

شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز کلیدی ترین به بررسی کلیدی ترین بخش سخنان رئیس جموری کشورمان پرداخت. خبرنگار این شبکه پاسخ منفی ایران به مذاکره تحت فشار و تحریم و نیز طرح ابتکار صلح هرمز را مهمترین محورهای سخنان روز چهارشنبه حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توصیف کرد و گفت که معتقد است این جمله که ایران تحت فشار و تحریم مذاکره نمی کند ؛ کلیدی ترین بخش سخنان رییس جمهور ایران بود.

مطلب مهم دیگر در سخنرانی رئیس جمهوری ایران، ارائه و طرح " ابتکار صلح هرمز" بود که دیگر کشورهای همسایه را به صلح دعوت می کرد و حال باید منتظر واکنش کشورهای پیرامون خلیج فارس ماند.

در ادامه خبرگزاری انگلیسی رویترز در گزارشی از سخنرانی امروز حسن روحانی رئیس جمهوری درهفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، به نقل از وی نوشت که اگر آمریکا می خواهد توافقی فراتر از توافق هسته ای سال 2015 که آن را ترک کرده به دست آورد، "باید بیشتر بدهد".

شبکه خبر فرانسه هم گزارش کرد: روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به اروپایی هایی که خواستار دیدار دونالد ترامپ و او شدند پاسخ داد: عکس های یادگاری آخرین ایستگاه از مذاکره است، نه اولین.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز نوشت که روحانی آمریکا را به "تروریسم بی رحمانه اقتصادی" و "راهزنی بین المللی" متهم کرد. این رسانه در ادامه از قول روحانی نوشت که ایران مادامی که تحریم ها برقرار است، در مسئله هسته ای مذاکره نمی کند.

خبرگزاری فرانسه نیز همچون دیگر خبرگزاری های غربی به بخش هسته ای سخنرانی روحانی توجه کرد و همچون آسوشیتدپرس به نقل از وی نوشت، تا زمانی که تحریم ها برقرار است مذاکره ای با آمریکا انجام نمی شود.روحانی همچنین گفت که علاقه ای به انداختن "عکس یادگاری" با دونالد ترامپ ندارد.

همچنین رادیو بین المللی فرانسه در بازتاب اظهارات رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: ایران از مذاکره با آمریکا تا زمانی که تحریم ها وجود داشته باشد، امتناع می کند.این رسانه فرانسوی گزارش کرد: حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران با آمریکا تا زمانی که تحریم هایی را علیه تهران اعمال می کند مذاکره نخواهد کرد.

در همین حال فرانس 24 نیز در بازتاب سخنان رئیس جمهوری ایران از مبدا نیویورک گزارش داد: رئیس جمهوری ایران در نطق خود به ابتکار "ائتلاف امید" اشاره کرد که در آن کشورهای منطقه خلیج فارس را به تامین امنیتی مستقل فرا خواند که عبور امن انرژی از این منطقه را نیز دربر می گیرد.

خبرنگار این رسانه تصویری فرانسوی افزود: در همین حال حسن روحانی تمامی درهای مذاکره را تا زمانی که تحریم ها برداشته نشوند، بست؛ گرفتن عکس چیزی است که پس از رسیدن به یک توافق گرفته می شود و نه در آغاز مذاکره ، این مساله کاملا روشن از سوی رئیس جمهوری ایران بود.

در ادامه بازتاب ها روزنامه فرانسوی لو فیگارو هم با بازتاب اظهارات رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت:‌ روحانی خطاب به آمریکایی ها گفت: به جای نمایشِ مذاکره، به واقعیتِ مذاکره بازگردید.او گفت: برای اینکه مذاکرات انجام شود، ما باید به توافق نامه ها احترام بگذاریم.لو فیگارو از قول حسن روحانی نوشت: برجام، حداقل بود؛ اگر بیشتر می‌خواهید، باید بیشتر بدهید.

لوفیگارو همچنین افزود: رئیس جمهوری ایران همچنین به دنبال حملات 14 سپتامبر به تاسیسات نفتی سعودی که واشنگتن، آن را به تهران نسبت داده بود، از عربستان سعودی خواست که عملیات نظامی خود را در یمن متوقف کند.امنیت عربستان با متوقف کردن تجاوزها در یمن و نه دعوت از بیگانگان به مداخله در این کشور تضمین می شود.

در ادامه نیز شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد: پیامی که داده شده این بود، ایران در منطقه و عرصه بین الملل بازیگری کوچک نیست. این شبکه افزود: اکنون دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تحت فشار و استیضاح قرار گرفته است و این در حالی است که ایران توانسته جایگاه خود را ارتقا بخشد. این شبکه درباره اقدام جسورانه جمهوری اسلامی در سرنگونی پهپاد آمریکایی بر فراز آب های ایران اضافه کرد : ایران توانست پهپاد (جاسوسی) آمریکایی را سرنگون کند، نفتکش خود را به خوبی از جبل الطارق آزاد کند و همچنان نفتکش انگلیسی را که به طرز موفقیت آمیزی آنرا توقیف کرد، همچنان در اختیار داشته باشد.

310311