شیرین هانتر، استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا در گفت‌وگویی با مجله مثلث به بررسی وضعیت کاندیداهای دموکرات آمریکا پرداخت و گفت در حال حاضر به نظر می‌رسد که بایدن، وارن، سندرز و بوتیگیگ شانس بیشتری برای ادامه رقابت‌ها داشته باشند. هانتر با اشاره به اینکه سرنوشت برجام در آمریکا فقط در دست رئیس‌جمهور نیست، گفت درواقع در آمریکا عوامل دیگری به جز رئیس‌جمهور در سیاست خارجی تاثیر می‌گذارند؛ از جمله کنگره، بیزینس‌های بزرگ و لابی‌هایی نظیر لابی اسرائیل. وی معتقد است باتوجه به ماهیت و ریشه خصومت بین ایران و آمریکا با تغییر روسای‌جمهور در این کشور شاهد تحول خاصی در روابط نخواهیم بود، مگر آنکه مشکلات ریشه‌ای بین دو کشور حل‌وفصل شود.

شانس بایدن و وارن بالاتر از ترامپ است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به نظر شما از بین کاندیداهای دموکرات که در مرحله مقدماتی در حال رقابت هستند، کدام کاندیداها شانس بیشتری برای راه‌یافتن به مرحله بعدی دارند؟

شیرین هانتر: در حال حاضر به نظر می‌رسد که جو بایدن، الیزابت وارن، برنی سندرز و پت بوتیگیگ شانس بیشتری برای راهیابی به مرحله بعدی رقابت‌های انتخاباتی داشته باشند و باقی کاندیداهای دموکرات‌ها البته به جز کامالا هریس، خیلی چهره‌های شناخته‌شده‌ای نیستند. این عامل باعث می‌شود که شانس آنها برای رسیدن به مرحله نهایی کاهش پیدا کند. 

می‌توان گفت مهم‌ترین شعارهای اقتصادی کاندیداهای دموکرات به بحث افزایش مالیات‌ ثروتمندان و طرح بیمه سلامت تعلق دارد. در این رابطه از بین افرادی مانند بایدن، سندرز، وارن و هریس کدام‌یک تاکنون توانسته‌اند با صحبت‌هایشان نظر مردم را بیشتر جلب کنند؟ 

شیرین هانتر: بایدن بیشتر یک شخص میانه‌رو است در حالی که سندرز و وارن و حتی هریس از جناح چپ حزب دموکرات هستند. این افراد بیشتر در بین جناح‌های چپ طرفدار دارند. از بین آنها نیز سندرز و وارن بیشتر طرفدار دارند اما برای پیروزی باید بتوانند آرای میانه‌روها را کسب کنند. این در حالی است که میانه‌روها دنبال افزایش مالیات‌ها هستند؛ بنابراین چنین موضع‌گیری‌هایی شاید باعث شکست آنها در انتخابات نهایی شود.

در مسائل سیاست خارجی برخی تحلیلگران معتقد هستند که مهم‌ترین چالش برای کاندیداها مساله چین است. نظر شما راجع به این موضوع چیست و کاندیداهای نام‌برده‌شده (بایدن( biden)، سندرز( bernie sanders)، وارن و هریس) چه مواضعی راجع به چین دارند؟

 شیرین هانتر: چالش چین در آمریکا یک مساله ملی است. این در حالی است که در مقطع فعلی کاندیداها بیشتر روی کلیت تمرکز دارند و برنامه دقیقی برای مقابله با چالش اقتصادی و نظامی چین ارائه نکرده‌اند؛ البته با توجه به اینکه دموکرات‌ها طرفدار قشرهای کارگری هستند، مساله تاثیر چین در موضوع اشتغال در آمریکا مهم خواهد بود.

انتخابات آمریکا

همچنین این‌گونه به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها با گسترش نفوذ اقتصادی، سیاسی و نظامی چین مقابله خواهند کرد اما لحن آنها متعادل‌تر از جمهوریخواهان خواهد بود و به دیپلماسی بیشتر اهمیت خواهند داد. درعین‌حال دموکرات‌ها نیز با اقدامات چین نظیر جاسوسی اقتصادی و تکنولوژیک و سیاست‌های اقتصادی غیرعادلانه در قبال آمریکا مقابله خواهند کرد. 

