بنا به گفته یک مقام سابق کاخ سفید، دولت آمریکا شدیدا تلاش کرده جلوی انتشار یادداشت‌ها و محتواهای مربوط به گفت‌وگوهای تلفنی سابق دونالد ترامپ با رهبران خارجی از جمله ولادیمیر پوتین و محمدبن سلمان را در پی درز یک سری مکالمات او در اوایل دوران ریاست جمهوری‌اش به رسانه‌ها محدود کرده است.

تلاش کاخ سفید برای پنهان‌سازی اسناد گفت‌وگوهای تلفنی سابق ترامپ
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس ، مساله گفت‌وگوهای تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با رهبران خارجی و چگونگی تعامل کاخ سفید با محتوای مربوط به این گفت‌وگوها از محورهای تحقیقات اخیر دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا برای استیضاح دونالد ترامپ محسوب می‌شود.

اخیرا یک عضو افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا کاخ سفید را متهم به تلاش برای از دسترس خارج کردن محتوای مربوط به گفت‌وگوی تلفنی 25 ژوئیه ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور جدید اوکراین کرد؛ اقدامی که به گفته وی به دلیل نگرانی مقامات از بابت افشای درخواست ترامپ از همتای اوکراینی‌اش برای تحقیق درباره جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات، صورت گرفته است.

این افشاگر ناشناس گفته، کاخ سفید همچنین تلاش کرده تا محتوای دیگر گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ را از طریق منتقل کردن یک سری اسناد و یادداشت‌ها به یک سیستم کامپیوتری به شدت محرمانه پنهان کند.

یک مقام سابق کاخ سفید تایید کرده که یک سری محتواهای مربوط به گفت‌وگوهای تلفنی دیگر ترامپ با رهبران خارجی مخفی شده‌اند و این تصمیم را بخشی از تلاش برای به حداقل رساندن درز اطلاعات مربوط به این گفت‌وگوها به بیرون دانسته و آن را ناشی از تلاش برای مخفی کردن بحث‌های نامناسب نخوانده است.

کاخ سفید در مواجهه با درز یک سری اطلاعات به شدت حساس به بیرون در اوایل دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ غافلگیر شد. دونالد ترامپ در عین حال شدیدا از درز محتوای گفت‌وگوهای تند او با رئیس جمهور مکزیک بر سر تامین بودجه ساخت دیوار در مرز و با رهبر استرالیا در زمینه پایبندی او به یک توافق مربوط به دولت اوباما بر سر پناهجویان خشمگین شده بود.

بعد از این افشاگری‌ها یک مشاور کاخ سفید پیشنهاد داد که از آزمون‌های با استفاده از دروغ سنج برای تعداد کمی از افرد مشغول به کار در "بال غربی" کاخ سفید و جاهای دیگر که به متن‌های گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ دسترسی دارند استفاده شود.

در دولت‌های قبلی آمریکا نیز معمولا متن‌های گفت‌وگوهای تلفنی رئیس جمهور این کشور خصوصی نگه داشته می‌شدند اما آنها را در یک سیستم کامپیوتری شدیداً محرمانه مخفی نمی‌کردند مگر آن که موارد مربوط به مطرح شدن اطلاعات حساس امنیت ملی پیش آمده باشد.

معمولا خلاصه‌های این گفت‌وگوهای تلفنی در اختیار مقامات مربوطه در کاخ سفید، وزارت خارجه آمریکا و نهادهای دیگر قرار می‌گرفت.

دولت دونالد ترامپ در پروسه‌ای تعداد افرادی که به این محتواها دسترسی دارند را محدود کرده است.

عضو افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا در شکایت خود از ترامپ به خاطر گفت‌وگوی تلفنی‌اش با رئیس جمهور اوکراین به گونه‌ای شرح داده که کاخ سفید به سرعت به دنبال پنهان ساختن اطلاعات مخرب درباره رئیس جمهور از جمله اطلاعات مربوط به گفت‌وگوی تلفنی او در ماه ژوئیه با زلنسکی بوده است.

هنوز اطلاعی از محتوای گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ با پوتین و بن سلمان که اخیراً از سوی کاخ سفید از دسترس خارج شدند به دست نیامده است.

مقام سابق مذکور خاطر نشان کرد که حتی برخی از گفت‌وگوهای ترامپ با همپیمانان آمریکا به سبب مسائل محرمانه‌ای که در صحبت‌ها مطرح شده‌اند نیز از دسترس خارج شدند.

سی‌ان‌ان ابتدا از تلاش کاخ سفید برای مخفی کردن محتوای گفت‌وگوهای او با پوتین و بن سلمان خبر داد.

کاخ سفید اذعان کرده که وکلای شورای امنیت ملی آمریکا توصیه کردند که محتواهای مربوط به گفت‌وگوهای تلفنی ترامپ به یک سیستم شدیدا محرمانه منتقل شوند.