نگاه و مواضع کاندیداهای مطرح دموکرات را نسبت به مساله ایران و برجام چطور می‌بینید؟ 

شیرین هانتر: از بین کاندیداهای دموکرات فقط سناتور سندرز(bernie sanders) است که صریحا گفته به برجام بازخواهد گشت. او همچنین گفته که آمریکا باید به دشمنی با ایران خاتمه دهد. باقی کاندیداها موضع‌شان مبهم است. آنها بیشتر از دونالد ترامپ انتقاد می‌کنند تا اینکه سیاست مشخصی در مورد ایران ارائه دهند. همچنین آنها نیز تکرار می‌کنند که می‌خواهند برجام را تکمیل، با اقدامات ایران در خاورمیانه، مقابله و همچنین برنامه موشکی تهران را مهار کنند.

از این کاندیداها کدام‌یک در صورت راه‌یافتن به مرحله نهایی، شانس آن را دارد که دربرابر ترامپ به پیروزی برسد؟

شیرین هانتر: مشکل بتوان در این خصوص پیش‌بینی درستی ارائه داد زیرا هرکدام از کاندیداها مشکلات خاص خود را دارند. بایدن و سندرز سن‌شان بالاست و در ضمن سندرز خیلی چپ‌گراست. وارن هم یک کاندیدای زن است، هم مواضعش زیادی متمایل به جناح چپ دموکرات‌هاست. باقی کاندیداها نیز هر یک مشکلی دارند. اما به‌طور کلی به نظر من بایدن و وارن شانس بیشتری برای شکست‌دادن ترامپ دارند. همچنین در حال حاضر دموکرات‌ها شخصیت کاریزماتیکی نظیر باراک اوباما را در بین کاندیداها ندارند. این در حالی است که ترامپ یک پایگاه مردمی منسجم‌تری دارد که البته بیشتر از نژاد اروپایی هستند درحالی‌که دموکرات‌ها باید روی گروه‌های متفاوتی از نظر نژاد و شیوه زندگی حساب کنند. در نتیجه مواضعی را اتخاذ می‌کنند که برای آمریکایی‌های با نژاد اروپایی خوشایند نیست. 

درنهایت از بین بایدن(biden)، سندرز( bernie sanders)، وارن و هریس، کدام‌یک در صورت راه‌یافتن به کاخ سفید برای ایران و برجام بهتر هستند و بیشتر منافع ایران را تامین می‌کنند؟

شیرین هانتر: فقط سندرز است که آشکارا از لزوم سازش با ایران صحبت کرده است اما باید متوجه بود همان‌طور که در زمان باراک اوباما شاهد بودیم، سرنوشت برجام فقط در اختیار رئیس‌جمهور نیست. درواقع در آمریکا عوامل دیگری به جز رئیس‌جمهور در سیاست خارجی تاثیر می‌گذارند؛ از جمله کنگره، بیزینس‌های بزرگ و لابی‌هایی نظیر لابی اسرائیل(ایپک).

انتخابات آمریکا

از سوی دیگر مشکلات بین ایران و آمریکا ساختاری است و تغییر رئیس‌‌جمهور تازمانی‌که این موانع ساختاری رفع نشده‌اند خیلی در ماهیت روابط اثرگذار نیست اما قاعدتا یک رئیس‌جمهور دموکرات شاید بیشتر حاضر باشد به دیپلماسی روی آورد و لحن سیاست آمریکا را تعدیل کند تا یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه. در این صورت شاید ایران هم آماده باشد درباره اختلافات ساختاری با آمریکا وارد گفت‌وگو شود و حتی قدری مصالحه کند. 

به‌طور کلی با تغییر ترامپ آیا شاهد تغییر سیاست‌های واشنگتن در قبال ایران خواهیم بود؟

شیرین هانتر:اگر رئیس‌جمهور دیگری روی کار بیاید، در وهله اول خطر درگیری نظامی کم می‌شود. همچنین شاید بعضی از تحریم‌ها که آسان‌تر می‌شود رفع کرد، برداشته شود اما تغییر قابل‌توجهی در ماهیت روابط ایجاد نخواهد شد. دلیلش نیز این است که همان عواملی که بر سیاست‌های جمهوری‌خواهان اثرگذار هستند بر دموکرات‌ها هم نفوذ دارند.